بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

نگاهی به روندهای بازاریابی دیجیتالی بانک­‌ها و مؤسسات مالی در سال ۲۰۱۹

تغییرات درصنعت بانکداری، به واسطه تکنولوژی‌های روز بسیار قابل توجه است اما در میان تمام حوزه‌های مرتبط با این صنعت، تغییرات در بخش «بازاریابی مالی» سرعتی بیشتر را طی می‌کند. به گزارش «فایننشال برند» بازاریابان بانک­ها و موسسه‌های مالی از فناوری‌های نوین گرفته تا کانال‌ها و استراتژی­‌های جدید، همه در معرض تغییر قرار دارند. در نتیجه بازاریابی در حوزه بانکداری، یکی از مسائل مهم سال آینده میلادی (۲۰۱۹) خواهد بود. در ادامه به طور خلاصه به روندهای بازاریابی مالی می‌پردازیم که در سال ۲۰۱۹ و فراتر از آن، اهمیت زیادی خواهند داشت.

 

شخصی‌­سازی

بر اساس تحقیق Selligent، «مشتریان امروز از شرکت­ها انتظار دارند که اولویت­های آن‌ها را به خوبی بشناسند.» در واقع ۷۴ درصد از مشتریان جهانی انتظار دارند برندها با آنها به طور فردی و نه به عنوان عضوی از یک بخش رفتار کنند. مشتریان به سمت برندهایی می‌روند که به آنها گوش می‌دهند، از رفتارهای آنها می­‌آموزند و روابط منحصر به فردی را با آنها ایجاد می­‌کنند. در سال ۲۰۱۹، مشتری نه تنها این مسیر را کنترل خواهد کرد، بلکه مکالمه و ارتباط را نیز تحت کنترل خواهد داشت. شخصی­سازی به بانک­ها و موسسه‌های مالی کمک می‌کند بازاریابی مشتری محور، واقعی و صحیح را ممکن سازند.

 

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

با گذشت زمان، شاهد افزایش استفاده از دستیاران هوش مصنوعی در خدمات مالی برای بهینه­‌سازی تصمیم‌گیری‌های حوزه رسانه و تحلیل مولفه‌های نوآورانه خواهیم بود. سیستم‌های هوش مصنوعی همچنین فرصت‌های بازار را شناسایی و راه‌حل‌های تجارت الکترونیکی را ارائه خواهند داد تا این نیازها و تقاضاها را برطرف کنند. این امر جزیی از جنبش شخصی‌سازی خواهد بود. بر اساس بررسی‌های فوربز، هوش مصنوعی قادر خواهد بود نوع محتوایی را که مشتریان به آن بیشتر علاقه دارند، ردیابی کند و به وب‌سایت امکان دهد که برای هر کاربر شخصی‌­سازی شود. هوش مصنوعی در دنیای دیجیتالی، با پیشنهاد دادن تجربه‌ای به مشتری که خوشایند آنها است، باعث افزایش تحول و بهره‌وری می‌شود.

 

تغییر دپارتمان‌­های بازاریابی

متاسفانه، تقاضای مؤسسات مالی برای جذب استعدادهایی که فناوری‌های جدید را درک می‌کنند، بیشتر از عرضه است. این امر منجر به چالش‌­هایی در سال ۲۰۱۹ از جمله افزایش حقوق، دشواری برای سازمان‌های کوچک­تر در حفظ کارکنان و افزایش رقابت برای جذب استعداد در خارج از حوزه‌های خدمات مالی خواهد شد.

 

چت‌بات­‌ها

چت­بات‌ها در ابتدا برای جایگزینی انسان در ارائه خدمات انسانی به عنوان نماینده یا عامل مورد استفاده قرار گرفتند تا سؤالات قابل پیش­بینی، وظایف معمول و سوال‌های متداول را مدیریت کنند. چت­‌بات­‌ها همچنین برنامه‌­ریزی شدند تا راه‌­حل­‌هایی در زمینه الگوریتم­های یادگیری شده از گذشته را ارائه دهند. در پنج سال آتی، تقریباً ۸۰ درصد از ارتباطات B2C از طریق پیام­رسان‌های بات صورت خواهند گرفت. به این ترتیب ضروری است که مؤسسات مالی چت‌بات­ها را با استراتژی‌های بازاریابی یکپارچه کنند.

 

بازاریابی موبایلی

بانک­‌ها و مؤسسات مالی باید با توجه به افزایش مشتریانی که در اینترنت جست­وجو می­‌کنند و به حساب‌های مالی خود از طریق دستگاه‌­های موبایل دسترسی دارند، دوباره به استراتژی­‌های موبایلی خود بیندیشند؛ آنها باید از ارائه اطلاعات صرف به سمت اطلاع­‌رسانی، مشارکت و مشاوره پیش روند. با توجه به اینکه بیش از نیمی از مشتریان از دستگاه‌­های موبایل خود برای هر چیزی که نیاز است آنلاین انجام داده شود، استفاده می­‌کنند، کانال موبایل باید در سال ۲۰۱۹ اولویت داشته باشد.

 

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا می‌­تواند یکی از بهترین ابزارهایی باشد که سازمان‌های خدمات مالی برای کسب اعتماد، ساخت برند و ایجاد ترافیک سایت از آن استفاده می­‌کنند. بر اساس بررسی‌ها ۶۵ درصد موفق­ترین بازاریابان محتوا، استراتژی مستند و مشخص داشته‌اند. این امر عموماً با ارزیابی محتوا آغاز می­‌شود که اهداف اصلی و استراتژی­‌ها برای رسیدن به این اهداف را شناسایی می‌کند. بر اساس گفته‌های جان هال (John Hall) از بنیانگذاران Calendar.com «شرکت­‌ها باید در زمینه ارائه محتوای خود به افراد صحیح، نوآور و خلاق دسترسی داشته باشند. توزیع منفعلانه محتوا یا بدتر از آن ارائه محتوا به طوری که هیچ­کس نتواند با آن ارتباط برقرار کند، راه به جایی نمی­‌برد. اجازه ندهید سرمایه‌گذاری­تان در محتوا هدر برود…».

 

جست‌­وجوی صوتی

ComScore تخمین می­‌زند که تا سال ۲۰۲۰ نیمی از جست‌­وجوهای اینترنتی مبتنی بر صوت خواهند بود. تقریباً یک سوم از ۳.۵ میلیارد جست‌وجوی روزانه در گوگل، جست‌وجوهای صوتی‌اند و دستیاران صوتی دستگاه‌های دیجیتالی در این زمینه پیشتاز هستند. حتی اگر یک موسسه مالی استراتژی مبتنی بر صوت خود را طراحی نکند، مهم است که ظراف‌ت­ها و جزییات جس‌ت­وجوی صوتی را بداند. درک و استفاده از روندهای متغیر و ابزارهای پیشرفته، برای بانک‌ها و موسسه­‌های اعتباری ضروری‌اند. اتکا به ابزارها و تکنیک­‌های گذشته، دیگر کافی نخواهد بود.

منبع: پیوست

منبع

راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا