بورسبورس اوراق

افت سه درصدی شاخص در یکشنبه سیاه بورس/ قرمز رنگ غالب بازار شد

در معاملات امروز بورس تهران که در جو هیجانی منفی پیگیری شد، شاهد عقب‌نشینی دسته جمعی قابل ملاحظه تمام نماگرهای بازار بودیم. از این رو تمام نمادهای با اهمیت گروه بانکی، خودرویی، فلزی و پتروپالایشی در محدوده‌های منفی معامله شدند. به نظر می‌رسد ریزش‌های امروز بیشتر ناشی از هیجانات کاذبی بود که به سرعت به کلیت بازار سرایت کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان معاملات دومین روز هفته، بورس تهران درگیر شوک ریزشی حاصل از شتابزدگی سهامداران شد. این در حالی بود که از ابتدای صبح شاهد معاملات آرام و منطقی در سطح بازار بودیم که رفته رفته با افزایش فشار عرضه ها معاملات منطقی جای خود را به ریزش بهمن وار قیمت ها و نهایتا صف فروش در اغلب نمادهای بزرگ شد.

گفتنی است تقریبا همه گروه‌های بزرگ و مطرح بازار درگیر روند نوسانی منفی بوده و نمادها در محدوده منفی چهار درصد معامله می‌شدند. در این بین بیشترین افت در نمادهای گروه بانکی رقم خورد که تمام این نمادها صف فروش را تجربه کردند. پس از آن جو منفی به گروه خودرو که تلاش می کرد وارد محدوده قرمزرنگ نشود، سرایت کرد و لیدرهای این گروه نیز در صف فروش نشستند. همچنین با وجود رشد ۲۰ درصدی ارزش معاملات خرد تا محدوده ۸۰۰ میلیارد تومان اما این حمایت و خرید حقوقی‌ها بود که این رشد را رقم زد.

بازیگران اصلی ریزش شاخص

به عقیده کارشناسان اصلی ترین دلیل ریزش این روزهای شاخص، عقب نشینی دلار تا محدوده ۱۲ هزار تومان و در نتیجه محدود شدن سود شرکت های صادرات محور از دید سهامداران است. حال اینکه باید گفت شرکت های دلاری بورس تهران تا کنون تقریبا با دلار نیمایی، سودآوری خود را گزارش کرده و درنتیجه دلار ۱۵ هزار تومانی را هیچ گاه در پیش فرض خود ندیده اند. از این رو می توان گفت نرخ غیرمنطقی دلار سبب این حجم از عرضه در روزهای اخیر شده و سهامداران تنها به قیمت های آزاد دلار چشم دوخته اند.

دلیل دیگر این موضوع را می توان در پُررنگ تر شدن ریسک های سیاسی و تحت تاثیر قرار گرفتن پارامترهای اقتصادی دانست. از سویی دیگر آینده مبهم شرکت های صادارتی در خصوص فائق آمدن بر مسئله تحریم ها، چالشی بر سر راه تحلیل پذیر شدن شرکت های دلاری و لیدر بازار شده است. البته به نظر می رسد معامله گران در حال حاضر شرایط آینده را پیش خور کرده و منتظر رسیدن گزارش های عملکرد در دو ماهه آتی نسیتند.

نکته اخر اینکه این بخشی از ریزش های بورس همچنان متاثر از سقوط آزاد ۲۰ درصدی قیمت نفت در روزهای اخیر است. از آنجا که بخش مهمی از بازار سرمایه ایران را شرکت های نفتی و یا مرتبط با صنعت نفت تشکیل داده است، دور از ذهن نیست که نوسانات شدید قیمت جهانی نفت تاثیر بسزایی در معاملات بورس تهران داشته باشد. همچنین اینکه با ادامه دار شدن ریزش قیمت نفت، درآمدهای ارزی کشور نیز با کاهش جدی روبرو می شود که این موضوع می تواند تاثیر منفی بر مولفه های اقتصادی داشته و نهایتا ریسک سیستماتیک بازار سهام را افزایش دهد.

در نتیجه باید گفت به نظر می رسد با گذشت زمان درجه ریسک گریزی سهامداران بورس تهران افزایش یافته و با کوچکترین نشانه منفی دست به ماشه می شوند. از این رو این گروه برای شناسایی زودهنگام سود خود نمی خواهند منتظر گزارش های ماهانه شده و تصمیم به نقد کرردن سهام خود در شرایط فعلی دارند.

آمار و ارقام بازار امروز

در جریان معاملات امروز از بین ۳۸ صنعت حاضر در بورس تهران، امروز ۳۳ صنعت بازدهی منفی نصیب سهامدارانشان کردند که مهمترین ان ها گروه فراورده های نفتی، بانکی و محصولات شیمیایی بودند که هرکدام به ترتیب با افت بازدهی ۴.۳، ۳.۵ و ۲.۷ درصدی مواجه شدند.

از این رو امروز شاخص کل با افت ۵۲۶۱ واحدی (معادل ۲.۹۴ درصدی) در ارتفاع ۱۷۳ هزار و ۵۵۷ واحد آرام گرفت. شاخص هم وزن اما با شیب کمتری افت کرده و با عقبگرد ۵۵۳ واحدی  (معادل ۰.۰۲ درصد) به پله ۲۷ هزار و ۷۵۱ واحد بازگشت.

در این میان دو میلیارد و ۱۹۹ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۷۴۷ میلیارد تومان در ۱۵۸ هزار نوبت دادوستد شد که از این میزان تنها ۶۳۳ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در بورس اختصاص داشت.

همچنین نکته قابل توجه بازار روز جاری خروج ۱۶۴ میلیارد تومان پول توسط اشخاص حقیقی از گروه‌های بزرگ و شاخص ساز از جمله گروه پالایشی، شیمیایی و فلزات اساسی بود.

ترین‌های بورسی

در میان گروه های صنعت، سه گروه فرآورده های نفتی و محصولات شیمیایی و بانکی بیشترین میزان معاملات را به خود اختصاص دادند. در مجموع معاملات منفی و پُرحجم در نمادهای «فولاد»، «وامید»، «فارس» و «کگل» بیشترین نقش را در ریزش پنج هزار و ۲۰۰ واحدی شاخص کل داشتند.

کوتاه از فرابورس

در این بازار نیز آیفکس تقریبا به میزان شاخص هم وزن عقب نشست و با افت ۳۲ واحدی به رقم ۱۸۸۰ واحد بازگشت. همچنین در این بازار بیش از ۸۲۴ میلیون سهم به ارزش ۴۵۱ میلیارد دادوستد شد که از این میزان ۲۴۲ میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این بازار اختصاص داشته است.

در بین نمادهای با اهمیت فرابورس نیز، «مارون»، «ذوب» و «زاگرس» بیشترین افت را بر آیفکس تحمیل کردند. در خصوص دو سهم تازه وارد فرابورسی نیز امروز شاهد تدوام صف خردید بودیم که البته جو روانی منفی نیز بر دو نماد «شبصیر» و «کگهر» موثر بوده و سبب شده که حقیقی ها این دو نماد امروز هرکدام به ترتیب ۲۶۱ هزار و ۸۸۰ هزار سهم از این دو نماد را فروختند. مسئله ای که در روزهای گذشته شاهد آن نبودیم.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - مریم علیزاده

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا