امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

راندمان آبیاری در ایران ۴۴.۶ درصد است

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون راندمان آبیاری در بخش کشاورزی کشور ۴۴.۶ درصد است که نسبت به میانگین جهانی رقم پرتی نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا جانباز در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: میانگین بهره وری آب کشاورزی در جهان هم اکنون ۱.۷ کیلوگرم به ازای یک متر مکعب آب مصرفی بوده که این رقم در کشور ۱.۴ است.

وی ضمن اشاره به تولید ۶۰ درصد محصولات کشاورزی جهان در اراضی دیم و ۴۰ درصد در اراضی آبی اظهارداشت: میانگین بهره وری آب کشاورزی شامل تولید محصول توسط آبیاری با آب باران (کشت دیم ) نیز می شود.

مشاور معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه در ایران به دلیل وجود اقلیم گرم و خشک نزدیک به ۹۲ درصد محصولات کشاورزی در اراضی و باغات آبی تولید می شود که اگر با این ملاحظات به عدد ۱.۴ نگاه شود باز هم رقم مزبور، رقم قابل قبولی است.

وی در ادامه افزود: طبق قانون مدیریت منابع آب در کشور برعهده وزارت نیرو و مدیریت مصرف آب در حوزه کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است.

جانباز یادآور شد: واقعیت اینکه در مدیریت مصرف یکی از محدودیت های جدی اقلیم است یعنی همه جا نمی توان همه نوع محصول را کاشت بنابراین خود به خود بر اساس مزیت های اقلیمی کشت های متفاوت از سال های دور در اقصی نقاط مملکت شکل گرفته و کشاورزان در این عرصه مشغول فعالیت هستند.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این برنامه گفت: مصرف ناخالص آب در بخش کشاورزی کشور مطابق اعداد، ارقام و اندازه گیری های صورت گرفته توسط وزارت نیرو از طریق شبکه های مدرن، آب رها شده و روش های غیر مستقیم ۹۰ میلیارد متر مکعب است.

هدایت فهمی افزود: واقع کلمه اینکه از مصارفی که در بخش کشاورزی و یا سایر بخش ها انجام می شود بخشی به منابع آب کشور یعنی آب های زیر زمینی و آب های سطحی باز می گردد که این میزان آب برگشتی در بحث مصارف ناخالص محاسبه نمی شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه ۱۵ میلیارد متر مکعب از مصارف آب دربخش کشاورزی دوباره به منابع آبی مملکت برمی گردد، افزود:بدین ترتیب هم اکنون میزان مصرف خالص آب در این بخش ۷۵ میلیارد متر مکعب است.

معاون مدیر کل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو یادآورشد:بطورکلی میزان مصرف آب خالص و ناخالص در بخش کشاورزی کشور هم اکنون به ترتیب ۷۵ و ۹۰ میلیارد متر مکعب است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا