انرژی

تامین مالی حلقه گمشده توسعه صنعت پالایشگاهی

یک کارشناس در حوزه نفت و انرژی گفت: بحث تامین مالی همیشه حلقه گمشده توسعه صنعت پالایشگاهی در کشور بوده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سعید قاضی پور در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: ایران از توان ساخت داخل و دانش فنی برای پالایشگاه سازی برخوردار است.

وی تصریح کرد: احداث و راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دست متخصصان ایرانی خود شاهدی صادق بر این مدعاست.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی گفت: بجزء کمپرسورها مورد نیاز پالایشگاه بقیه تجهیزات به همت متخصصان و شرکت های داخلی در کشور ساخته شده است.

قاضی پور افزود: ظرفیت پالایشی نفت خام کشور در حال حاضر ۱.۸ میلیون بشکه است که با احتساب ۳۶۰ هزار بشکه میعانات گازی ستاره خلیج فارس این توان هم اکنون به ۲.۱ میلیون بشکه در روز می رسد.

وی همچنین در خصوص اینکه گفته می شود «صنعت پالایشی در ایران سودده نیست»، گفت: این حرف، حرف درستی است.

این کارشناس در حوزه نفت و انرژی به رادیو اقتصاد یادآورشد: صنعتی که ۶۰ تا ۷۰ سال عمر دارد و همینطور ۲۰ تا ۳۰ درصد نفت کوره تولید می کند نباید سودده باشد.

مدیرگروه نفت اندیشکده نفت و انرژی نیز در این برنامه گفت: طبق قاعده نگاه شرکت نفت مانند هر بنگاه اقتصادی به نفت باید یک نگاه درآمدی باشد.

محمدرضا اکبری افزود: ساختار نظام درآمدی شرکت ملی نفت در شرایط فعلی بدین نحو که به ازای صادرات هر بشکه نفت ۱۴.۵ درصد و به ازای فروش هربشکه نفت در داخل ۴.۵ درصد عایدی نصیب این شرکت می شود.

وی ادامه داد: جدا شدن از ساختار خام فروشی نفت و حرکت به سمت تولیدات با ارزش افزوده بالاتر مستلزم اصلاح این ساختار است.

برنامه «رهیافت» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حسن سعید کلاهی، مطهره محرابی و حمیدرضا کجوری» با هدف تبیین سخنان روز رهبر معظم انقلاب اسلامی با حضور کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی در قالب گفتگو محور و برنامه ترکیبی بر اساس تمامی بندهای اقتصاد مقاومتی بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا