پایان اصلاح قیمتی، با رشد پرشتاب بورس

امروز پایان اصلاح قیمتی در بورس تهران رقم خورد، به این ترتیب نماگر اصلی بورس تهران بعد از ۵ روز کاری ، بار دیگر در مسیر رشد قیمتی قرار گرفت. پس از آنکه در روز دوشنبه از تشدید عرضه در بسیاری از صفوف کاسته شد، سهامداران امروز ارزندگی بازار را مد نظر قرار دادند و در سمت تقاضا حضور فعالی داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بعد از استراحت شاخص کل طی روزهای اخیر، بار دیگر بورس در مدار صعود پرشتاب قرار گرفت. امروز شاخص کل توانست ۶هزار واحد از افت روزهای اخیر را جبران کند و پیش بینی کارشناسان برای فصل جدید رشد قیمتی را محقق سازد.

رفتار امروز این بازار از چند جهت موید این نکته بود که بازار تا حد زیادی از فاز هیجان های کاذب خارج و نگاه بنیادی بر هر نظر دیگری مقدم شده است.

پس از آنکه طی روزهای اخیر بارها تاکید شد که لزوم کسب سودهای مطلوب، توجه به شرایط بنیادی شرکت هاست، امروز این موضوع در تصمیم سهامداران به خوبی هویدا بود. رشد امروز بازار سهام و حضور فعالان حقیقی در سمت تقاضا، از نمادهای بزرگ بازار آغاز شد.

نمادهای پالایشی ها و فولادی در حالی بیشترین تقاضا را در ساعات ابتدایی معاملات داشتند که گزارش های ۶ ماهه آن ها، طی یک مسیر موفق برای این شرکت ها را نشان می دهد. از سویی روند بازارهای جهانی نیز در انتخاب این نمادها بی تاثیر نبود. رشد قیمتی در کامودیتی ها و نفت که اثر مستقمی بر فعالیت شرکت های کالامحور دارد، اهرم مهمی بر تصمیم سهامداران بود. (در ادامه به روند بازارهای جهانی اشاره می شود)

رشد بیش از ۵۰ درصدی در ارزش معاملات

شاخص کل بورس تهران امروز در حالی در مسیر رشد قرار گرفت که در پایان با رشد ۳.۲ درصدی به سطح ۱۸۰ هزار و ۸۴۷ ارتقا یافت. با این حال شاخص هم وزن در مسیر نزول به کانال ۲۹هزار و ۹۸۸ واحد رسید. آیفکس نیز رشد ۴۹.۶ واحدی داشت و به کانال ۲هزار و ۳۱ واحد ارتقا یافت.

در کنار رشد قیمتی در بسیاری از شرکت های بزرگ امروز ارزش معاملات بازار با رشد ۵۶ درصدی نسبت به روز قبل همراه شد. ظاهرا موج نقدینگی های جدید بار دیگر در سمت تقاضا منجر به رشد این مولفه شده است. به این ترتیب ارزش معاملات بورس امروز به یک هزار و ۸۵۹ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات نیز رونق قابل توجهی داشت. به این ترتیب امروز ۵ میلیون و ۳۶۰ هزار سهم در بورس تهران تبادل شد.

در فرابورس نیز ارزش معاملات به بیش از ۷۰۰میلیارد تومان رسید و حجم معاملات در محدوده ۲ میلیارد سهم قرار گرفت.

بزرگان بورسی، خوش اقبالان امروز

نمادهای صنایع بزرگ بازار اثر قابل توجهی بر رشد بازار داشتند. فولاد مبارکه اصفهان امروز بعد از مدت ها به دوران اوج خود بازگشت. از ابتدای معاملات امروز سهامداران حقیقی در سمت تقاضا حضور پررنگی داشتند. به این ترتیب در پایان بازار، بیش از ۸۰ درصد از سهم خرید به این سهامداران تعلق داشت. در نهایت “فولاد” با اقبال بازیگران خرد بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل به جای گذاشت.

پتروشیمی خلیج فارس دومین نماد موثر بر رشد شاخص بود، این نماد که در ساعات میانی بازار بار دیگر به سمت عرضه های بیشتر چرخش داشت در نهایت با رشد قیمتی ۴.۶ درصدی همراه شد.

بیشترین ارزش معامله امروز در نماد شرکت بانک تجارت بود. ارزش معاملات “وتجارت” امروز به ۷۶۹ میلیارد ریال رسید.

فرمان به دست حقیقی ها افتاد

زمان زیادی طول نکشید تا بار دیگر فرمان تغییر مالکیت بازار به دست حقیقی ها افتاد. در روزهای اخیر حقوقی ها که در نقش حمایتگر خضور فعالی در بازار داشتند، توانستند تغییر مالکیت را به نفع خود تمام کنند. اما امروز فشار تقاضا بر عرضه ها چربید و حقیقی ها برنده این دوئل بودند.

برهمین اساس خالص تغییر مالکیت امروز بورس تهران به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان رسید. بیشترین خرید بازیگران خرد امروز در صنعت فرآورده های شیمیایی بود. حقیقی ها در این گروه حدود ۳۶۰ میلیارد ریال خرید داشتند. اما دومین گروه مورد توجه این بازیگران بورسی کانه فلزی بود که شاهد تقاضای حدود ۲۵۰ میلیارد ریالس بازیگران خرد بود. از حیث نماد نیز، بیشترین تقاضای بازیگران خرد در نماد “فولاد” به ثبت رسیده که به ۱۹۱ میلیارد توان رسید.

در سمت دیگر بازار حقوقی ها امروز کمی آرامتر از قبل رفتار کردند و عمده حمایت خود را از خودرویی ها آغاز کردند و به سمت نمادهای سرمایه گذاری تداوم دادند. بیشترین حمایت بزرگان بورسی از سرمایه گذاری وخارزم بود . همچنین تحرک این گروه در نماد “پارند” قابل توجه بود.

نشانه های مثبت فرار ریسک از بورس

همانطور که اشاره شد روند اقتصادی ایران و مولفه های بین المللی حاکی از کاهش ریسک های سرمایه گذاری در گشور است . در خصوص برجام و گشایش مسیر های تجاری ایران این روزها خبرهای خوبی شنیده می شود، بعد از ایجاد مسیرهای تجاری جدید میان ایران و کشورهای اروپایی، امروز تارنمای واشنگتن فری بیکن از مذاکرات مسئولان سوییفت با دولت ترامپ خبر داد.

بر این اساس، هدف ازاین مذاکره حفظ دسترسی ایران به این سیستم اعلام شده است. همچنین این تارنما همچنین از مخالفت برخی مقامات وزارت خزانه داری آمریکا با تصمیم بولتون علیه ایران خبر داده اند.

در بازارهای بین المللی، روز چهارشنبه با افت ارزش شاخص دلار آمریکا آغاز شد. این روزها به کرات شنیده می شود که مذاکرات میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر برگزیت به سمت و سوی قابل قبولی طی می شود، از این رو بازار امروز شاهد افزایش ارزش پوند نیز بود.

از سوی دیگر در خبرها آمده است، آمریکا در نظر دارد در توافق تجارت آزاد خود با کشورهای ژاپن ، اتحادیه اروپا ، انگلستان و سایر کشورها، دسترسی چین به این بازارها را محدود کند. این موضوع در توافق اخیر نفتا نیز لحاظ شده و کانادا و مکزیک موظف هستند جزییات هرگونه توافق با چین را قبل از تصویب به تایید آمریکا برسانند.

با این وجود امروز با ورود شاخص دلار به مدار منفی، کامودیتی ها بار دیگر در مسیر رشد قیمتی قرار گرفتند. نفت نیز در مسیر صعودی قرار داشت. بعد از انتشار گزارشی مبتنی بر کاهش صادرات نفت ایران در ماه اکتبر، بازار نفت جهانی در مسیر صعودی قرار گرفت و هم اکنون این کالا در محدوده ۸۴ دلار و ۴ سنت قرار دارد.

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل