انرژی

همکاری با بخش خصوصی برای بومی‌سازی ۲ نوع کاتالیست صنایع پالایشگاهی

رییس پژوهشگاه صنعت نفت کاتالیست‌ها را از جمله مواد استراتژیک و اقلام تحریمی دانست و گفت‌: با دستیابی محققان پژوهشگاه صنعت نفت به تولید کاتالیست‌های هیدروکراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‌مانده‌های نفت، این دو کاتالیست توسط یکی از شرکت‌های بخش خصوصی تجاری‌سازی می‌شود.

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر جعفر توفیقی در نشست امروز که در پژوهشگاه نفت برگزار شد، کاتالیست‌ها را از جمله مواد راهبردی و استراتژیک برای صنایع گاز و پتروشیمی و پالایشگاه‌ها دانست و ادامه‌ داد: بر این اساس سالانه مقادیر زیادی از کاتالیست‌ها از خارج وارد کشور می‌شود، چرا که این محصولات دارای فناوری‌های بالایی است.

وی با اشاره به موفقیت پژوهشگاه نفت در دستیابی به دانش فنی و جاذب‌های مختلف در صنایع نفت و گاز، یادآور شد: در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز سال جاری تفاهمنامه‌ای میان شرکت پالایش و پخش وزارت نفت و یکی از شرکت‌های بخشی خصوصی به منظور تجاری‌سازی دو نوع کاتالیست RCD به امضا رسید.

همچنین بخوانید

رییس پژوهشگاه صنعت نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود، اضافه کرد: در نشست امروز نیز این تفاهمنامه به قرارداد تبدیل شده است و قرارداد تولید و بومی‌سازی کاتالیست‌های هیدرو کراکینگ و تصفیه هیدروژنی ته‌مانده‌های نفت به امضا می‌رسد.

توفیقی این شرکت خصوصی را یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید و تجاری‌سازی کاتالیست‌ها توصیف کرد و یادآور شد: با توجه به زیر ساخت‌های این شرکت دانش فنی این دو نوع کاتالیست به این شرکت بخش خصوصی به منظور بومی‌سازی و تجاری سازی واگذار شده است.

وی در ادامه با اشاره به شرایط تحریمی اعمال شده علیه کشور، خاطر نشان کرد: از آن جایی که کاتالیست‌ یک محصول استراتژیک است، امیدوارم با امضای این قرارداد نیازهای بخش صنعتی نفت تامین شود.

به گفته رییس پژوهشگاه صنعت نفت با امضای این قرارداد تولید کاتالیست RCD با ظرفیت ۱۵۰۰ تن در سال آغاز خواهد شد و در اختیار پالایشگاه اراک قرار خواهد گرفت.

توفیقی خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر کاتالیست بازار وسیعی در کشور دارد که از ابعاد اقتصادی و دانشی اهمیت دارد و توانمندی‌های موجود در پژوهشگاه نفت در بخش‌های خصوصی می‌تواند کاتالیست‌هایی را تولید کند که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا