تجارتصنعت، معدن، تجارت

لزوم تقویت مناسبات تجاری ایران و قزاقستان

 

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران بر ضرورت تقویت و توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی بین دو کشور ایران و قزاقستان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد ابوطالبی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: قزاقستان بزرگترین کشور آسیای میانه است.

همچنین بخوانید

وی همچنین اظهارداشت: این کشور ۲,۷ میلیون کیلومتر مربع وسعت و ۱۶ میلیون نفر جمعیت دارد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: قزاقستان برای کشاورزی و دامداری بسیار مستعد است چون هم پر آب و هم از مراتع بسیار غنی برخوردار است.

وی افزود: این کشور دارای سیستم حمل و نقل ریلی بسیار خوب ولی از نظرزیرساخت های جاده ای خیلی ضعیف است.

ابوطالبی ضمن اشاره به اینکه قزاقستان به دریای آزاد راه ندارد، اظهارداشت: تمامی مبادلات تجاری این کشور از طریق ریل یا دریای خزر انجام می شود.

وی گفت: ایران مناسبات تجاری که باید با قزاقستان طی این سال ها با توجه به ظرفیت های بالای تجاری و اقتصادی بین دو کشور داشته باشد متاسفانه استفاده مناسب نکرده است.

عضو هیئت مدیره انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران افزود: قزاق ها خیلی مایلند صادرات نفت خود را از طریق ایران به خلیج فارس سوآپ کنند.

وی اضافه کرد: نفت این کشور در حال حاضر بوسیله لوله از خاک روسیه یا چین به بازارهای هدف صادرمی شود.

ابوطالبی گفت: ایران می تواند نفت قزاق ها را در شمال مصرف و در جنوب برای آنان نفت صادرکند که با این حرکت هم هزینه حمل را از قزاق ها می گیرد و هم هیچ هزینه ای بابت حمل نمی دهد.

وی با بیان اینکه سوآپ نفتی بین ایران و قزاقستان بسیار ضعیف است بر ضرورت افزایش و تقویت عملیات سوآپ در این حوزه تاکید کرد.

این عضو اتاق بازرگانی ایران افزود: کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر اروپا-آسیا از ظرفیت مناسبی به لحاظ سوآپ فرآورده های نفتی برخوردار است.

وی بیان داشت: ایران جدا از نفت می تواند گندم و محصولات مواد معدنی قزاقستان را هم مصرف و هم سوآپ کند.

ابوطالبی گفت: قزاقستان به کشور جدول مندلیف معروف است یعنی تمامی مواد معدنی موجود در جدول مزبور در این کشور یافت می شود.

وی در ادامه افزود: معادن کشور قزاقستان از جمله فرصت های مناسب جهت سرمایه گذاری برای ایران محسوب می شود که متاسفانه در این حوزه هم به نحو باید و شاید بجزء چند مورد فعالیت قابل توجهی هنوز صورت نگرفته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا