ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

فیلتر شبکه‌های اجتماعی بدون آگاهی بخشی نتیجه عکس می‌دهد

استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان گفت: تا مادامی که مردم بر اثرات سوء برخی سایت‌ها و یا کانال‌های فضای مجازی پی نبرده و آگاه نشده باشند، فیلترکردن شبکه‌های اجتماعی تاثیر منفی و عکس خواهد داشت.

علی اصغر حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: بدون شک با گسترش مدرنیته و عصر ارتباطات و اینترنت و توسعه فضای مجازی، رویکرد مردم بهویژه جوانان و نسل جدید به فضای مجازی با سرعت غیرقابل تصوری شکل گرفته و نسل سوم و حتی چهارم بعد از انقلاب، نه تنها با فضای مجازی خود را بیگانه نمی‌دانند بلکه استفاده از آن را از الزامات زندگی خود می‌دانند.‌

وی افزود: افزایش چشمگیر بهره‌برداران از فضای مجازی که طبق آمار رسمی بیش از ۴۷ میلیون کاربر بوده است، خود نشان از هجوم مردم به ویژه جوانان به این بخش از فناوری دارد که لزوما منع کردن آنها کاری بیهوده هم به نظر می‌رسد.

همچنین بخوانید

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه فضای مجازی هم فرصت بوده و هم تهدید، عنوان کرد: آنچه که امروز بیش از هر چیزی ضروری به نظر می‌رسد آگاهی بخشی به آموزش و بصیرت افزایی جوانان نسبت به استفاده صحیح از این ابزار مدرن است تا بتوانند از فضای مجازی و فناوری اطلاعات به عنوان یک فرصت جهت بالابردن توانمندی‌های رشد و شکوفایی استعدادها و اطلاع یافتن از توسعه علمی، فنی و حتی آشنایی با ارزش‌های دینی و اخلاقی و تعالی در تربیت اخلاقی استفاده کنند.

وی ادامه داد: اما اگر آموزش و فرهنگ استفاده از فضای مجازی در میان نباشد قطعا زوال و نابودی فکری، اعتقادی و اخلاقی را به دنبال خواهد داشت.

حسینی تصریح کرد: جذابیت فضای مجازی در پاره‌ای از موارد همچون فیلم‌های پورن و مستهجن، محتوای غیردینی و غیراخلاقی در جهت دین ستیزی، دین گریزی و حتی دین گزینی جوانان، موجب شده بدون کمترین توجه به اثرات منفی، اقبال عموم مردم و بویژه جوانان بیشتر شود که خطری جدی بوده و مسئولان دست اندرکار، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مخابرات و نهادهای فرهنگی باید بدون کمترین درنگی، راهکارهای جلوگیری از افزایش این خطرات را ارائه کنند.

وی با عنوان اینکه فیلترینگ در بخش فضای مجازی می‌تواند آخرین راهکار باشد، گفت: البته امروزه وقتی مسئولان فرهنگی اعم از حوزه اجرایی، مقننه و قضایی هنوز تکلیف خود را در فرصت یا تهدید بودن مشخص نکرده‌اند طرح الزام به فیلتر کردن چندان پاسخگو نخواهد بود.

این استاد دانشگاه ذکر کرد: متاسفانه در جامعه ما نه تنها در حوزه فضای مجازی بلکه در تمامی مسایل فرهنگی با چالش‌های بزرگی روبرو هستیم؛ تا مادامی که فرهنگ در چمبره سیاست زدگی، نگرش حزبی و جناحی و آن هم در همه دولت‌ها به اشکال مختلف خود، اسیر شده است، نمی‌توانیم توسعه فرهنگی را شاهد باشیم.

وی افزود: اکنون به دلیل اینکه ما زیرساخت های فرهنگی در حوزه فضای مجازی را مهیا نکرده‌ایم و آموزش لازم را به نوجوان و جوان امروزی نداده‌ایم، صحبت از فیلتر کردن به نوعی حریص کردن آنان به چیزی است که منع شده‌اند.

حسینی اضافه کرد: بسیاری از کابران فضای مجازی در ابتدا با نرم افزارهای فیلترشکن آشنا نبودند اما از زمانی که فیلترینگ مطرح شد حتی کودکان هم با این وسیله آشنایی یافته و آن را ابزاری مثبت می‌دانند.

وی اعلام کرد: فیلتر کردن اگر با آموزش صحیح به جامعه همراه باشد کاری مثبت خواهد بود یعنی جوان را قانع کنند کانال‌های مثلا مستهجن برای شما اثرات سویی را داشته و جامعه، خانواده و حتی خود شما را به انحراف خواهد کشید.

عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه با پذیرش فیلترینگ از سوی مسئولان، نظارت بر فضای مجازی قطعا بیشتر خواهد بود، افزود: قبلا هم گفته شد تا مادامی که مردم بر اثرات سو برخی سایت‌ها و یا کانال‌های فضای مجازی پی نبرده باشند فیلتر کردن تاثیر منفی و عکسی خواهد داشت.

وی ادامه داد: جوان ما اگر بداند فیلم‌های مبتذل چه میزان اثرات سوء و خطرناک بر روح و روان او داشته و پایه‌های اخلاقی و اعتقادی او را سست خواهد کرد، قطعا با فیلترینگ مخالفت نخواهد کرد. دختران و پسران نوجوان و جوان اگر بدانند چت در فضای مجازی و ایجاد رابطه که مقدمه روابط خطرناک و نامشروعی خواهد بود، قطعا فیلتر کردن را امری درست می‌دانند.

حسینی عنوان کرد: مردم اگر بدانند آنچه دشمنان به عنوان یکی از مهمترین ابزار تسلط بر نظام، اعتقادات و باورهای ارزشمند دینی، ملی و حتی بومی ما در نظر گرفته‌اند همین فضای مجازی است قطعا عنادی با محدود کردن فضای مجازی نخواهند داشت.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مهمترین راهکار آن است که معلمان فرهیخته ما از پیش دبستانی تا دیپلم، به نسل کودک، نوجوان و جوان آموزش‌های لازم را بدهند، تصریح کرد: در دانشگاه‌ها باید آسیب شناسی فضای مجازی در کرسی‌های آزاد اندیشی و جلسات پرسش و پاسخ با بهره‌مندی از دیدگاه‌های متخصصان فرهنگی و فناوری مطرح شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه‌های جمعی همچون صداوسیما هم از طرق مختلف دیدگاه کارشناسان و مستنداتی همانند شوک، سراب و … را پخش کنند تا مردم به تهدیدات فضای مجازی آگاه شوند و از همه مهمتر تقابل با آسیب‌های فضای مجازی از طریق خود فضای مجازی با گسترش گروه‌ها و کانال‌های اطلاع رسان و بصیرت افزا، زمینه آگاهی بخشی مردم را بیشتر خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار مباحث فوق می‌توان به آموزش خانواده و به‌ویژه والدین در نظارت مستقیم و غیرمستقیم بر استفاده صحیح فرزندانشان از فضای مجازی، از گسترش آسیب‌های فضای مجازی جلوگیری کرد.

حسینی در پایان گفت: از پلس فتا و نیروهای اطلاعاتی و امنیتی که در حوزه فضای مجازی فعالیت دارند هم باید درخواست کرد که در برخورد با کانال‌ها و سایت‌هایی که به امنیت اخلاقی، اجتماعی، روانی، خانوادگی و اعتقادی هجوم آورده‌اند با قاطعیت برخورد کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا