۴۰ تصویر از اقتصاد ایران در گفت‌وگو با صاحب‌نظران اقتصادی

 

تنها یک جمله یا چند کلمه، نه با طول و تفسیر و اعداد و ارقام پیچیده؛ چهره اقتصاد ایران را به همین کوتاهی هم می‌توان ترسیم و تحلیل کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ۴۰ اقتصاددان، فعال اقتصادی و مدیر تشکل، در گفت‌وگو با روزنامه ایران، به همین کوتاهی اقتصاد ایران را توصیف کرده‌اند. برخی کوتاه و هشداردهنده و برخی طولانی‌تر و با دوز هشدار بیشتر. برآیند تمام نظرات این است که بدنه اقتصاد ایران نیازمند اصلاحات عمیق است.

اقتصاد ایران در بیش از چهار دهه گذشته روزهای پرفرازونشیب بسیاری را به خود دیده که در اغلب این روزها تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی میهمان آن بوده است، اما از نگاه اقتصاددانان تحریم تنها خار فرورفته در چشم اقتصاد ایران نیست و خارهای دیگری نیز آن را آزار می‌دهد.

از میان تحلیل‌ها و بررسی‌های کارشناسانه هم‌اکنون اقتصاد ایران با شش ابرچالش روبه‌روست. صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی، بحران آب، محیط زیست، بیکاری، بودجه دولت و نظام بانکی ابرچالش‌هایی هستند که قاطبه اقتصاددانان درباره وجود و نزدیکی آنها اتفاق‌نظر دارند و هشدار می‌دهند که بخش عمده‌ای از این ابرچالش‌ها زیرساختی بوده و در طول سال‌ها روی هم انباشته شده تا اکنون به یک بحران قریب‌الوقوع تبدیل شده‌اند.

در این شرایط دولت کار بسیار دشواری را پیش رو دارد. دولت باید در کنار رفع‌ورجوع مسایل روزمره کشور که هر روز بر آن افزوده می‌شود، برنامه‌ای استراتژیک نیز برای مدیریت این شرایط تدوین و اجرایی کند.

در همین راستا «ایران» با استقبال از دریافت و انتشار نظرات کارشناسی درباره مهم‌ترین معضلات اقتصاد ایران و راه‌های برون‌رفت از آن، در این گزارش سعی کرده است در کوتاه‌ترین روش شمایی از مشکلات اقتصادی ایران ارایه دهد. چه آنکه ۴۰ اقتصاددان، کارشناس اقتصادی و فعال اقتصادی به‌عنوان نمایندگان طیف‌های مختلف جامعه احساس خود را از وضعیت این روزهای اقتصاد ایران بیان کرده‌اند.

در این پرونده ایران، برخی از اقتصاددان‌ها نظر خود را در غالب یادداشت‌های تفصیلی مطرح کرده‌اند.اما تعدادی، نظرات خود را به صورت کوتاه بیان کرده‌اند که در ادامه می‌آید:

 

 

خروج از نسخه موبایل