اقتصاد کلان

مشکلات کشور تنها ناشی از تحریم نیست

عضو جامعه حسابداران خبره کشور گفت: مشکلات اقتصادی که امروز گریبان ایران را گرفته تنها ناشی از تحریم نیست بلکه متاثر از ندانم کاری یا شاید بدانم کاری یک عده خاصی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  غلامحسین دوانی در برنامه «چالش» رادیو اقتصاد افزود: اقتصاد علم است بنابراین با اقتصاد نمی توان مثل سیاست بازی کرد.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه برخی از افرادی که در طراحی سیاست های اقتصادی مملکت دخالت دارند بدون توجه به اینکه زیر ساخت های کشور آمادگی پذیرش سیاست های آنان راداشته باشد دست به تدوین سیاست می زنند.

همچنین بخوانید

عضو جامعه حسابداران خبره کشور گفت: نتایج این سیاست گذاری ها همان چیزی که تمامی آحاد جامعه امروز با تمام وجود تبعات چنین رفتارهایی را لمس می کنند.

وی افزود: پس از انقلاب تاکنون دو گروه تصمیم گیر اقتصادی در مملکت بودند که نتایج کار هیچ یک از این دو گروه مثبت نبوده است.

دوانی بیان داشت: متاسفانه در دوران قبل و بعد از انقلاب بارها با افزایش درآمدهای ارزی فرصت سوزی زیادی در کشور رخ داده است.

وی گفت: این در حالیکه رشد درآمد ارزی در سایر کشورهای جهان برخلاف ایران همواره به عنوان یک فرصت عظیم و مغتنم شمرده می شود.

عضو جامعه حسابداران خبره کشور افزود: ارزش پولی ملی از دیدگاه آدام اسمیت ناموس مالی کشورهاست بنابراین برای زمین زدن کشورها ابتدا بایستی ارزش پول ملی آنان را مورد حمله قرار داد.

وی تصریح کرد: حجم نقدینگی در کشور امروز بسیار بالاست بنابراین ضرورت دارد دولتمردان با ساز و کارهای منطقی و مناسب این رشد نقدینگی را در جامعه کنترل کنند.

دوانی در ادامه این مصاحبه رادیویی افزود: طبق معمول انباشت نقدینگی مشکلات زیادی در بخش های مختلف کشور ایجاد می کند که کاهش ارزش پول ملی یکی از این موارد است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که دولت چگونه می‌تواند حجم بالایی از نقدینگی را در جامعه سامان دهی کند، اظهارداشت: جمع‌آوری و هدایت نقدینگی به سمت مسیرهای مناسب اقتصادی نیازمند الزاماتی همچون ایجاد امنیت در اقتصاد، تقویت تولید ملی، رونق کسب و کسب، افزایش امنیت سرمایه گذاری، شفاف‌سازی و پاسخگویی مسئولان است.

عضو جامعه حسابداران خبره کشور یادآورشد: حجم بالای نقدینگی موجود در جامعه به هر بازاری وارد شود آن بازار را دچار تنش و نوسان شدید خواهد کرد از اینرو ضرورت دارد دولت با ایجاد سازو کارهای مشخص این حجم نقدینگی را به سمت بخش های مولد هدایت کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا