بورسبورس اوراق

ریزش هزار و ۲۰۰ واحدی شاخص بورس در روز سیاه نفت/ شتابزدگی سهامداران بازهم بازار را منفی کرد

در جریان معاملات امروز، تمام نماگرهای بورس تهران به واسطه هراس سهامدارن گروه پتروپالایشی از ادامه‌دار شدن سقوط قیمت نفت، در محدوده‌های منفی به کار خود پایان دادند. این در حالی بود که جو هیجانی فروش نه تنها در گروه نفتی‌ها بلکه در سایر گروه‌های دیگر از جمله، خودرویی، بانکی و فلزی نیز به وضوح دیده می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در آخرین روز معاملاتی هفته تالار حافظ دادوستدهای متفاوتی را تجربه کرد و هوای سرد و بارانی پاییز به جو کلی بازار نیز سرایت کرده بود. دراین میان اغلب نماد گروه های بزرگ و شاخص ساز در محدوده ای منفی قرار گرفتند. از این رو امروز شاهد خروج بیش از ۸۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی از بازار بودیم. بیشترین مبلغ از گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی خارج شد. همچنین امروز حجم و ارزش معاملات خرد سهام افت قابل توجهی را نسبت به سه روز گذشته ثبت کرد و به محدوده ۶۰۰ میلیارد تومان در بورس و فرابورس رسید.در نتیجه روز جاری اغلب گروه‌های بزرگ و مطرح بازار معاملات منفی را در نمادهای خود تجربه کردند اما از سویی دیگر دادوستدهای مثبت در گروه‌های کوچکی همچون قندی، لاستیک و پلاستیک و زراعت قابل توجه بود.

به نظر می رسد دو بازیگر اصلی قرمزپوش کردن بورس، سقوط قیمت جهانی نفت و همچنین ادامه تامین نقدینگی برای شرکت در عرضه اولیه روز شنبه باشد. در خصوص ریزش قیمت جهانی نفت باید گفت که تا اینجای کار سهامداران بورسی کمی شتابزده عمل کرده و چوب حراج به سهام خود زدند چراکه قیمت های کنونی نفت همچنان برای ایجاد حاشیه سود پالایشی ها جذاب بوده و منجر به ثبت ارقام قابل توجهی در بخش درآمد این شرکت ها می شوند.

اما به عقیده کارشناسان ادامه روند نزولی بهای نفت می تواند سیگنال های ناخوشایندی را برای بورس تهران ارائه دهند. گفتنی است در سال ۹۲ و ۹۳ ارزش بازار شرکت های دلار در بورس تهران تقریبا ۴۵ درصد کل بازار سهام را تشکیل می داد که در حال حاضر این رقم به عدد ۷۰ درصد رسیده است. از این افت بیشتر قیمت نفت می تواند به کاهش چشمگیر درآمد این شرکت ها بی‌انجامد. در این صورت باید منتظر ریزش های بیشتر شاخص باشیم.

اما واقعیت این است که تا این لحظه هشدار خاصی نسبت به ریزش بیشتر نفت مخابره نشده و قیمت هر بشکه نفت در همان محدوده ۶۶ دلار قرار دارد. ازاین رو رفتار امروز سهامداران بورس تهران بیشتر شبیه افراد هراسانی بود که عجولانه دست به ماشه شدند و اقدام به فروش سهام ارزنده پتروپالایشی خود نمودند.

دلیل دیگر ریزش امروز شاخص کل، ادامه فروش اشخاص حقیقی در پی تامین نقدینگی برای شرکت در عرضه اولیه روز شنبه بود. اما نکته قابل توجه اینکه باتوجه به مشارکت حداقل ۲۶۰ هزار کد در آخرین عرضه اولیه، به احتمال زیاد به هر کد در این عرضه حدود ۲۳۰۰ سهم اختصاص یابد که کمترر از یک میلیون پانصد هزار تومان نقدینگی نیاز دارد. از این رو فروش های امروز بیشتر جنبه هیجانی داشته و نمی تواند نشانه وجود اخبار منفی برای روزهای آتی داشته باشد.

آمار و ارقام بازار امروز

روز جاری از میان ۳۸ صنعت حاضر در بازار، بازدهی ۲۲ گروه در محدوده منفی قرار گرفت. از این رو شاخص کل نیز با رشد ۱۲۰۰ واحدی  (معادل ۰.۶۶ درصد)  کانال ۱۸۲ هزار واحد را مجددا از دست داد و به پله ۱۸۱ هزار و ۹۹۴واحد بازگشت. شاخص هم وزن نیز با عقب نشینی ۱۳۰ واحدی (معادل ۰.۴۲ درصد) به رقم ۲۸ هزار و ۵۴۴ واحد رسید. در این بین بیش از یک میلیارد و ۹۱۱ میلیون سهم به ارزش ۵۴۵ میلیارد تومان در ۱۴۴ هزار نوبت دادوستد شد که از این رقم بالغ بر ۴۷۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت. از سویی دیگر اما امروز نیز همچون روز گذشته، حقیقی ها بیش از ۸۰ میلیارد تومان سهم به حقوقی ها فروختند. گفتنی است بیشترین خروج پول از گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی بود و از سویی دیگر بیشترین پول حقیقی ها به گروه خودرویی و انبوه سازی سرازیر شده است.

همچنین در جدول گروه ها با ارزش معاملاتی بالا، بانک، شیمیایی و فراورده های نفتی در صدر این جدول قرار گرفتند. همچنین در بین نمادهای تاثیرگذاربر شاخص کل، «شپنا»، «پارس»، «شتران» و «وبملت» بیشترین نقش را در افت ۰.۶۶ درصدی شاخص کل داشتند.

کوتاه از فرابورس

در این بازار نیز ایفکس همچون سایر شاخص ها امروز را در محدوده های منفی به کار خود پایان داد و بر خلاف تلاش فراروان برای بازگشت به کانال دو هزار ناکام ماند و با افت ۳۷ واحدی (معادل ۱.۸۴ درصد) در محدوده یک هزار و ۹۷۵ واحد ایستاد.  در این بازار نیز بیش از ۵۲۱ میلیون سهم به ارزش ۳۵۵ میلیارد تومان دادوستد شد که از این میزان بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشت.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورسی هم «زاگرس»، «ذوب»، «میدکو» و «شاوان» مجموعا ۲۴ واحد در افت شاخص نقش داشتند. گفتنی است امروز «ذوب» پس از شش روز معاملات مثبت ، به محدوده های منفی تنزل یافت.

اقتصاد.آنلاین

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا