بانکبانک و بیمه

اخلال در نظام اقتصادی اتهام احمد عراقچی


رئیس کل دادگستری استان تهران از ارسال پرونده های معاون سابق بانک مرکزی و یکی از دلالان ارز و سکه به دادگاه های ویژه مفاسد اقتصادی خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (armaneghtesadi.com)،غلامحسین اسماعیلی در خصوص آخرین وضعیت پرونده های معاون ارزی سابق بانک مرکزی و سالار آقاخان از دلالان ارز و سکه ،گفت: کیفرخواست این پرونده ها اخیرا صادر شده است.
وی افزود: اکنون این پرونده ها به دادگاه ارسال شده و در نوبت رسیدگی قرار دارد و همچون سایر پرونده های فساد اقتصادی اخیر، دادگاه این افراد هم به صورت علنی برگزار خواهد شد.
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به برگزاری جلسه ای پیرامون پرونده های فساد اقتصادی اخیر گفت: صبح امروز جلسه ای در همین رابطه برگزار شد.  برخی پرونده های فساد اقتصادی اخیر همچنان مفتوح است.
«واردات غیر قانونی خودرو، تلفن همراه، سکه و ارز» عناوین چهار پرونده بزرگ اقتصادی است که چند ماهی می شود قوای سه گانه و چندین نهاد پیگیر آن بوده اند. پرونده‌هایی که باعث شد علاوه بر تشکیل شعب ویژه، بنا به درخواست رئیس قوه قضائیه، تشریفات رسیدگی به آنها با استجازه از رهبر معظم انقلاب، حذف و با دقت و سرعت بیشتری رسیدگی شود. همزمان با این پروندهها، پرونده یکی از مفسدان اقتصادی هم دوباره به جریان افتاد. 
یکی از پروندههای مفاسد اقتصادی اخیر که سرچشمه آن به بانک مرکزی باز می گشت، پرونده های مرتبط با تخلفات حوزه ارز، طلا و سکه بود. پروندهای عریض و طویل در شعبه ویژه دادگاه انقلاب که متهمان زیادی داشت، متهمانی که برخی از آنها پیشتر هم به همین جرم فعلی به دادگاه انقلاب احضار شده بودند. در رابطه با این پرونده دو متهم اصلی یعنی وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی اعدام شدند.
یکی دیگر از متهمانی که از ابتدا نام وی مطرح بود، سالار آقاخان بود. در همین رابطه حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه پیشتر اعلام کرده بود: «ناجا در تحقیقات خود دید که یک تیم از عوامل اصلی به صورت غیرمجاز و عمده ارز را خرید و فروش می‌کنند و نهایتاً به اسم سالار آقاخان رسید که این فرد را دستگیر کردند. البته اینجا هم بانک مرکزی به میدان آمد و گفت: اقدامات این افراد با دستورات ما بوده است؛ اما این بار دیگر قوه قضاییه به این حرف‌ها توجه نکرد و پرسید که بر چه اساس این مطالب را می‌گویید؟ در فروش غیرقانونی ارز و سکه نیروی انتظامی به  وحید مظلومین و پسر این فرد و همچنین عوامل این فرد آقای محمد سالم و آقای سالار آقا خان رسید و اعلام کرد یکی از عواملی که در بازار به صورت غیرمجاز و خیلی عمده ارز خرید و فروش می‌کند و معاملات آتی دارد، شخصی به نام سالار آقا خان است. »

از سالار آقاخان به عراقچی رسیدیم
به نوشته  مهر،«بعد از دستگیری سالار آقاخان از وی تحقیقات می‌شود و سپس به احمد عراقچی می‌رسند و این فرد مطالبی را می‌گوید که در نتیجه آن از آقای سیف تحقیق می‌کنند» این جملات یکی از کلیدی ترین جملات سخنگوی قوه قضائیه در یک ماه اخیر است.  احمد عراقچی با تامین قرار وثیقه آزاد شد و سیف هم ممنوع الخروج شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا