ارتباطات و فناوري اطلاعاتبین المللپرداخت الکترونیک

آیا هند ارز دیجیتال را قانونی می‌کند؟

آیا دومین کشور پر جمعیت جهان می‌تواند فعالیت‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری‌شده را قانونی کند؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ارندگان ارزهای رمزنگاری شده در هند می‌­توانند در سال جدید خوشحال باشند، چراکه قرار است در این سال، رمز ارزها قانونی شوند.

به‌گفته‌ی Indian Express اعضای یک هیئت دولتی تاکنون دوبار در خصوص قانونمندسازی رمز ارزها با یکدیگر ملاقات کرده‌اند و به احتمال زیاد گزارش این نشست­‌ها تا ماه آینده به وزارت دارایی هندوستان ارسال خواهد شد. منبعی که در این رابطه با خبرگزاری مذکور صبحت کرده است، اعلام کرده که ارزهای رمزنگاری‌شده تحت شرایط سخت­گیرانه‌­ای قانونی خواهند شد.

همچنین بخوانید

این منبع می­‌گوید:

ما تاکنون دو جلسه در رابطه با فرآیند قانونمندسازی ارزهای رمزپایه داشته­‌ایم. توافق کلی ما بر این است که نمی‌­توان ارزهای رمزنگاری‌شده را به صورت کلی غیرقانونی اعلام کرد، بلکه باید تحت مقررات سختگیرانه‌­ای این فناوری نوظهور را قانونی کرد. به‌زودی جلسات بیشتری برگزار خواهیم کرد.

علاوه‌بر این نشست‌­ها، هیئت انتظامی در هندوستان با افراد متخصص و صرافی­‌های مجازی مشورت­‌هایی کرده است. در حال حاضر این هیئت، مذاکراتی با وزرات دادگستری نیز دارد.

ممنوعیت کامل
در سال گذشته هیئتی متشکل از چند وزارتخانه در هندوستان با هدف بررسی قانونمندسازی ارزهای رمزنگاری‌شده تشکیل شد. این هیئت در مارس ۲۰۱۷ پس از آنکه دارایی­‌های دیجیتال به‌صورت کلی از سوی دولت در دومین کشور پرجمعیت جهان ممنوع شدند، تشکیل شد.

هیئت سال گذشته پس از بررسی­‌های لازم، نظر خود را به بانک مرکزی هند گزارش داد. پس از اعلام نظر این هیئت به بانک مرکزی هندوستان، ارزهای رمزنگاری‌شده غیرقانونی اعلام شدند. در نتیجه تمامی موسسات مالی که زیر نظر بانک مرکزی این کشور اداره می‌شوند، از دادوستد رمز ارزها ممنوع شدند. البته ممنوعیت بانک مرکزی از سوی دیوان عالی کشور هندوستان زیرسوال رفت. بنابراین دولت مجددا هیئتی را برای بررسی موضوع تشکیل داد.

در سال ۲۰۱۸ بانک مرکزی هندوستان در اقدام دیگری ارائه‌ی خدمات بانک­‌ها به فعالین عرصه‌ی صنعت کریپتو را ممنوع اعلام کرد.

اعضای هیئت اول متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، وزارت مالی، وزرات کشور، وزارت فناوری اطلاعات، موسسه ملی تحول هند، بانک دولتی هند و شورای مرکزی مالیات مستقیم بودند. به اعضای هیئت دوم علاوه‌بر نمایندگان مذکور، نماینده سازمان بورس و اوراق­‌ بهادار نیز افزوده شد.

در نتیجه‌ی ممنوعیت فعالیت­‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری شده، بسیاری از فعالین این عرصه ناچار به تعطیلی فعالیت­‌های خود شدند. یکی از این شرکت‌­ها، صرافی Zebpay بود که در ماه سپتامبر فعالیت­‌های خود را متوقف کرد.

همان­‌طور که CCN قبلا گزارش داده بود، این صرافی به دستور مستقیم بانک مرکزی هندوستان به علت آن­که منبع مشکلات خوانده شد، می‌­بایست تعطیل شود.

در نهایت این صرافی با انتشار بیانیه‌­ای به کار خود پایان داد:

محدودیت­‌هایی که برای حساب­‌های بانکی و مشتریان ایجاد شده، امکان تبادلات مالی و تجاری را غیرممکن ساخته است. در این شرایط صرافی ما قادر به ارائه‌ی خدمات به افراد و کسب‌­وکارهای ارزهای رمزپایه نیست.

البته این نخستین بار نیست که گزارشی در رابطه با قانونمندسازی ارزهای رمزنگاری‌شده در هند منتشر می­‌شود. در اوایل سال گذشته نیز گزارش داده شد که هیئتی در تلاش است تا ممنوعیت دارایی‌­های دیجیتال را از طریق قانونی کردن آن‌ها لغو کند.

منبع
زومیت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا