زورآزمایی عرضه و تقاضا به نفع رشد شاخص تمام شد

با وجود رشد اندک شاخص کل در روز دوشنبه، و زورآزمایی میان صفوف عرضه و تقاضا، ارزش معاملات با درخششی بی مثال از مرز ۲هزار میلیارد تومان گذشت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، امروز نمودار بورس تهران با چند رفتار متفاوت همراه بود. روندی که در حداقل یکماه گذشته بی سابقه بود و عمدتا تحت تاثیر خبر تعیین نرخ خوراک پتروشیمی ها رخ داد.

با این وجود، کماکان شتاب ورود پول های تازه نفس به بازار سهام پیام روشنی است که شاخص کل فاصله چندانی تا سطح قدرتمند ۲۰۰ هزار واحدی ندارد.

بازار سهام امروز با رشد ۳۷۶ واحدی به کار خود پایان داد، تا جایگاه خود در کانال ۱۹۶ هزار واحد را تثبیت کند. شاخص هم وزن نیز با رشد ۱۴۱ واحدی همراه شد تا به سطح ۳۴ هزار واحد برسد.

با وجود رشد اندک شاخص و کش و قوس های میان صفوف عرضه و تقاضا، ارزش معاملات با درخششی بی مثال از مرز ۲هزار میلیارد تومان گذشت و به رقم ۲ هزار و ۱۴۵ میلیارد تومان نائل شد. به این ترتیب این مولفه نسبت به روز معاملاتی گذشته رشد ۲۰ درصدی داشته است.

در آن سو، ،آیفکس فرابورس نیز با رشد ۱۲.۳ واحدی به سطح ۲هزار و ۲۴۰ رسید. ارزش معاملات این بازار نیز امروز به حدود ۸۰۰ میلیارد تومان رسید.

پتروشیمی ها تعیین تکلیف شدند

عصر روز گذشته انتشار یک خبر از سوی هیئت دولت ، در کانون توجه سهامداران بورسی قرار گرقت. به این ترتیب هیات دولت نحوه محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی را تعیین کرد.

با تصویب هیات وزیران، از ابتدای مهرماه سال جاری در محاسبه قیمت میعانات گازی، گاز طبیعی خوراک و دیگر خوراک های تحویلی به واحدهای پتروشیمی داخلی، نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما خواهد بود.

این تصمیم که چندان به مذاق سهامداران خوش نیامد، باعث تشدید عرضه ها در نمادهای پتروشیمی شد. رفتار هیجانی که نشان داد بازار تحلیل های پیش روی را چندان جدی نگرفته است.

سهامداران ریسک گریز بورسی، در ساعات ابتدایی با عرضه های متعدد در دقایقی شاخص بورس را به سمت روند نزولی کشاندند، این عرضه با تسری در گروه های کوچک بورسی چندان دوام نیافت و تحت تاثیر رشد گروه های فلزی- معدنی بازار بار دیگر بر مدار صعودی بازگشت.

حمایت بی چون چرای حقوقی از پتروشیمی ها

با وجود جمع آوری صفوف عرضه در بسیاری از نمادهای پتروشیمی از سوی بازیگران حقوقی، تغییر مالکیت کلی بازار همچنان به نفع حقیقی ها باقی ماند. به این ترتیب تغییر مالکیت امروز بورس به ۱۰۰ میلیارد تومان و از سوی حقوقی به حقیقی ثبت شد.

بانک ها امروز پرتقاضا ترین شرکت های بورسی میان حقیقی ها بودند. سرآمد این تقاضاها برای بانک تجارت بود. صف نشینی سهامداران در این گروه ، در مقاطعی به بیش از ۲ میلیارد سهم هم رسید که بسیار قابل توجه بود. در نهایت بانک تجارت با صف خرید بیش از یک هزار و ۳۰۰ میلیارد سهمی به معاملات خود پایان داد.

در آن سو بیشترین حمایت حقوقی ها در گروه محصولات شیمیایی ثبت شد. حمایت حقوقی ها که باعث جمع شدن تمامی صف های فروش در پایان معاملات شد ، عامل اصلی رشد نماگر بورس بود.

پالایشی‌ها نیز از جمله نمادهای حامی شاخص در معاملات امروز هستند. “شبندر” و “شپنا” به‌عنوان پیشتازان این گروه همچنان با قدرت بسیار بالایی به‌ویژه از سوی فعالان حقیقی خرید می‌شوند. گزارش‌های ماهانه مورد انتظار در کنار رشد بهای جهانی نفت از محرک‌های اصلی تقاضای بی‌وقفه در این نمادها هستند. علاوه بر این، زمزمه‌های عرضه نفت در بورس انرژی نیز تقاضا برای این نمادها را افزون کرده است.

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل