بانکبانک و بیمه

کلاهبرداری مدرن از طریق عابر بانک ها


بیشترین دلیل این کلاهبرداری ها در نتیجه ضعف در دانش و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی است، در همین سال هایی که به مرور کارت های بانکی به جای اسکناس در جیب فراگیر شده است، باوجود افزایش آگاهی مردم در این سال ها نسبت به امنیت کارت های بانکی به همان میزان نوع کلاهبرداری ها هم تغییر یافته است.

به‌گزارش آرمان اقتصادی (ecoideal)، این روزها با رشد علم و فناوری کلاهبرداری ها هم انواع گوناگونی پیدا کرده است که یکی از متدوالترین آن کلاه برداری از طریق ارسال پیامک است، شاید تاکنون بسیاری از ما پیامی حاوی متنی با مضمون “شما برنده جایزه شده اید و باید برای دریافت جایزه خود شماره و رمز کارت را ارسال کنید”  دریافت کرده باشیم، در واقع کلاهبرداران از این راه اقدام به اخذ و دریافت اطلاعات طعمه خود کرده و در صورت عدم دانش کافی مخاطب دریافت کننده پیام، به راحتی از حساب آن ها مبالغی را برداشت می کنند.
می توان گفت این خطای کاربر گاه در نتیجه اعتماد بیش از حد به دوستان و اقوام رخ داده و گاه نیز شیادان با ایجاد وسوسه و طمع در طعمه خود او را مورد اخاذی قرار می دهند.
این اتفاق تا جایی پیش رفته است که ارگان های مختلف هر کدام به نوعی اقدام به اطلاع رسانی عمومی جهت جلوگیری از کلاهبرداری افراد کرده اند.
در همین زمینه پلیس فتا هم با صدور بیانه هایی اقدام به اطلاع رسانی می کند ، این ارگان دولتی به کرار از مردم می خواهد از دادن اطلاعات به پیامک ها و تماس های ناشناس جدا خودداری کنند.

رایجترین نوع کلاهبرداری سایبری
طبق آمار کلاهبرداری کارت به کارت به عنوان رایج‌ترین شیوه برای فریب و خالی کردن حساب عابر بانک ها است، اخیرا برخی افراد سود جو و فرصت طلب با ارسال پیامک با شماره تلفن اعتباری ضمن تماس با شهروندان شماره حساب یا شماره کارت عابر بانک آنها را به قصد واریز وجه، دریافت کرده و پس از مدتی طی تماس تلفنی با قربانی از او می‌خواهند تا حساب بانکی خود را کنترل کند در حالیکه هیچ مبلغی به حساب قربانی واریز نشده است.
برخی از افراد سودجو و فرصت طلب در موقعیت، شرایط و مناسبت هایی که بتوانند عواطف و احساسات مردم را تحت تأثیر قرار دهند و از طریق سامانه های مختلف اقدام به ارسال پیامک هایی با عناوین مرتبط به مشترکان تلفن همراه کرده و آنها را به قید قرعه در جشنواره های مختلف به عنوان برنده اعلام می کنند و از آنها درخواست ارسال اطلاعات شخصی بانکی دارند. متأسفانه برخی از افراد به علت حسن اعتماد بیش از حد در دام این کلاهبرداران گرفتار شده و مبالغی را از دست می دهند.

ضعف دانش استفاده از تکنولوژی
براساس این گزارش، بیشترین دلیل این کلاهبرداری ها در نتیجه ضعف در دانش و فرهنگ استفاده از این تکنولوژی است، در همین سال هایی که به مرور کارت های بانکی به جای اسکناس در جیب فراگیر شده است، باوجود افزایش آگاهی مردم در این سالها نسبت به امنیت کارت های بانکی به همان میزان نوع کلاهبرداری ها هم تغییر یافته است که برای جلوگیری از این امر یک دانش بالا را میبطلبد بسیاری از ما گمان می کنیم دست کلاهبرداران از حساب های ما کوتاه می شود اما همچنان وضعیت سرقت از کارت های بانکی و عابربانک ها با گفته پلیس فتا نه تنها کاهش نیافته است بلکه رشد هم داشته است.
سوءاستفاده از ضعف های امنیتی کارت های اعتباری در یک برهه زمانی باعث شد تا بانک مرکزی به بانک ها درخصوص عدم رعایت استانداردهای امنیتی اخطار دهد، اما از تمام این هشدارها هم که بگذریم باز هم بار مسوولیت حفاظت از اطلاعات شخصی و امنیتی کارت ها بردوش خود افراد است و باید درهر مورد بدون تحقیق کاری پیش نبریم.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا