انرژی

روز خوش بازارها فرا رسید

بالاخره روز خوش بازارها فرا رسید. امروز قیمت‌ها در تمام بازارهای اصلی همچون ارز، طلا و خودرو با کاهش قابل توجهی همراه بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چند ماهی بود که نرخ ارز نوسانات صعودی داشت و خیال پایین آمدن هم نداشت اما از روز گذشته تدابیر دولت کارساز افتاد و کاهش نرخ ارز آغاز شد.

بازار ارز امروز نیز همانند عصر دیروز شاهد حضور افراد زیادی است که تقاضای فروش دلار و یورو را دارند. این در حالی است که اکثر صرافی‌ها خرید و فروش ندارند و تابلوهایشان را خاموش کرده‌اند. همچنین در بازار امروز بین قیمت خرید و فروش دلار ۴۵۰۰ تومان اختلاف مشاهده می‌شود چراکه نرخ خرید دلار در بین دلالان فردوسی ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان اما نرخ فروش آن ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

همچنین بخوانید

در پی روند کاهشی نرخ ارز طی سه روز گذشته، امروز نیز بازار آزاد ارز بسیار شلوغ بود و مردم برای فروش ارزهای خود به بازار هجوم آورده‌اند و نرخ خرید دلار در بین دلالان رقمی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

همچنین دلالان، دلار را به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند که برخلاف هفته گذشته اختلاف چشمگیری بین قیمت خرید و فروش آن به چشم می‌خورد و دلالان، این اختلاف قیمت را به دلیل روند کاهشی نرخ ارز اعلام می‌کنند.

همچنین یورو در بازار آزاد بین دلالان از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این در حالی است که نرخ فروش این ارز در بازار آزاد ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. این در حالی است که بیشتر دلالان معتقدند نرخ ارز در روزهای آینده نیز کاهشی خواهد بود و حتی ممکن است تا ۸۰۰۰ تومان نیز برسد.

کاهش ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودرو

اما کاهش نرخ تنها به بازار ارز محدود نبود و فعالان بازار خودرو از کاهش میانگین ۵۰ میلیون تومانی قیمت‌ها در بازار خودرو خبر می‌دهند. با آغاز روند سقوط قیمت دلار از بعدازظهر روز گذشته، انتظار می‌رفت قیمت‌ها در بازار خودرو نیز روند نزولی به خود بگیرد.

در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده از بازار خودرو امروز قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت کاهش یافته است. به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در حال حاضر قیمت خودروهای داخلی بین ۱.۵ تا ۱۲ میلیون تومان و قیمت خودروهای وارداتی که نسبت مستقیم با نرخ ارز دارند به طور میانگین ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

این وضعیت در حالی است که به گفته فعالان بازار خودرو در حال حاضر همه در این بازار فروشنده شده‌اند و هیچ خریداری در بازار وجود ندارد. در این شرایط رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران پیش‌بینی می‌کند که در روزهای آتی نیز روند کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو ادامه خواهد یافت.

قیمت سکه هم کاهش یافت

رییس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد که روند قیمت طلا و سکه در روز گذشته کاهشی بوده و پیش‌بینی می‌شود که این روند برای امروز نیز ادامه داشته باشد، چراکه آخرین قیمت ثبت شده برای هر قطعه سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

برخلاف هفته گذشته، این هفته روند کاهشی قیمت طلا و ارز در بازار حاکم شد به‌گونه‌ای که به گفته ابراهیم محمد ولی، هر قطعه سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد.

وی افزود: در بازار دیروز نیم سکه تا دو میلیون و ۲۹۰ هزار تومان کاهش یافت و ربع سکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته شد. همچنین نرخ ۶۸۰ هزار تومان برای سکه گرمی به ثبت رسید.

محمد ولی ادامه داد: بازار طلا نیز در همین وضعیت قرار داشت، چرا که هر مثقال طلای ۱۷ عیار به یک میلیون و ۸۴۴ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز به یک میلیون و ۹۶۱ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۲۵ هزار تومان معامله شد که بیش از ۵۰ هزار تومان افت قیمت را در یک روز تجربه کرده است.

رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: گرچه در شرایط کنونی پیش‌بینی قیمت در بازار طلا و سکه دشوار است اما با توجه به روند کاهشی قیمت‌ها از ابتدای هفته و شدت گرفتن کاهش از روز گذشته، به نظر می‌رسد قیمت‌های امروز نیز از دیروز تبعیت کند و دوباره شاهد کاهش قیمت طلا و سکه در بازار باشیم.

دلار بیش از ۷۰۰۰ تومان نمی‌ارزد

رییس سابق اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر اینکه دولت باید بازار ارز را به سمت قیمت واقعی آن که حدود ۷۰۰۰ تومان است، هدایت کند، گفت: کسانی که زندگی خود را وارد قمار بازار ارز کرده‌اند، خسارات فراوانی دیده‌اند و باید بدانیم که بازار ارز، بازار سوداگری نیست و نباید سرمایه‌های خودمان را با این قمار خطرناک، از بین ببریم.

در پی کاهش قیمت دلار و رسیدن نرخ خرید آن به حدود ۱۰ هزار تومان در بازار امروز یحیی آل اسحاق، رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق درباره وضعیت بازار ارز اظهار کرد: قطعا قیمت واقعی دلار آن نرخ‌های کذایی هفته‌ گذشته که تا بیش از ۱۹ هزار تومان رفته بود، نیست و به دلیل عوامل متعددی مانند عوامل بین‌المللی، جو روانی و … این شوک در بازار ارز به وجود آمد که می‌توان گفت همه عوامل آن غیر اقتصادی بود.

وی افزود: دولت باید به گونه‌ای بازار ارز را مدیریت کند که نرخ دلار به  کمتر از ۱۰ هزار تومان یعنی حدود ۷۰۰۰ تومان برسد و پس از آن کنترل‌ها و نظارت‌های خود را بر این بازار به گونه‌ای اعمال کند که قیمت‌ها تثبیت شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ادامه‌ داد: انتظارات بازیگران متعدد در داخل و مسائل بین‌المللی باعث شد قیمت دلار کاهش پیدا کند و از سوی دیگر نیز عواملی مانند خرابکاری عده‌ای که در گذشته از کشورهای همسایه برای بر هم ریختن بازار ارز، پول می‌گرفتند، سبب گرانی و التهاب در بازار ارز شدند. اما به نظر می‌رسد این روزها ورق برگشته و بازار به سمت آرامش حرکت می‌کند.

آل اسحاق با اشاره به این که دولت و رسانه‌ها باید به گونه‌ای فضا را مدیریت کنند که قیمت دلار به آنچه از نظر علمی مدنظر بانک مرکزی و دولتمردان است برسد، گفت: پس از آن باید به سمت تثبیت نرخ مورد نظر حرکت کنند و به اقتصاد این کشور جان تازه‌ای ببخشند.

بورس معکوس کشید

اما در شرایطی که قیمت‌ها در بازارهای ارز، طلا و خودرو نزولی بود قیمت‌ها در بازار سهام نیز کاهش یافت.

کاهش یکباره قیمت‌ سهم‌ها در بورس تهران و افت بیش از ۷۰۰۰ واحدی شاخص، همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار، می‌تواند محکم‌ترین دلیل باشد که نشان دهد ادعای کسانی که اعلام می‌کردند رشد قیمت سهم‌ها و رونق بورس در هفته‌ها و ماه‌های گذشته دلایل مدیریتی داشت، اشتباه بود. در ماه‌های گذشته با افزایش قیمت دلار بورس تهران نیز شاهد افزایش قیمت سهم‌ها بود، به طوری که هر روز به طور متوسط شاخص کل ۴۰۰۰ واحد رشد می‌کرد و رکورد جدیدی را به ثبت می‌رساند. این موضوع سبب شده بود در بسیاری از گروه‌های بورسی مخصوصا در شرکت‌هایی که صادرات محور هستند در روزهای متمادی صف‌های خرید ایجاد شود و فزونی تقاضا بر عرضه، قیمت‌ها را افزایش دهد.

اما با کاهش نرخ دلار در طی روز جاری از ابتدای باز شدن معاملات بورس، قیمت‌ها لحظه به لحظه در حال کاهش است و در بسیاری از سهم‌ها صف‌های فروش پایدار به وجود آمد. از ابتدای باز شدن معاملات امروز با روند کاهشی قیمت ارزهای خارجی از جمله یورو و دلار، شاخص کل با شتاب فزاینده‌ای رو به کاهش گذاشت، به طوری که تا پایان ساعات معاملاتی این کاهش ادامه داشت و در نهایت با ۷۲۲۰ واحد کاهش به رقم ۱۸۸ هزار و ۲۵۹ واحدی رسید.

کاهش یکباره قیمت‌ سهم‌ها در بورس تهران و افت بیش از ۵۰۰۰ واحدی شاخص، همزمان با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، تنها یک ساعت پس از باز شدن معاملات و ادامه سقوط آن تا کانال ۱۸۸ هزار واحدی تا پایان ساعت داد و ستدها،  می‌تواند محکم‌ترین دلیل برای نشان دادن ادعای کسانی باشند که اعلام می‌کردند رشد قیمت سهم‌ها و رونق بورس در هفته‌ها و ماه‌های گذشته دلایل مدیریتی داشت، چرا که امروز با اولین تلنگر در حوزه ارز و کاهش قیمت دلار، صف‌های فروش میلیونی تقریبا در تمام گروه‌ها و مخصوصا گروه‌های صادرات محور و ارزآور ایجاد شد.

تخلف در فروش رب گوجه‌فرنگی

درپی افزایش قیمت رب گوجه‌فرنگی و حذف قیمت برخی برندها، دبیر سندیکای صنایع کنسرو گفت: حذف قیمت از روی محصول تخلف است و این تخلف به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و دیگر دستگاه نظارتی اعلام شده و آنها از این مسئله مطلع هستند که باید در این زمینه ورود کنند.

طی هفته‌های اخیر در پی افزایش قیمت گوجه‌فرنگی و افزایش صادرات آن، رب گوجه‌فرنگی نیز با افزایش قیمت همراه شد و هر قوطی در برخی برندها و مغازه‌ها تا ۲۰ هزار تومان هم قیمت خورد و در سایت‌های فروش نیز بیش از ۲۴ هزار تومان هم اعلام شد. در این میان قیمت از روی برخی قوطی‌های رب گوجه‌فرنگی حذف شد و محصول به صورت توافقی به واحدهای عرضه شد و واحدهای صنفی محصول را با قیمت تشخیصی خود به مشتریان عرضه می‌کنند که باعث شده این محصول با قیمت‌های غیر واقعی و متفاوت در هر مغازه فروخته شود که نشانگر نبود نظارت مناسب از سوی دستگاه‌های متولی است.

در این زمینه محمد میررضوی ــ دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران ــ  اظهار کرد: قیمت هر قوطی رب گوجه فرنگی بالاتر از ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تخلف است و واحدهای تولیدکننده موظف به درج قیمت محصول خود هستند. علاوه بر این گزارش، تخلف مربوط به عدم درج قیمت توسط برخی از واحدهای تولیدی به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سایر سازمان‌های نظارتی اعلام شده است که باید نسبت به این مساله ورود کنند.

دبیر سندیکای صنایع کنسرو ایران با تاکید بر این که یکی از مشکلات به وجود آمده طی روزهای اخیر در سطح تولید و عرضه کنسرو، عدم قیمت‌گذاری و درج قیمت روی بسته‌بندی محصول است، گفت: این موضوع به دستگاه نظارتی اعلام شده است و آنها نیز از این مسئله مطلع هستند.

۶۵‌ساله‌ها حق پرواز ندارند

سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که خلبانان با سن بالای ۶۵ سال اجازه پرواز ندارند. رضا جعفرزاده – مدیر کل روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری – اعلام کرد: طبق قوانین سازمان هواپیمایی کشوری و بر اساس کنوانسیون شیکاگو خلبنانی که سنی بالاتر از ۶۵ سال دارند اجازه پرواز نخواهند داشت.

به گفته وی، این قاعده شامل حال ایرلاین‌های دولتی و ایرلاین خصوصی می‌شود و در این زمینه استثنایی وجود ندارد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی جعفرزاده، خلبانان در ایرلاین های دولتی پس از ۳۰ سال بازنشسته می‌شوند اما امکان آن وجود دارد که پس از آن نیز تا سن ۶۵ سالگی به کار خود ادامه دهند. شرکت‌های هواپیمایی غیر دولتی نیز با همین سن اجازه استفاده از خلبنان خود را خواهند داشت. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی این را نیز گفت که محدودیت سنی فعلی در رابطه با هواپیماهای باری و پستی نیز صدق می‌کند اما خلبانان برای پرواز با هواپیمای شخصی نیازی به رعایت این قانون ندارند.

طبق مقررات موجود خلبنان تا ۶۰ سالگی باید سالانه از نظر پزشکی معاینه شوند و برای خلبانان بالای ۶۰ سال این قاعده به هر شش ماه یک بار کاهش می‌یابد. پس از حادثه سقوط هواپیمای شرکت آسمان و تردیدهایی که درباره سن و شرایط سلامت خلبنان این پرواز صورت گرفت، بسیاری از تحلیل گران این مسئله را مطرح کردند که باید به منظور جلوگیری از ابهام‌های آینده سخت‌گیری‌های بیشتری برای پرواز خلبانان مسن صورت گیرد.

در گزارش کمیته بررسی حادثه سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط هواپیمای آسمان، سن و سلامت خلبان به عنوان عامل تاثیرگذار در حادثه مطرح نشد.

اگرچه نمی‌توان این مسوولیت را از اپراتورها سلب کرد که در واگذاری شماره مشترکان به شرکت‌های تابعه‌ خود دقت کافی داشته باشند، اما خود کاربران هم باید هنگام برخورد با تماس‌ها و پیامک‌هایی که وعده‌های عجیب و غریب می‌دهند، حتی اگر این وعده‌ها جذاب و فریبنده باشد، احتیاط کنند.

اپراتورها مقصر بودند!؟

حتما برایتان پیش‌آمده تماس یا پیامکی دریافت کنید که وعده‌ی جوایز چند میلیونی، ماشین‌های گران‌قیمت و یا خدمات جذاب بدهد. ممکن است نسبت به این پیام‌ها بی‌تفاوت باشید، اما درمقابل گاهی هم پیش می‌آید وعده‌هایی که داده می‌شود، شما را به پاسخ به این پیامک‌ها متقاعد کند، در آن صورت تنها زمانی که مبلغ هنگفتی به صورت‌حسابتان اضافه شود و یا ناخواسته عضو سرویس‌های ارزش افزوده شوید، متوجه خواهید که این بار هم این پیامک‌ها چیزی جز کلاهبرداری نصیب‌تان نکرده‌اند.

با افزایش مزاحمتی که به واسطه‌ی پیامک‌ها و تماس‌های تبلیغاتی ایجاد شده بود و بعضا ممکن بود اطلاعاتی از کاربران هم در این تماس‌ها عنوان شود، این ذهنیت در کاربران ایجاد شد که این شماره‌ها از طریق اپراتورها در اختیار شرکت‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌گیرد. البته در آن زمان حسین فلاح جوشقانی -رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- با رد این ذهنیت، گفته بود: بزرگترین سرمایه یک اپراتور اعتماد یک کاربر است و به‌همین دلیل آن‌ها به‌طور گسترده و ساماندهی‌شده اطلاعات را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

چندی پیش هم شیوه‌ای جدید برای ارسال پیامک‌ها پیدا شد و برخی با روش‌های عجیب مهندسی اجتماعی و استفاده از نام‌های کوچک در ابتدای پیامک و وعده‌ی شارژ یا سرویس رایگان، به فریب دادن کاربران اقدام کردند که مجید حقی – معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری – در این باره اظهار کرد: برخی از کاربران با اعتماد به این پیام‌ها، موارد درخواستی در پیامک را انجام می‌دهند که در برخی موارد به ثبت و فعال شدن سرویس ناخواسته و متضرر شدن آن‌ها منجر می‌شود. اپراتورها از سوی رگولاتوری ملزم شده‌اند در این باره به مشترکین اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند و هم‌چنین به تمامی شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات مبتنی بر محتوا برای انجام ندادن اینگونه تبلیغات اخطار جدی ارسال کنند.

حقی با تاکید بر اینکه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات با جدیت حقوق کاربران را از طریق مراجع حقوقی و قضایی مرتبط برای شناسایی عوامل اینگونه اقدامات پیگیری می‌کند، از تمامی مردم خواست کرد ضمن بی‌توجهی به اینگونه پیام‌ها، اطلاعات مربوط به سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده را از سایت‌های اینترنتی رسمی اپراتورها دریافت کنند.

بنابراین صرف نظر از اینکه تماس‌ها و پیام‌های مزاحم باید توسط قانون‌گذار پیگیری شده و متخلفان هم جریمه شوند، خود کاربران هم باید توجه داشته باشند و به سادگی در تله‌ی کلاهبردارانی نیفتند که با وعده‌های اینترنت چندگیگابایتی و شارژ رایگان، یا فراتر از آن ماشین و مسکن جایزه‌ای تلاش می‌کنند کاربران ناآگاه را فریب دهند.

جدیدترین خبرها از مذاکرات نفتی ایران و اروپا

معاون وزیر نفت با اشاره به مذاکرات نفتی بین ایران و اروپا اظهار کرد: توافقات نفتی ایران و اروپا روند خوبی دارد و به خوبی پیش می‌رود.

امیرحسین زمانی‌نیا با بیان اینکه مذاکرات نفتی بین ایران و اروپا در زمینه صادرات نفت است، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان جزئیات بیشتری از این مذاکرات ارائه کرد.

وی به این سوال که روند مذاکرات چگونه است؟ پاسخ داد: مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و روند مناسبی دارد.

براساس این گزارش، بهرام قاسمی – سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری که روز گذشته برگزار شد در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر توافق نفتی ایران و اتحادیه اروپا و این که تهران و اتحادیه اروپا در آستانه عقد قراردادی نفتی هستند، اظهارکرد: یکی از موضوعاتی که در جریان مذاکرات بین ایران و اتحادیه اروپا مطرح بود، بحث صادرات نفت است . در این زمینه مذاکرات خوبی صورت گرفته، پیشرفت‌هایی انجام شده و ساز و کارها تا حد زیادی نهایی شده است.

درخواست برای ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی

قیمت سیب‌زمینی مانند برخی دیگر از محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی طی هفته‌های اخیر به دلیل افزایش صادرات و کاهش عرضه در بازار داخلی، رو به افزایش رفت و به کیلویی حدود ۵۰۰۰ تومان در بازار رسید اما هنوز سیاست ممنوعیت موقتی صادرات آن برای ایجاد تعادل در بازار داخلی اتخاذ و ابلاغ نشده است.

در حالی که قیمت سیب‌زمینی در هفته‌های گذشته رو به افزایش رفت و به کیلویی حدود ۵۰۰۰ تومان رسید، تصمیمی برای تنظیم بازار آن مانند سیاست‌گذاری که برای گوجه فرنگی و ممنوعیت موقت صادرات آن گرفته شد، اتخاذ و ابلاغ نشده است، چراکه بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی مواد غذایی در تهران، قیمت سیب‌زمینی در هفته منتهی به ششم مهرماه امسال بیش از ۲۱ درصد نسبت به هفته قبل از این بازرسی افزایش پیدا کرده که نشان می‌دهد همچنان بازار سیب‌زمینی روند افزایشی را دنبال می‌کند.

بر اساس این آمار و ارقام، هر کیلوگرم سیب‌زمینی به طور متوسط ۳۴۹۷ تومان در سطح شهر تهران فروخته می‌شود که ۲۱.۹ درصد نسبت به هفته قبل از آن ۷۳.۸ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۸۳.۱ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش داشته است و به گفته فروشندگان میوه، هیچ تغییری در قیمت این محصول مشاهده نشده و حتی افزایش قیمت هم دیده می‌شود.

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی – نیز در این باره معتقد است که برای سیب‌زمینی فضاسازی بسیاری در فضای مجازی صورت گرفته که به افزایش قیمت آن دامن می‌زند اما همه چیز به عرضه و تقاضا برمی‌گردد و اگر این مساله کنترل شود می‌توان نسبت به ارزان شدن این محصول امیدوار بود.

اسدالله کارگر درباره اینکه چرا صادرات سیب‌زمینی همچون گوجه‌فرنگی ممنوع نمی‌شود تا قیمت‌ها متعادل گردد، گفت: شاید ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی قیمت آن را کنترل کند اما باید به این مساله توجه کنیم که تاجران و صادرکنندگان برای صادرات سیب زمینی قراردادهای متعددی با طرف‌های خارجی بسته‌اند که نمی‌توان ناگهان درهای صادرات را بست.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا