بورسبورس اوراق

بازار سرمایه در ماه‌های آتی به کدام سو می‌رود؟

شاخص بازار سهام در مهرماه سال جاری به رقم تاریخی ۱۹۵ هزار واحد رسید و پس از آن سیر نزولی را تجربه کرد. علت کاهش شاخص کل بورس، نگرانی سرمایه‌گذاران از شروع دور دوم تحریم‌ها در آبان ماه و تأثیر ریسک سیستماتیک آن بر بازار سرمایه و کاهش قیمت نفت و کالاها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید شهرام صفوی سهی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب افزود: همزمانی تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و همچنین کاهش بهای نفت و احتمال رکود در اقتصادهای بزرگ دنیا باعث شد علاوه بر کاهش ۲۰ درصدی قیمت نفت، محصولات پتروشیمی و فولاد و برخی کامودیتی‌های(کالاها) دیگر نیز با کاهش قیمت روبرو شوند.

وی افزود: در عین‌حال بعد از تلاطم‌های اقتصادی گسترده‌ای که در ماه‌های اخیر شاهد بودیم، رویکرد جدید بانک مرکزی تغییرات ملموسی را در اقتصاد کلان رقم زد. در واقع در ماه‌های اخیر تأثیرگذاری سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی بر کاهش نرخ ارز و بازگشت ثبات به اقتصاد نمایان‌تر شده، به‌طوری‌که قیمت ارز با کاهش حدود ۴۰ درصدی در محدوده کمتر از ۱۲ هزار تومان تثبیت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: ریسک سیستماتیک تحریم‌ها، تحولات قیمتی کالاهای جهانی و کاهش نرخ ارز در بازار غیررسمی، مجموعاً سبب شد سهامداران نسبت به رشد سودآوری شرکت‌ها در آینده با تردید مواجه شوند و اقدام به فروش تکنیکی سهام کامودیتی‌محور کنند که به دنبال آن شاخص سهام در دو ماه اخیر حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و p/e بازار نیز از محدوده ۹ به محدوده کمتر از هفت اصلاح شد.

به گفته صفوی سهی، ضعیف شدن معاملات ارز، طلا، سهام، مسکن و سایر کالاهای مبادله‌ای در بازارها، این جنبه مثبت را نیز با خود همراه داشته که مجدداً بخشی از سرمایه‌ها به سمت سپرده‌های بانکی و بازار بدهی هدایت شود و با کاهش نرخ بهره بدون ریسک از ۲۶ درصد به حدود ۲۲ درصد، تأثیر مثبت بر کاهش نرخ بهره در اقتصاد بگذارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: روند تحولات در ماه‌های پیش رو بستگی زیادی به تحولات سیاسی و اقتصادی در کشورهای تأثیرگذار نظیر چین و آمریکا، قیمت‌های جهانی نفت و کالاها، گزارش‌های میان‌دوره‌ای و ۹ ماهه شرکت‌ها، چگونگی برنامه‌ریزی شرکت‌ها در عبور از شرایط تحریم، پیشرفت در مذاکرات سیاسی منطقه‌ای و شروع تبادلات مالی با اروپا(SPV) دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سیگنال‌هایی که از اقتصاد جهانی می‌آید، نظیر آنچه در توافق دقیقه ۹۰ اعضای اوپک و غیر اوپک در کاهش روزانه ۱.۲میلیون بشکه نفت اتفاق افتاد، همچنین کاهش نرخ بهره اوراق ۱۰ ساله آمریکا، کاهش شاخص دلار تا نزدیکی روند صعودی آن و احتمال کاهش سرعت رشد نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده میلادی به همراه احتمال کاهش جنگ تجاری آمریکا و چین و کاهش موجودی فلزات رنگی مس نظیر و روی در انبارها، باعث شده تا امیدها به رشد قیمت کالاها در بازار جهانی تقویت شود و به‌دنبال آن مقدمات تقویت شاخص سهام در بورس ایران نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها نیز بعد از آذرماه منتشر خواهد شد، خاطرنشان کرد: متعاقباً تحلیلگران بازار به دنبال ارزیابی تأثیر فروش و سود شرکت‌ها در اولین فصلی هستند که نرخ فروش آن‌ها با دلار نیمایی محاسبه ‌شده است.

صفوی سهی توضیح داد:  تحلیلگران مذکور به‌دقت گزارش‌های فصل سوم سال را بررسی می‌کنند و از طرفی گزارش‌های گمرک نیز نشان می‌دهد که با فاصله گرفتن از شروع تحریم‌ها در آبان ماه، صادرات شرکت‌ها روند روبه بهبودی را طی می‌کند، به‌طوری‌که شرکت ملی مس در آذرماه اعلام کرد ۱۰ هزار تن کاتد مس به ترکیه صادر کرده و در حال عقد قرارداد برای صادرات به اروپا است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم شرکت‌های صادراتی به دلایل مسائل مرتبط با تحریم با تخفیف بیشتری کالاهایشان را صادر می‌کنند.

صفوی سهی گفت: همچنین شرکت‌های خدماتی و شرکت‌هایی که مصرف‌کننده ارز هستند نظیر گروه خودرو، گروه شوینده و شرکت‌های تأمین‌کننده انرژی و برق، صنعت ارتباطات و صنعت حمل‌ونقل نیز یا افزایش نرخ گرفته‌اند یا در حال دریافت مجوز افزایش نرخ هستند یا به‌نوعی دولت درصدد جبران افزایش هزینه‌های آن‌هاست.

وی در پایان افزود: انتظار می‌رود با اتمام آذرماه و ارسال گزارش های ماهانه تولید و فروش آذر و گزارش های میان‌دوره‌ای ۹ ماهه و همچنین اقدام اروپا در تسهیل نقل و انتقالات مالی در دی‌ماه، حجم معاملات سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سهام افزایش‌یافته و بخشی از کاهش قیمت‌ سهام در بورس تصحیح شود.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا