انرژیصوت

اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران

مدیرکل رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند در تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  جبار وطن فدا در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: طی سال آبی گذشته جریان آب ورودی رودخانه هیرمند بسیار کمتر از حقابه پیش بینی شده در قرارداد ۱۳۵۱ بود بنابراین پیگیری، مکاتبات و جلسات متعددی برگزار تا در نهایت اجلاس نوزدهم دی ماه با حضور کمیساران آب افغانستان و ایران در تهران تشکیل شد.

وی همچنین اظهارداشت: این اجلاس با محوریت بررسی مسائل مربوط به رودخانه مرزی هیرمند در چهار چوب معاهده ۱۳۵۱ در حال انجام است.

همچنین بخوانید

مدیرکل مدیرکل رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو ضمن اشاره به سابقه شکل گیری کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند گفت: حقابه ای رودخانه هیرمند بر اساس معاهده ۱۳۵۱ تعیین شده است.

وی افزود: شرایط با توجه به دوره های تر سالی و خشک سالی متفاوت و به تبع رویکرد های مورد پیگیری دو طرف در گذشته نیز شاید همسان و همسو نبوده بنابراین در دوره های خشکسالی که طبق معمول آب کم است دو طرف دور یک میز نشسته تا بتوانند موارد و مسائل بین خود را به بهترین وجه ممکن حل و فصل کنند.

وطن فدا اظهارداشت: نخستین جلسه مربوط به پیگیری معاهده ۱۳۵۱به واقع ۳۲ سال پس از امضای قرارداد یعنی در سال ۱۳۸۳ با تشکیل کمیته مشترک کمیساران آب هیرمند برمی گردد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: طی ۱۴ سال گذشته ۱۸ اجلاس به تناوب در ایران و افغانستان برگزارشده است.

مدیرکل مدیرکل رودخانه های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو افزود: موضوعات مورد پیگیری در این جلسات تطبیق و اجرای بهتر قرارداد به نحوی که جریان آب ورودی به ایران براساس قرارداد مزبور تضمین و همینطور مسائل بین دو طرف به بهترین وجه ممکن رفع و رجوع شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا