صنعت، معدن، تجارت

صنعت کابل صنعتی پر ظرفیت در ایران

 

یک فعال در حوزه تولید سیم و کابل گفت: صنعت کابل صنعتی پر ظرفیت در بحث اشتغال افزایی، پویایی تولید، رشد اقتصادی، توسعه صادرات، ارزآوری و غیره در کشور قلمداد می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود آسا در برنامه «ساعت صنعت» رادیو اقتصاد ضمن تقسیم بندی کابل ها به سه دسته از قبیل مخابراتی و دیتاکیبل، کابل های پاور و قدرت و کابل های کنترل و ابزار دقیق افزود: ایران در زمینه تولید کابل های مخابراتی بسیار پیشرفته است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی امروز بزرگترین تولید کننده کابل های مخابراتی در خاورمیانه است، اظهارداشت: کارخانه های کابل های مخابراتی مانند شهید قندی، رفسنجان و غیره در حال حاضر بیش از نیاز کشور کابل تولید و به بازار مصرف داخلی و خارجی عرضه می کنند.

این فعال در حوزه تولید سیم و کابل گفت: جدا از این فیبر نوری دستکم در سه تا چهار تا کارخانه داخلی در حال تولید است.

وی افزود: تنها نقطه ضعف کشور در تولید کابل های شبکه ای یا های فرکانسی بوده که متاسفانه سرمایه گذاری مناسبی در این زمینه صورت نگرفته است.

آسا تصریح کرد: خبرها حاکی از اینکه شرکت کابل های مخابراتی رفسنجان به تازگی در حال تولید کابل های شبکه ایست که این حرکت را باید به فال نیک گرفت.

وی همچنین در خصوص تولید کابل های قدرت و پاور نیز به رادیو اقتصاد گفت: خوشبختانه دامنه وسیعی از این نوع کابل ها اعم ولتاژهای یک تا ۲۳۰ کیلو ولت در کشور تولید می شود.

این فعال در حوزه تولید سیم و کابل ضمن اشاره به اینکه در آینده کابل ۴۰۰ کیلو ولت در شبکه های داخلی مورد نیاز خواهد بود، افزود: ضرورت دارد صنایع کابل سازی از هم اکنون روی این محصول سرمایه گذاری کنند.

وی بیان داشت: شرکت های ایرانی امروز در تولید کابل های های ولتاژ به لحاظ کیفیت، دانش فنی، امکانات و ماشین آلات می توانند با بسیاری از شرکت های خارجی رقابت کنند.

آسا گفت: ایران امروز در تولید کابل های قدرت و پاور هیچ کم و کسری نداشته بلکه می تواند در بحث توسعه صادرات نیز بسیار نقش آفرین باشد.

وی در خصوص وضعیت تولیدکابل های کنترل و ابزار دقیق نیزافزود: این نوع کابل ها بیشتر در پروژه های صنعتی به خصوص نفت، گاز و پتروشیمی کاربرد دارند.

این فعال در حوزه تولید سیم و کابل اظهارداشت: خوشبختانه به میزان کافی کابل های کنترل و ابزار دقیق در مملکت تولید و هیچ کمبودی در این زمینه احساس نمی شود.

وی ضمن اشاره به اینکه صنعت کابل صنعتی پر ظرفیت در کشور است، گفت: ایران دارای غنی ترین منابع مس در دنیاست.

آسا در این مصاحبه افزود: بیشترین مواد اولیه تولید کابل مس، آلومینیوم و پلیمر است.

وی بیان داشت: ایران جدا از قرارگیری در روی کمربند سبز مس جهان هم اکنون از قطب های مهم تولید مواد پتروشیمی در دنیا به شمار می رود.

این فعال در حوزه تولید سیم و کابل یادآورشد: صنعت کابل سازی در ایران به لحاظ برخورداری از ظرفیت بالای تولید مواد اولیه، دانش فنی، ماشین آلات وامکانات تولید می توان به عنوان یک صنعت و توان صادراتی در کشور مطرح باشد.

برنامه «ساعت صنعت» کاری از گروه صنعت و بازرگانی به تهیه کنندگی لیلا امید یگانه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت ۲۱ به مدت ۶۰ دقیقه با هدف معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و دستاوردهای صنعتی کشور به ویژه در صنایع متوسط و بزرگ در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تشویق و ترغیب صنعت کشور به خلاقیت، ابتکار عمل و نوآوری از رادیو اقتصاد پخش و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا