بورسبورس اوراق

ابطال مزایده «وبانک» درپی عدم کفایت تعداد شرکت کنندگان/ «شیران» به دنبال عرضه یک نماد جدید در فرابورس

همزمان با افت شاخص بورس تهران ۱۲ نماد متوقف و هفت نماد بازگشایی شدند که از این میان توقف شش نماد به علت شفاف سازی بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته نتوانست خود را در کانال ۱۶۱ هزار واحد نگه دارد و با افتی ۹۴۱ واحدی خود را به سطح ۱۶۰ هزار و ۸۹۹ واحد رساند. نمادهای «شپنا»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را در افت امروز شاخص داشتند. در این روز و همزمان با افت شاخص بورس تهران ۱۲ نماد متوقف و هفت نماد بازگشایی شدند که از این میان توقف شش نماد به علت شفاف سازی بود. همچنین در این روز پنج نماد به علت برگرازی مجمع عمومی سالانه و فوق العاده متوقف شدند و حق تقدم شرکت فرآورده‌های تزریقی (دفراح) نیز به علت پایان مهلت پذیره نویسی متوقف شد. اما آنجه که بر اهمیت پیام ناظران امروز می‌افزاید شفاف سازی‌های انجام شده در روز جاری بود. این شفاف سازی‌ها شامل خبر ابطال مزایده فروش ملک متعلق به «وبانک»، تسویه مطالبات «دالبر» با شرکت پخش رازی و انجام مقدمات عرضه اولیه توسط «شیران» بود.

ابطال مزایده «وبانک» را متوقف کرد: نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) با توجه به لزوم ارائه اطلاعات در خصوص مزایده ابطال شده متوقف شد. این شرکت که چندی پیش از قصد خود برای برگذاری مزایده فروش شش دانگ عرصه، اعیان، تاسیسات، حقوق و امتیازات برج اداری و تجاری بخارست، خبر داده بود. امروز اعلام کرد که هیات مدیره شرکت به دلیل عدم کفایت تعداد شرکت کنندگان، مزایده یاد شده را ابطال کرده است.

مطالبات «دالبر» تسویه شد: دیگر نماد معاملاتی متوقف شده طی روز جاری متعلق به شرکت البرز دارو (دالبر) بود. دلیل توقف این شرکت شفاف سازی در خصوص توافق تسویه مطالبات شرکت پخش رازی اعلام شده است. بر این اساس شرکت اعلام کرد که مبلغ ۲۱ میلیارد و ۴۷۲ میلیون تومان از مطالبات خود از شرکت پخش رازی را تسویه کرده است. تسویه مبلغ یاد شده که بخشی از مطالبات سررسید شده و بخش دیگر آن مطالبات سررسید نشده است از طریق دریافت اوراق اخزا ۷۰۹ با نرخ سود ۳۰ درصد انجام شده است.

همچنین بخوانید

«شیران» و یک عرضه اولیه در فرابورس: شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران (شیران) امروز از قصد خود برای عرضه اولیه یک شرکت زیر مجموعه خبر داد. این شرکت اعلام کرد که قصد دارد ۱۰ درصد از سهام شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران ار در فرابورس عرضه کند. بنا بر آنچه که «شیران» در سایت کدال منتشر کرده شرکت نامبرده در زمینه حمل و نقل دریایی، ریلی و زمینی و همچنین ترخیص کالا از گمرک و انجام امور صادراتی فعالیت دارد و از سال ۸۱ صد درصد سهام آن به مالیکت شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیائی ایران در امده است.

«قثابت» و واگذاری سهام: نماد معاملاتی شرکت کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان به دلیل ارائه اطلاعات در خصوص واگذاری سهام «قجام» متوقف شد. بر این اساس شرکت اعلام کرد که ۴.۸۱ درصد از سهام شرکت شرکت صنایع غذائی و قند تربت جام را به مبلغ چهار میلیارد و ۷۵۲ میلیون تومان و به قیمت هر سهم ۳۱۷ تومان فروخته است. در نتیجه عملیات فوق سود (زیان ) تلفیقی در هر سهم به میزان ۹۰ ریال تاثیر مثبت می گذارد. لازم به یاد آوری است که بهای تمام شده دارایی یاد شده در دفاتر شرکت ۱۵۹ میلیون تومان ثبت شده است.

«لکما» قرار داد بست: نماد معاملاتی شرکت کارخانجات مخابراتی ایران خبر ازبرنده شدن در یک مناقصه داد.  موضوع این مناقصه خرید تجهیزات جانبی فاز هشت توسعه همراه اول شامل راک های Indoor و Outdoor به همراه متعلقات مربوطه از جمله منابع تغذیه و کولرهای مخابراتی، بوده است. این مناقصه توسط شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در سه بخش برگزار شده و هریک از شرکت کنندگان در مناقصه حداکثر می توانستند در دو بخش برنده باشند که «لکما» برنده بخش اول و سوم مناقصه اعلام شده است. گفتنی است مبلغ این مناقصه ۸۲ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان است که برای انجام آن ضمانتنامه انجام تعهدات بانکی معادل ۱۰% مبلغ کل معامله ارائه خواهد شد. مدت تحویل تجهیزات از تاریخ مبادله قرارداد نیز به مدت ۷ ماه است.

«لپارس» متوقف شد: نماد معاملاتی کارخانجات پارس الکتریک (لپارس) به منظور ارائه توضیحات در خصوص فروش املاک غیر مولد، متوقف شد. این شرکت اعلام کرده است که در راستای افزایش بهره وری و تبدیل دارائی های غیر مولد به مولد، شرکت کارخانجات پارس الکتریک در نظر دارد املاک مازاد بر نیاز خود را از طریق مزایده عمومی به فروش برساند. شرایط فروش این املاک به صورت نقدی معادل ۴۰ درصد در هنگام تنظیم قرارداد ۵۰ درصد در زمان تحویل ۱۰درصد در هنگام تنظیم سند در دفترخانه اعلام شده است.

 خلاصه پیام‌های امروز ناظران بورس و فرابورس در جدول زیر آمده است:

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا