بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

افزایش مشارکت‌ مالی با توسعه فناوری بلاک چین

یک کارشناس حوزه پرداخت گفت: هماهنگ‌سازی و تطبیق راه‌حل‌های مالی مبتنی بر فناوری بلاک چین می‌تواند باعث افزایش مشارکت مالی و رشد در بازارهای سرمایه در سطوح جهانی شود.

به گزارش آرمان اقتصادی و به نقل از ستاد خبری هشتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، علی‌رضا نوبخت گفت: فناوری بلاک‌چین مبتنی بر یک دفتر کل توزیع شده است در این بستر تمامی تراکنش‌ها بر بستر اینترنت و تاریخچه تمامی تراکنش‌ها و سوابق دارایی افراد در این دفتر کل نگهداری می‌شود.

وی اظهار داشت: داده‌ها در فناوری بلاک چین به‌جای نگهداری در یک پایگاه داده مرکزی در نزد عموم نگهداری می‌شود و بلاک‌ها به‌صورت رمزنگاری‌شده با یکدیگر لینک شده و به‌کل شبکه فرستاده می‌شود. ازاین‌رو تمام رکوردهایی که به شبکه ارسال می‌شود، غیرقابل تغییر خواهد بود که این مهم، امکان هرگونه تقلب را با ردیابی بلاک‌ها غیرممکن می‌کند.

نوبخت افزود: علاوه بر این با استفاده از بستر بلاک چین می‌توان با دقت بالایی به پایش و گزارش‌دهی فعالیت‌های مشکوک مشتریان پرداخت.

معاون فروش شرکت جی اس اس تصریح کرد: گفته می‌شود، بلاک چین انقلابی در فرآیندهای کسب‌وکاری در صنایع مالی ایجاد و منجر به تغییر ماهیت بانک‌ها و مؤسسات مالی در سراسر جهان خواهد شد. ازاین‌رو بانک‌ها با سرمایه‌گذاری در این فناوری به دنبال حفظ جایگاه خود در کانون قدرت در مراودات مالی هستند.

نوبخت تأکید کرد: مؤسسات مالی بزرگ در حال بررسی راه‌هایی برای پیاده‌سازی فن‌آوری بلاک‌چین در جهت کاهش هزینه‌های معامله، افزایش سرعت تراکنش، حذف تراکنش‌های چندگانه و کاهش تقلب در مبادلات هستند.

وی، بلاک چین را یکی از موفق‌ترین برنامه‌های فین تک برشمرد و گفت: بلاک چین تأثیرات بسیار مثبت و سازنده‌ای در ارتقاء فعالیت فین‌تک‌ها داشته و با حذف واسطه‌ها منجر به سهولت دسترسی به خدمات و کاهش هزینه‌ها شده است.

نوبخت با اشاره به این‌که استفاده از فنّاوری بلاک چین می‌تواند سرعت فرآیندهای پرداخت برون‌مرزی را افزایش دهد، یادآور شد: سهولت و سرعت انجام تراکنش‌ها در این بستر با حذف واسطه‌های سنتی مرسوم، فرآیند انتقال پول را کاهش و تضمین معاملات آنلاین ریسک ناشی از کم شدن ارزش به‌واسطه نوسانات قیمت ارز را کاهش می‌دهد.

معاون فروش شرکت جی اس اس توسعه فناوری بلاک چین و ارز رمزها تهدیدی واقعی برای سیستم‌های پرداخت بین‌بانکی سوئیفت دانست و گفت: ریپل با بهره‌گیری از ارزهای رمزنگاری‌شده خود (XRP) که نقش ارز واسط در مبادلات را دارد، یک شبکه تسویه ناخالص آنی (RTGS) برای تبدیل انواع ارز و نقل‌وانتقال و تسویه پول به وجود آورده است تا معاملات مالی بین‌المللی را بدون محدودیت مبلغ و به‌صورت فوری انجام دهد.

نوبخت با تأکید بر گسترش دامنه استفاده از بلاک چین در انتقال وجوه در بازارهای نوظهور، گفت: هماهنگ‌سازی و تطبیق راه‌حل‌های مالی مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین می‌تواند باعث افزایش مشارکت مالی و رشد در بازارهای سرمایه در سطوح جهانی شود.

یادآور می‌شود، هشتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با موضوع انقلاب بلاک چین در روزهای ۹ و ۱۰ بهمن‌ماه ۹۷ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا