شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۵

شورای پول و اعتبار از ارکان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به مثابه قوه مقننه نظام بانکی کشور بوده و عضویت نمایندگان قوای سه‌گانه، بخش خصوصی، تعاونی و کارشناسان منتخب در آن، موجب گردیده که شورای یاد شده به ‌عنوان مهمترین رکن سیاست‌گذاری سیستم پولی و بانکی کشور مطرح شود. به نحوی که تأثیرات تعیین‌کننده‌ی مصوبات و تصمیمات متخذه از سوی آن، بر تمامی ابعاد پولی، بانکی و حتی اقتصادی کشور موثر و انکارناپذیر است.

شورای پول و اعتبار به منظور مطالعه و اتخاذ تصمیم درباره سیاست‌های کلی بانک ‌مرکزی و نظارت بر امور پولی و بانکی کشور عهده‌دار‌ وظایفی از جمله: اظهارنظر در مسائل بانکی، پولی و اعتباری کشور، رسیدگی و اظهارنظر نسبت به ترازنامه بانک ‌مرکزی برای طرح در مجمع عمومی و رسیدگی و تصویب سازمان و بودجه و مقررات استخدامی و آیین‌نامه‌های داخلی بانک ‌مرکزی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. همچنین تنها مرجع رسیدگی به تجدیدنظرخواهی احکام صادره از سوی هیئت انتظامی بانک‌ها نیز شورای مزبور می باشد.
اولین جلسه شورای پول و اعتبار به موجب قانون پولی و بانکی در چهاردهم آبان ماه سال  1339 به ریاست آقای ابراهیم کاشانی رییس کل وقت بانک مرکزی و یک‌هزار و دویست و سی‌امین جلسه و آخرین جلسه آن در سال جاری، عصر روز سه شنبه هجدهم اسفند ماه در ساختمان نیلی بانک مرکزی و به ریاست آقای دکتر سیف رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و حضور حداکثری اعضای معزز این شورا برگزار شد.
بررسی عملکرد شورای پول و اعتبار در سال ۱۳۹۵ در مقایسه با سال‌های اخیر، حاکی از آن است که این شورا سالی پربار و فعال‌ را پشت سر گذاشته است. بحث و بررسی فراوان کارشناسی و تصویب قریب به پنجاه مصوبه طی ۱۴ جلسه شورای پول و اعتبار و ۱۵ جلسه کمیسیون تخصصی آن و اجرای تام و تمام نزدیک به چهل مصوبه آن در همین سال- که در ادامه مختصری به اهم مصوبات و شرح مختصری از موضوعات آن پرداخته شده است –  مؤید این مطلب است.
 

با عملکردی که بخش بسیار مختصری از آن در سطور بالا شرح داده شد، امید می‌رود در سال پیش‌رو شاهد فعالیت و تاثیرگذاری بیش از پیش این رکن مؤثر بانک مرکزی در تصمیم‌گیری‌های کلان مربوط به شبکه پولی و بانکی کشور باشیم. ان شاالله.
 

 

        سیّد محمود احمدی
دبیر کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
 بیست و هشتم اسفند ۱۳۹۵
                                                                                                                           

 
 


منبع:روابط عمومی بانک مرکزی
خروج از نسخه موبایل