بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مشکلات در ثبت شرکت فعلا باعث ایجاد محدودیت در سرویس‌های پی‌دات‌آی‌آر شده است

نیاز به تغییر از شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص، دلیل غیرفعال شدن ترمینال‌های شبکه پرداخت پی (pay.ir) توسط شاپرک بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،۱۷ آذرماه ۱۳۹۷، ترمینال‌های pay.ir توسط شبکه پرداخت شاپرک غیرفعال شد. سجاد چاری پور در مطلبی در pay.ir، دلیل این غیرفعال شدن ترمینال‌ها را «عدم پیاده‌سازی الزامات پرداخت‌یاری» دانسته و آن را تشریح کرده است.

طبق سند «الزامات، ضوابط و فرایند اجرایی فعالیت پرداخت‌یاران و پذیرندگان پشتیبانی‌شده در نظام پرداخت کشور»، پرداخت‌یار به‌صورت خلاصه به معنی «شخص حقوقی است که در چارچوب سند تدوینی و بر اساس قرارداد منعقده با شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و تفاهم‌نامه منعقده با شرکت شاپرک فعالیت می‌کند. پرداخت یار پرداخت‌های بدون حضور کارت ازجمله پرداخت‌های درون برنامه‌ای مبتنی بر زیرساخت‌های همراه را دریافت کرده و به شبکه شاپرک ارسال می‌کند.»

به گفته چاری پور، بخشی از سهام شبکه پرداخت پی، در مالکیت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) قرار دارد و با توجه به اینکه سپ یک شرکت سهامی عام است و سهامش در بورس ارائه می‌شود، لازم بوده است تغییراتی در ساختار حقوقی شبکه پرداخت پی انجام شود.

چاری پور تشریح می‎کند: «با توجه به اینکه شبکه پرداخت پی در قالب شرکت مسئولیت محدود بوده است، برای ورود سهام‌داران به ترکیب شرکت، نیاز به انحلال شرکت قدیمی با مسئولیت محدود و تاسیس شرکت جدیدی در قالب سهامی خاص بود.»

به گفته سجاد چاری پور، مصادف شدن کارهای ثبت شرکت جدید با اتمام تست‌های اولیه پرداخت‌یاری در محیط آزمون شاپرک و تغییر قانون ثبت شرکت‌های سهامی خاص و نیاز به اضافه شدن یک نفر جدید به تعداد هیات مدیره، از دلایل طولانی شدن روند حل مشکل این شرکت بوده است.

سجادی پور در پایان، از حل شدن مشکلات مذبور در روزهای آینده و با مساعدت شاپرک و پیگیری‌های پرداخت الکترونیک سامان کیش و دبیر انجمن فین‌تک، مهدی عبادی، خبر داد.

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا