نگاه سهامداران به کوچکترهای بورسی

سهامداران بورسی امروز با رویکرد مثبت نسبت به گروه های کوچک فعالیت خود را آغاز کردند. با این وجود تحت تاثیر تشدید عرضه ها، شاخص کل اولین روز هفته را در مسیر افت گذراند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بورس تهران اولین روز از آذرماه را تحت تاثیر عملکرد بازارهای جهانی گذراند. رصد قیمت های جهانی کامودیتی ها از سوی بازیگران بورس در هفته ای که گذشت باعث شد کالامحورهای بورس تهران در سمت فروش تحرک بیشتری داشته باشند.

به این ترتیب شاخص کل بورس تهران با افت بیش از چهار هزار واحدی به کانال ۱۷۱ واحدی بازگشت. شاخص هم وزن باسرعت آهسته تری نسبت به شاخص کل ۱۹۰ واحد ریزش داشت و دیگر شاخص های بورسی نیز امروز قرمزپوش شدند.

در روزهای معاملاتی هفته گذشته نفت خام در بازارهای جهانی به پایین ترین رقم از ابتدای سال ۲۰۱۸ رسید. سقوط قیمت نفت به کانال ۵۰ دلاری در حالی رخ داد که بسیاری از فعالان این بازار در انتظار اجلاس ۶ دسامبر اوپک با موضوع کاهش تولید هستند. همچنین در بازار کامودیتی ها نیز افت هفتگی سه درصدی در بازار روی یکی از مهمترین اخبار بین الملل بود سرب نیز در بازه مزبور ۱.۵ درصدی ریزش داشت تا کالاهای پایه هفته توام با ناکامی را پشت سر بگذارند.

این اتفاقات باعث شد تا بورس ایران با نگاه به این بازارها در سمت فروش نمادهای کالامحور فعال باشد. عرضه های شدید بازار که از تحت تاثیر افت قیمت متانول، از نمادهای پتروشیمی آغاز شد و بعد از پالایشی ها به فلزات اساسی رسید.

با این وجود زمزمه های به رسمیت رسیدن خبر افزایش نرخ خودرو، باعث شد تا سهامداران نقدینگی خود را به سمت این شرکت ها هدایت کنند. نمادهای گروه های بانکی نیز هم چون بسیاری از روزهای گذشته مورد توجه سهامداران قرار گرفتند و همسو با خودرویی ها شاهد تشدید تقاضا بودند.

در خصوص روند فعالیت امروز بورس تهران بسیاری از کارشناسان بازار سهام بر این باورند که انتشار گزارش های ۹ ماهه می تواند چشم انداز آتی بازار را مشخص کند. همچنین این گروه بر این باورند، در شرایطی که چند مولفه نظیر گزارش های فصلی، برنامه بودجه سال ۹۸ وجود دارد که می تواند راهگشای سودآوری مطلوب باشد، بهتر است سهامداران از عرضه های عجولانه خودداری کنند.

در معاملات امروز بورس تهران فولاد مبارکه اصفهان بیشترین اثر را بر افت شاخص به جای گذاشت. با توجه به خرید بیش از ۱۰ میلیون حقوقی ها در این سهم، فشار فروش از سوی حقیقی ها باعث شد “فولاد” با صف فروش حدود ۴۷ میلیون سهمی به کار خود پایان دهد. دیگر نماد موثر بر افت شاخص صنایع پتروشیمی خلیج فارس بود. “فارس” نیز امروز به صف فروش رسید با این تفاوت که حجم فروش حقوقی ها بیش از بازیگران خرد بود.

گروه خودرو در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۴۷۳ میلیون سهم به ارزش ۶۹۳ میلیارد ریال دادوستد شد.

گروه بانک به ارزش ۶۱۰ میلیارد ریال و شیمیایی به ارزش ۴۳۱ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی با دادوستدی به ارزش ۴۰۲ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه کانی های فلزی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۰۴ میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود کرد.

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل