امور زیربناییتعاون و اشتغال

قول مجلس برای تهیه طرح دوفوریتی افزایش مجدد دستمزد کارگران

عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به جزئیات نشست با اعضای فراکسیون کارگری مجلس گفت: قرار شد طرح دوفوریتی «افزایش مجدد دستمزد جامعه کارگری در سال ۹۷» تهیه شود.

همچنین بخوانید

علی خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری نشست فراکسیون کارگری مجلس و موضوعات مطرح شده در این نشست گفت: روز گذشته جلسه فراکسیون کارگری در محل دفتر هیأت رئیسه مجلس برگزار شد که قرار بود در این نشست نمایندگان کارگری و کارفرمایی شورای عالی کار نیز حضور داشته باشند که نمایندگان کارفرمایی دعوت این فراکسیون را نپذیرفتند.

عضو کارگری شورای عالی کار که به نمایندگی از جامعه کارگری در این نشست حضور پیدا کرد افزود: در این نشست که با حضور حداکثری اعضای فراکسیون برگزار شد، همه اعضا بر تقویت قدرت خرید کارگران و ارتقای سطح معیشتی این قشر از جامعه تاکید داشتند.

وی ادامه داد: در نشست فراکسیون کارگری ضمن بیان مشکلات معیشتی، اعتراض  خود را نسبت به عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار توسط وزارت کار و دستمزد پایین نیروی کار نسبت به هزینه ها اعلام کردیم که اعضای این فراکسیون کاهش قدرت خرید کارگران در پی وضعیت اقتصادی کشور طی چند ماه گذشته را تایید کردند.

خدایی با بیان اینکه همچنین در این نشست مصوب شد تا یک نشست غیرعلنی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با موضوع رسیدگی به وضعیت معیشتی کارگران برگزار شود، گفت: همچنین قرار است طرحی از سوی نمایندگان برای افزایش مجدد دستمزد جامعه کارگری در سال ۹۷،  ارائه شود.

وی با بیان اینکه طرح «افزایش مجدد دستمزد کارگران در سال ۹۷» با قید دوفوریت با هدف جبران کاهش قدرت خرید کارگران تهیه می شود، اظهار داشت: با توجه به تشکیک طرف های کارگری، کارفرمایی و دولت در خصوص تعداد دفعات افزایش دستمزد در یکسال و تفسیرهای مختلف از قانون کار در این خصوص، مواضع خود را در نشست فراکسیون تشریح کردیم و نظر جامعه کارگری این است با توجه به اینکه در قانون عنوان شده «همه ساله مزد کارگران افزایش پیدا می کند» منظور از «همه ساله» نمی تواند صرفا یکبار در سال باشد بلکه منظور قانون گذار از افزایش دستمزد سالانه «حداقل یکبار در سال» است.

خدایی تاکید کرد: در این خصوص نیز نظر اعضای فراکسیون این بود که شفاف سازی لازم را انجام دهند و طرحی را ارائه دهند که به صورت شفاف مشخص کند تعداد دفعات افزایش مزد سالانه می تواند بیش از یکبار در سال باشد.

وی به دیدار خود با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و افزود: طی دیداری که دو شب گذشته با آقای شریعتمداری داشتیم، وی وعده داد در صورت کسب رای اعتماد در اسرع وقت نشست شورای عالی کار برای تعیین تکلیف جبران قدرت خرید کارگران در سال جاری برگزار شود.

این عضو کارگری شورای عالی کار افزود: در نشست با آقای شریعتمداری مطالبات کارگران شامل بحث امنیت شغلی، تامین معیشت و به طور خاص افزایش دستمزد با تشکیل جلسات شورای عالی کار را بیان کردیم و شخص وزیر در این خصوص قول مساعد داد.

این فعال کارگری، با انتقاد از عدم تشکیل نشست شورای عالی کار در دوران سرپرستی محسنی بندپی افزود: در صورتیکه وزیر پیشنهادی کار در نشست روز شنبه هفته آینده بتواند رای اعتماد نمایندگان ملت را کسب کند امیدواریم نشست شورای عالی کار سریعا تشکیل شود اما در صورت عدم رای اعتماد مجلس به آقای شریعتمداری، فراکسیون کارگری مجلس تشکیل شورای عالی کار را پیگیری می کنند.

خدایی با بیان اینکه نگاه کلی مجلس به وضعیت معیشتی کارگران مثبت است، گفت: در خصوص موضوعات و وعده های مطرح شده در فراکسیون کارگری مجلس بسیار امیدوار هستیم تا به نتیجه برسند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا