اقتصاد کلان

چهار عضو FATF مخالف سرسخت ایران

 

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: چهار عضو اصلی از ۳۸ عضو نهاد بین المللی گروه ویژه اقدام مالی موسوم به اف. ای. تی.اف مخالف سرسخت ایران هستند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسین حاجیلودر برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: این چهار عضو شامل شورای همکاری خلیج فارس، آمریکا، آرژانتین و رژیم صهیونیستی است.

همچنین بخوانید

وی اظهارداشت: شیوه تصمیم گیری در این نهاد بین دولتی به شکل اجماع موثر است یعنی برای اتخاذ تصمیمی در مجمع عمومی این نهاد باید یا یک کشور مخالف باشد یا هیچ کشوری مخالف نباشد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: برای مثال اگر مسئله خروج ایران از لیست سیاه در مجمع عمومی اف.ای.تی.اف مطرح شود یا همه کشورها باید موافق باشند یا در نهایت یک کشور مخالف باشد بنابراین اگر دو یا چند کشور مخالف باشند ایران از لیست سیاه این نهاد خارج نخواهد شد.

وی افزود: چهار عضو اصلی این نهاد بین المللی از ۳۸ عضو در حال حاضر مخالف سرسخت ایران هستند.

حاجیلو بیان داشت: بیانیه واحد اطلاعات مالی وزارت اقتصاد و دارایی ایران می گوید: این چهار کشور بدون استدلال فنی و تنها بر مبنای انگیزه های سیاسی با خروج ایران از لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی مخالفت می کنند.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: اگر جمهوری اسلامی ۴۱ بند اکشن پلن اف. ای.تی.اف را هم اجرا کند حداقل سه عضو از این چهار عضو مخالف خروج ایران از لیست سیاه را باید راضی کند که چنین چیزی از نظر سیاسی امکان پذیر نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در حال حاضر هیچ عهدی از طرف اف. ای. تی.اف وجود ندارد که ایران از لیست سیاه این نهاد خارج شود.

وی افزود: مسئله ایران خروج از لیست سیاه اف. ای. تی. اف است حال پیوستن به سی.اف.تی، پالرمو یا هر اتفاق دیگری ذیل این مفهوم تعریف می شود.

حاجیلو اظهارداشت: جمهوری اسلامی در نهایت پس از اجرای کامل ۴۱ بند از اکشن پلن انتظار دارد از لیست سیاه این نهاد خارج شود حال سئوال اینکه آیا هیچ قولی به ایران از طرف اف.ای.تی.اف داده شده که پس از اجرای کامل اکشن پلن از لیست سیاه خارج شود؟

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: واقعیت اینکه بیانیه های این نهاد چنین چیزی را تائید نمی کند و از طرفی «دیوید لوئیس» دبیر اجرایی اف.ای.تی.اف در مصاحبه اختصاصی با بی بی سی می گوید: هیچ تضمینی درباره خروج ایران از فهرست سیاه در کار نیست.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمیدرضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا