سطح زیرکشت ۴۱ هزار هکتاری موز در ایران

عضو هیئت علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت موز در ایران هم اکنون افزون بر ۴۱ هزار هکتار است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید امانی در برنامه «شاخه های طلایی» رادیو اقتصاد افزود: تولید این محصول نیز در شرایط حاضر بیش از ۱۳۰ هزار تن در سال می باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه متوسط عملکرد موز در ایران ۳۰ تا ۳۵ تن در هکتار است، اظهارداشت: انتظار می رود با استفاده از دستاوردهای پژوهشی و همچنین حمایت های مسئولان از کشاورزان موزکار هم سطح زیرکشت و هم میزان تولید محصول در کشور افزایش پیدا کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور گفت: موز میوه مناطق گرمسیری و نیاز به آب و خاک شیرین دارد.

وی ضمن اشاره به وضعیت محدود منابع آبی بالاخص در استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان افزود: انتظار بر اینکه با توجه به مقدار آب موجود در این مناطق با حمایت دولت شیوه آبیاری از حالت غرقابی به قطره ای تغییر پیدا کند.

امانی بیان داشت: رتبه نخست تولید میوه های گرمسیری کشور به خصوص موز در حال حاضر مربوط به استان سیستان و بلوچستان است.

وی اضافه کرد: تولید این محصول در جنوب این استان یعنی چابهار، کنارک، سرباز و ایرانشهر بصورت فضای باز تولید می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده خرما و میوه های گرمسیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی کشور یادآورشد: بهترین تولید محصول موز بصورت فضای باز در شرایط حاضر مربوط به زرآباد کنارک واقع در حد مرز بین استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان است.

 

خروج از نسخه موبایل