بورسبورس کالا

رشد قیمت پایه محصولات پتروشیمی به دنبال افزایش ۸ درصدی نرخ دلار نیما

به اعتقاد کارشناسان، با توجه به شرایط کنونی بازار و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۱۰۰۰ تومان و وجود رکود حاکم بر بازار محصولات پتروشیمی، افزایش نرخ اعمال شده ممکن است بر شدت رکود موجود بیافزاید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق روال هر یکشنبه «دفتر توسعه صنایع پتروشیمی پایین‌دستی» امروز هم قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای را معاملات بورس‌کالا در سایت خود اعلام کرد. قیمت‌های اعلامی بر اساس دلار نیمایی (۸۷۸۵ تومان) تعیین شد که نسبت به هفته قبل (۲۷ آبان) ۸.۱ درصد (حدود ۶۶۱ تومان) افزایش قیمت داشت.

کارشناسان معتقدند، با توجه به شرایط کنونی بازار و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۱۰۰۰ تومان و وجود رکود حاکم بر بازار محصولات پتروشیمی، افزایش نرخ اعمال شده ممکن است بر شدت رکود موجود بیافزاید.

براین اساس، اکثر محصولات پلیمری با افزایش قیمت مواجه بودند. بنابر قیمت‌های جدید، بیشترین افت قیمت پایه محصولات پلیمری به «پلی وینیل کلراید» در سه گرید (S57) و (S60) و (S70) با ۹.۴۴ درصد افزایش قیمت تعلق داشت. قیمت این محصول در گرید (S57) و (S70) کیلویی ۷۶۰۳تومان تعیین شد که  نسبت به هفته قبل ۶۵۵ تومان افزایش داشت. همچنین این محصول در گرید (S70) نیز کیلویی ۷۴۲۶ تومان و ۶۴۳ تومان بیشتر از قیمت هفته گذشته (۲۷آبان) تعیین شد.

کمترین افزایش قیمت پایه نیز در این محصولات به ABS با ۱.۱۵درصد رشد تعلق داشت. این محصول امروز به قیمت کیلویی ۱۱۷۸۴تومان و ۱۳۴تومان بیشتراز هفته قبل تعیین شد.

گفتنی است، قیمت پایه محصولات شیمیایی اما اغلب امروز افزایشی بودند، هرچند که تعدادی از آنها هم با کاهش قیمت مواجه بودند. بیشترین کاهش در محصولات شیمیایی به «متانول» با ۱۵.۳۶درصد کاهش به قیمت کیلویی ۱۸۷۸ تومان و ۳۴۱ تومان کمتر از قیمت هفته قبل تعلق گرفت.

«آروماتیک سنگین» نیز کمترین کاهش ( درصد۰.۵۱) را در این گروه به خود اختصاص داد. این محصول هم با ۲۲ تومان کاهش نسبت به هفته قبل، امروز کیلویی ۴۴۰۵ تومان تعیین شد.

همچنین، بیشترین افزایش قیمت نیز این گروه محصولات به «دی اتیلن گلایکول» با ۱۱.۸۵ درصد رشد اختصاص داشت. این محصول با ۴۶۶ تومان افزایش نسبت به هفته گذشته، کیلویی ۴۴۰۲ تومان قیمت خورد.

کمترین افزایش قیمت (۰.۰۵ درصد) نیز به «استایرن منومر» تعلق داشت. قیمت این محصول کیلویی ۷۶۱۵ تومان تعیین شد.

11 آذز 2

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا