تمامی مواد پایه دستمال کاغذی وارداتی است

یک فعال در حوزه تولید دستمال کاغذی گفت: متاسفانه در داخل کشور به هیچ عنوان مواد اولیه پایه این محصول تولید نمی شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  فرزاد بیطرف در برنامه «کالای ایرانی» رادیو اقتصاد افزود: مواد اولیه مورد نیاز این محصول متشکل از دو نوع خمیر و برخی افزودنی هاست.

وی همچنین اظهارداشت: هارد وود و سافت وود از معروف ترین خمیرهای مورد نیاز برای تولید دستمال کاغذی است که بیشتراز کانادا و اندونزی تهیه و تامین می شود.

این فعال در حوزه تولید محصول دستمال کاغذی گفت: پایه این خمیر ها از سلولز و ریشه الیاف های بلند و کوتاه است.

وی افزود: خمیرها پس از ورود به کشور در کارخانه های تیشو وکاغذسازی با یکسری مواد شیمیایی ترکیب و تبدیل به تیشو می شود.

بیطرف تصریح کرد: تیشو گرماژهای مختلفی دارد برای مثال گرماژهای سبک برای تولید دستمال های جعبه ای، آرایشی و موارد مشابه دیگر و گرماژهای سنگین برای کاغذ توالت، دلسی، حوله کاغذی و غیره کاربرد دارد.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: مواد اولیه مورد نیاز تولید دستمال کاغذ به وفور از سوی اشخاص خاصی وارد کشور می شود.

این فعال در حوزه تولید دستمال کاغذی گفت: هم اکنون مواد مزبور در کشور از طریق دو شرکت زیر مجموعه گروه شستا در حال تامین است.

بیطرف تصریح کرد: عامل اصلی گرانی این مواد خود شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی موسوم به شستاست.


وی گفت: شرکت های تامین کننده اصلی به تولید کنندگان واقعی دستمال کاغذی سهمیه مواد اولیه اختصاص نمی دهند بلکه این مواد به دست افرادی می رسد که فاقد هر نوع تولید، بیمه پردازی و حتی نام و نشان در بازار هستند و با واسطه گری و دلالی روز گار می گذرانند.

این فعال در حوزه تولید دستمال کاغذی افزود: واسطه ها و دلالان از شرکت های زیر مجموعه گروه شستا مواد اولیه را با حجم بالا و نرخ ارزان دریافت و چند برابر قیمت در بازار به مصرف کنندگان واقعی عرضه می کنند.

وی ادامه داد: تولیدکنندگان نیز مجبورند به هر طریق و قیمتی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند.

بیطرف گفت: تیشو کیلوی چهار هزار تومانی امروز متاثر از دلالی وواسطه گری به ۱۸ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: شوربختانه انبارهای دلالان در حال حاضر پر از مواد اولیه و انبارهای کارخانجات تولید دستمال کاغذی خالی از مواد است.

برنامه «کالای ایرانی» کاری از گروه صنعت و بازرگانی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «الهام مصطفوی وحمیده سلطانی» با هدف معرفی، ترویج، و تبلیغ کالای ایرانی، تولید داخلی و حمایت ازتولید کنندگان داخلی و مقابله با مصرف بی رویه کالای خارجی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

خروج از نسخه موبایل