بانک و بیمهطلا و ارز

روند آینده نرخ ارز را FATF تعیین می‌کند/ بهترین راهکار برای کنترل نرخ ارز چیست؟

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش نرخ ارز و چگونگی ادامه روند آن گفت: مصوبات امروز مجلس در خصوص FATF، هر آن چه باشد در افزایش یا کاهش نرخ تاثیر بسیار زیادی دارد و در واقع می‌توان گفت روند آینده نرخ ارز را تعیین می‌کند.

اقتصادآنلاین– فاطمه اکبرخانی؛ فرهاد فزونی در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با اشاره به این که نوسانات نرخ ارز متاثر از دو بخش اقتصادی و سیاسی است، اظهار کرد: عواملی در بخش اقتصادی وجود دارد که بر قیمت ارز تاثیر می‌گذارند اما این عوامل هیچ تغییری نکرده یعنی نقدینگی همچنان بالا است و ما همچنان در صادرات و واردات مشکل داریم.

همچنین بخوانید

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: سیاست‌های داخلی و خارجی و تاثیر سیاست‌های سایر کشور‌ها بر اقتصاد ما از جمله عواملی هستند که می‌توانند در عرصه سیاسی بر نرخ ارز تاثیر بگذارند که در حال حاضر این قسمت مقداری دستخوش تغییر قرار گرفته یعنی آن چه که در دادگاه لاهه اتفاق افتاد و همچنین بحث اف ای تی اف باعث شده نگاه خوشبینانه‌ای در خصوص کاهش نرخ دلار در اقتصاد ما ایجاد شود.

فزونی با تاکید بر این که فقط موضوعات سیاسی مطرح شده منجر به کاهش نرخ ارز شده و عوامل اقتصادی در این جریان سهمی ندارد، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که دلار تا ۱۰هزار تومان مربوط به عوامل اقتصادی است اما بیش از آن به مسائل سیاسی مربوط می‌شود.

او درباره نقش بانک مرکزی در روند کاهشی نرخ ارز توضیح داد: بانک مرکزی خودش اظهار کرده در بازار دوم و نرخ آن دخالتی ندارد اما مردم اصرار دارند تا کاهش نرخ را به بانک مرکزی بچسبانند؛ البته نمی‌گویم که بانک مرکزی در این جریان نقشی نداشته بلکه در واقع همین که گفته در نرخ دخالت ندارد خود یک اقدام موثر است.

فزونی اضافه کرد: عدم دخالت بانک مرکزی در نرخ ارز اگر واقعیت داشته باشد، عملا اقدام بزرگ و مناسبی بوده اما این که بانک مرکزی ارز می‌فروشد و یا به بانک‌ها ارز می‌دهد که بفروشند، تصور درستی نیست چرا که صرافی‌های بانک‌های دولتی حدودا با چند ریال تفاوت نرخ نسبت به صرافی‌های آزاد ارز می‌فروختند، بنابراین اگر قرار بود بانک مرکزی در کاهش نرخ نقش داشته باشد باید در نرخ صرافی بانکی ورود پیدا می‌کرد که آن چیزی که ما دیدیم خلاف این را نشان داده است.

این فعال اقتصادی بخش خصوصی تاکید کرد: در این موضوع که بانک مرکزی می‌تواند عامل موثری در کاهش نرخ ارز باشد شکی نیست اما در حال حاضر اقدامی در این جهت انجام نداده است.

انتشار اوراق قرضه بهترین راهکار برای کنترل نرخ ارز

فزونی درباره بهترین راهکار برای کنترل وضعیت بازار ارز توضیح داد: انتشار اوراق قرضه ارزی و ریالی بهترین راهکار برای کنترل نرخ ارز است به صورتی که دولت از مردم ریال بگیرد و معادل آن اوراق به مردم تحویل دهد.

عضو اتاق بازرگانی اضافه کرد: در این شرایط مردم این توانایی را خواهند داشت که هر زمان می‌خواهند این اوراق را به بانک بدهند و پول خود را دریافت کنند و یا آن را تمدید کنند، در این روش ریسک و ضرر خریدار تقریبا به صفر می‌رسد و دولت نیز می‌تواند نقدینگی سرگردان را از کشور جمع کند.

او همچنین با اشاره به سپرده‌گذاری ارزی اشاره کرد و گفت: سپرده‌گذاری ارزی نیز یکی از اقدام‌هایی است که هم به دولت در جهت جمع کردن ارز‌های موجود در دست مردم کمک می‌کند و هم روشی است که ارز مردم را از نوسانات نرخ مصون نگه می‌دارد.

منبع

اقتصاد.آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا