بورسبورس اوراق

درج دو نماد «اخزا» بر تابلوی فرابورس

در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس اسناد خزانه اسلامی جدیدی در نمادهای معاملاتی «اخزا۷۱۳» و «اخزا۷۱۴» پذیرش شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران از پذیرش اسناد خزانه اسلامی در دو نماد معاملاتی جدید «اخزا۷۱۳» و «اخزا۷۱۴» خبر داد.

بر اساس مفاد بنده «ب» و « هـ» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور وآیین نامه‌های اجرایی آن از سوی هیات وزیران، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز پذیرش این اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران را در تاریخ دوم دی ماه ۱۳۹۷ صادر کرده است.

ناشر این اوراق وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران این اوراق را منتشر خواهد کرد، همچنین شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز عامل پرداخت وجه اسمی این اوراق در زمان سررسید خواهد بود.

بر اساس این گزارش در شناسنامه اوراق اسناد خزانه اسلامی ۰۰۰۵۱۸ با نماد معاملاتی «اخزا۷۱۳» مبلغ کل این اوراق بالغ بر یک هزار و ۷۶۶ میلیارد و ۳۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عنوان شده که معادل ارزش اسمی کل این رقم در فرابورس پذیرش شده است.

همچنین تعداد کل اوراق «اخزا ۷۱۳» نیز ۱۷ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۲۶۳ ورقه و مدت اعتبار آن از تاریخ انتشار در ۱۸ مهر ماه امسال تا تاریخ سررسید منتهی به ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۰ برای یک دوره ۳۴ ماهه عنوان شده است.

همچنین مبلغ کل اوراق اسناد خزانه اسلامی ۹۸۰۷۲۲ با نماد معاملاتی «اخزا۷۱۴» بالغ بر ۶۰۳ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است که به همین میزان در فرابورس پذیرش شده است.مدت اعتبار این اوراق ۱۲ ماه بوده و در تاریخ منتهی به ۲۲ مهر ماه ۱۳۹۸ سررسید می‌شود.

مبلغ اسمی هر ورقه از اسناد خزانه اسلامی با نام و قابل معامله، مبلغ یکصد هزار تومان است که در مقایسه با سایر اوراق بدهی از سود پرداختی طی دوره اعتبار خود برخوردار نیستند.

بر این اساس تنها مبلغ اسمی اوراق خزانه اسلامی در سررسید قابل پرداخت است و سود خریداران این اوراق از اختلاف قیمت خرید یا به عبارتی به کسر از ارزش اسمی اوراق خریداری شده و قیمت فروش و یا در نهایت دریافت مبلغ اسمی آن در سررسید حاصل می‌شود.

مطابق قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کشور تسویه این اسناد در سررسید مقدم بر تمامی پرداخت‌های خزانه داری کل کشور بوده و از طریق سمات به حساب خریداران واریز می‌شود.

معاملات این اسناد نیز در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام می‌شود و مالکان یا متقاضیان خرید این اوراق می‌توانند با مراجعه به کارگزاری‌های عضور فرابورس اقدام به خرید با فروش اوراق نمایند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا