بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

محمد مظاهری: در سال ۲۰۱۹ با تولیدات توسن‌تکنو نزدیک ۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی خواهیم داشت

 

مدیرعامل توسن‌تکنو در نشست خبری این شرکت با تاکید بر لزوم حرکت به سمت استفاده از خودپردازهای ریسایکلر، گفت: «در سال جاری ۴۰۰ ماشین ATM Recycler تولید کردیم و موفق شدیم به عمق تولید داخلی ۵۸ درصد برسیم.»

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نشست خبری توسن‌تکنو، یکشنبه ۳۰ دی ۹۷ با محوریت تولید محصولات صنعت بانکی در داخل کشور و با حضور محمد مظاهری، مدیرعامل، امید شاهرخی، مدیر تولید سخت‌افزار، امیرحسین باقری، معاون فروش و امور مشتریان، بابک درخشان معاون پشتیبانی و احسان مهدی‌زاده، دبیر این نشست خبری برگزار شد.

همچنین بخوانید

در این نشست، محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو، با اشاره به اینکه شعار ما در توسن‌تکنو، تولیدی برای ایران است، گفت: «خیلی خوشحالیم که توانسته‌ایم در مسیر استراتژی‌هایمان، محصولاتمان را به سمت تولید داخل ببریم. با فعالیت‌هایی که در تولید انجام داده‌ایم، پیش‌بینی می‌کنیم که در سال ۲۰۱۹ نزدیک ۱۲ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولیداتمان داشته باشیم.»

او در تبیین دلایل توجه این شرکت به تولید داخلی افزود: «ما در بخش خصوصی در حد توانمان تلاش می‌کنیم و فکر می‌کنیم در شرایط فعلی کشور اگر عضو کوچکی مثل شرکت ما ۱۲ میلیون دلار در سال صرفه‌جویی ارزی کند، سهم خودمان را در توسعه انجام داده‌ایم.»

مظاهری افزود: «در این راه نگاهمان متکی بر بازار است و به دنبال گرفتن حمایت دولت نیستیم؛ اما موفقیت ما در درازمدت به سیاست‌های کلی کشور هم بستگی دارد.»

مدیرعامل توسن‌تکنو در بخش دیگری از سخنانش گفت: «تولید محقق‌شده ما به اندازه ظرفیت اسمی شرکت نیست. تولید محقق‌شده به میزان تأمین ارز بستگی دارد. در کشور هنوز مکانیزم متفاوتی برای تأمین ارز تولیدکنندگان و واردکنندگان نداریم. زمان‌هایی بوده که به دلیل شرایط کلی کشور، مشکلات در تامین قطعات از خارج و ماندن قطعاتمان در گمرک، نتوانسته‌ایم از ظرفیت سایتمان به‌طور کامل استفاده کنیم.»

مظاهری با اشاره به نام توسن‌تکنو گفت: «توسن‌تکنو همانطور که در اسمش تکنو آمده، یک شرکت تکنولوژی و فناوری است. ما فناوری‌های نوین را برای توسعه جامعه دیجیتال کاربردی می‌کنیم. این مأموریت ماست. چشم‌اندازمان هم پیشروبودن در شکل‌دهی تجربه خوشایند مردم از جامعه دیجیتالی است. در نتیجه در انتخاب محصولات تولیدی هم این نگاه نوآورانه را داریم.»

او فضای اولیه ایجادشده بعد از برجام را فرصت خوبی دانست که توسن‌تکنو از آن به خوبی برای انتقال دانش فنی شرکای تجاری خارجی‌اش به داخل کشور استفاده کرده است و گفت: «با نگاه به کشورهای پیشرو و شرکای کره‌ای و چینی‌مان می‌توان دید که این شرکت‌ها هم ابتدا از مونتاژ و تولید تحت لایسنس شروع کرده‌اند و سپس به سمت تولید رفته‌اند. ما هم روندی مشابه را برای توسعه سایت تولید خود در نظر گرفته‌ایم.»

او با اشاره به آغاز کار سایت تولید کاسپین از ابتدای امسال گفت: «در ابتدای راه، هدفمان کاهش قیمت تمام‌شده محصول نبوده است، اما در سال ۲۰۱۹ با ثباتی که در ارز رخ داده است، می‌خواهیم قیمت را کاهش دهیم و قیمت رقابتی به مشتریان ارائه بدهیم.»

مظاهری در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفت: «از ابتدا روی این تاکید و تمرکز داشتیم که با استفاده از تجربیات کشورهای دیگر و هزینه‌هایی که کرده‌ایم، کیفیت بالایی را در تولیداتمان ارائه بدهیم. همچنین یکی از قابلیت‌هایی که با تولید به دست آورده‌ایم و در واردات امکان‌پذیر نیست، امکان شخصی‌سازی محصولات از لحاظ ظاهر و بدنه و … مطابق نظر مشتری است.»

او درباره آینده دستگاه‌های کارتخوان گفت: «اعتقاد دارم دستگاه کارتخوان اندرویدی و هوشمند و پایانه‌های فروشگاهی از یک خانواده هستند. ما در بحث کارتخوان‌ها تمرکزمان را به سمت کارتخوان‌های هوشمند برده‌ایم.»

او سپس به روند جهانی جایگزینی خودپردازها با ATM Recycler اشاره کرد و گفت: «در بحث تولید خودپرداز با خودپرداز Recycler شروع کردیم و نه خودپردازِ صرف. چون هم می‌خواستیم کار جدیدی انجام بدهیم و هم بانک‌ها به علت گرانی Recyclerها در سال‌های قبلی، با مشکلاتی مواجه بودند. محصولی مثل خودگردان برای توسعه بانکداری دیجیتال نیاز است.»

او افزود: «اگرچه سهم پول نقدِ در چرخش کشور به ۱۰ درصد پرداخت الکترونیکی رسیده است؛ اما بانک‌ها می‌توانند بازگردانی همین رقم را هم به چرخه بانکی، اتوماتیک کنند و به بانکداری بدون شعبه نزدیک‌تر شوند.»

مظاهری به موفقیت توسن‌تکنو در تولید این دستگاه‌ها در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته با توجه به استراتژی تولید داخل که داشتیم، حدود ۴۰۰ ماشین ATM Recycler تولید کردیم و موفق شدیم عمق تولید ۵۸ درصد را از وزارت صنعت بگیریم. همچنین برای کارتخوان‌ها هم عمق تولید داخل ۳۴ درصد را داریم.»

او با اشاره به پتانسیل خوبی که در سایت کاسپین قزوین برای تولید وجود دارد افزود: «در حال حاضر، ظرفیت اسمی تولید ما در سال، ۱۵۰۰ ماشین ATM Recycler و ۲۴۰ هزار کارتخوان است.»

او در انتها گفت: «پیام من به شرکت‌های مشتری این است که می‌خواهیم ماشین‌های بانکی یا کارتخوان‌های مورد نیاز آن‌ها را به طور کامل با کیفیت خوب و قیمت رقابتی تأمین کنیم تا آن‌ها هیچ دغدغه‌ای بابت زنجیره تأمین خود نداشته باشند.»

در ادامه این نشست، امید شاهرخی، مدیر تولید سخت‌افزار توسن‌تکنو، جزییاتی از سایت تولید این شرکت در شهرک کاسپین قزوین را تشریح کرد.

شاهرخی با بیان اینکه در حدود ۱۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این سایت تولید مشغول کار هستند گفت: «تلاش ما، استفاده از نیروی جوان بوده و میانگین سنی نیروی انسانی ما در این سایت، زیر ۳۰ سال است. همچنین بیش از ۸۰ درصد نیروهای ما، مدرک کارشناسی و بالاتر دارند.»

شاهرخی از تولید ۴۰ هزار دستگاه کارتخوان و ۴۰۰ دستگاه ATM Recycler از زمان شروع به کار سایت قزوین در ابتدای سال ۹۷ تاکنون خبر داد و گفت: «ما در حال حاضر در تولید CRS یا همان ATM Recycler، عمق تولید داخل ۵۸ درصد را داریم. در این دستگاه‌ها، بدنه، گاوصندوق و کیبلینگ را در داخل کشور تولید می‌کنیم.»

مدیر تولید سخت‌افزار توسن‌تکنو افزود: «همچنین در ابتدا، کارتخوان‌ها را مونتاژ می‌کردیم اما از سال آینده با توجه به تأمین بدنه، آداپتور و باتری این دستگاه‌ها از داخل کشور، به عمق تولید داخل بالای ۵۰ درصد خواهیم رسید. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی برای ساخت سایر محصولات بانکی داریم.»

او به تطابق فرآیندها و کیفیت تولیدات توسن‌تکنو با استانداردهای شرکای خارجی اشاره کرد و افزود: «از لحاظ کیفی با توجه به بازخوردهایی که پارتنرهای خارجی داده‌اند بعضی از قسمت‌ها را ارتقا داده و کیفیت را بالا برده‌ایم. همچنین در بازدیدهایی که مشتریانمان از سایت داشته‌اند، بازخوردهای مناسبی دریافت کرده‌ایم.»

او یادآور شد که کیفیت انتهایی ندارد و گفت: «با نگاه سیستمی که به کیفیت داریم، همواره به فکر ارتقای آن و بازنگری در فرآیندها و دریافت بازخوردها هستیم.»

او در انتها گفت: «تنوع محصول را در دستور کار قرار داده‌ایم و در برنامه‌های سال آینده شمسی، امکان تولید کارتخوان‌های موبایلی و اندرویدی در خط تولید دوم ما وجود دارد.»

در ادامه نشست، امیرحسین باقری، معاون فروش و امور مشتریان توسن‌تکنو، با اشاره به پیشروبودن این شرکت در ارائه راهکارهای یکپارچه بانکداری دیجیتال، گفت: «سعی کرده‌ایم شریک تجاری بانک‌ها در مسیر توسعه بانکداری دیجیتال باشیم. تاکنون در این زمینه در کانال‌های مختلفی، محصولات داشته‌ایم.»

او افزود: «در کانال خدمات شعبه‌ای، VTM را از سال ۹۳ راه‌اندازی کرده‌ایم. در کانال خدمات نقدی، ATM Recycler ها را داشته‌ایم و در کانال خدمات موبایلی هم محصولاتی داشته‌ایم.»

باقری به ۸۰۰ دستگاه ATM Recycler فعال توسن‌تکنو در حال حاضر اشاره کرد و گفت: «در کشورهای پیشتاز در این حوزه مانند ژاپن و کره، ۱۰۰ درصد خودپردازها به خودپردازهای خودگردان تبدیل شده‌اند و این روند جایگزینی در کشورهای توسعه‌یافته غربی هم شروع شده است. آربی‌آر در گزارشی در سال ۲۰۱۶، پیش‌بینی کرده که در سال ۲۰۲۱ تعداد دستگاه‌های ATM Recycler، به ۶۷ درصد کل دستگاه‌های خودپرداز برسد.»

باقری گفت: «بر اساس آمار بانک مرکزی، ۶۰ هزار دستگاه خودپرداز فعال در سطح کشور داریم که سالانه در حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان وجه نقد از آن‌ها برداشت می‌شود. برای بازگردانی مجدد این وجه نقد به دستگاه خودپرداز، مسیری طولانی طی می‌شود. در نتیجه هر خودپرداز سالانه به‌طور میانگین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه عملیاتی برای بانک‌ها دارد.»

او افزود: «در دنیا، با توجه به تأمین وجه نقد توسط این دستگاه‌های خودگردان، حجم پول‌رسانی به خودپردازها به ۳۰ درصد کاهش یافته است. در یکی از بانک‌های بزرگ مشتری ما هم، در بالای ۸۵ درصد از دستگاه‌ها، پولشان به طور کامل بازگردانی می‌شود و نیازی به پرستاری ندارند.»

باقری به ۸۰۰ دستگاه فعال توسن‌تکنو در سطح کشور اشاره کرد و گفت: «با این ۸۰۰ دستگاه، ۲۹۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲ درصد از ۱۵۰۰ میلیارد وجه نقدی را که سالانه از خودپردازهای کشور دریافت می‌شود، بازگردانی می‌کنیم.»

او در ادامه به سن بالای ATMهای بانک‌ها اشاره کرد و گفت: «توصیه می‌کنیم که اگر بانک‌ها می‌خواهند در زمینه جایگزینی خودپرداز سرمایه‌گذاری کنند، به نیاز و رضایت مشتری هم توجه داشته باشند و سرمایه‌گذاری‌شان را در زمینه تأمین ATM Recycler انجام دهند.»

معاون فروش و امور مشتریان توسن‌تکنو، بر لزوم توجه به نیاز مشتریان بانک‌ها تأکید کرد و گفت: «بعضی از مشتریان، صرفا به دلیل اینکه بانکی، ماشین‌های دریافت و پرداخت وجه نقد یا همان ATM Recycler را دارد، در آن افتتاح حساب کرده‌اند تا از معضل ایستادن در صف بانک‌ها و یا حمل پول نقد در ساعت‌های پایانی روز، رهایی پیدا کنند.»

باقری در پایان در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره سهم بازار توسن‌تکنو گفت: «در حوزه پرداخت، از ۶ میلیون دستگاه کارتخوانی که در کشور وجود دارد، یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه یعنی چیزی حدود ۳۱.۵ درصد سهم بازار متعلق به ماست. در VTM، با حدود ۲۵۰ دستگاه فعال و در حوزه ATM Recycler، با سهم بازار بالای ۹۰ درصد، پیشتاز بازار هستیم.»

در ادامه نشست خبری، بابک درخشان، معاون خدمت توسن‌تکنو به دستاوردهای این شرکت در استفاده از دانش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و به‌کارگیری تجربیات شرکای داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: «به پشتوانه این دانش و تجربه و با پیش‌بینی‌هایی که از بازار خدمات پس از فروش داشته‌ایم، در بحث پشتیبانی فروش، توانسته‌ایم یک پشتیبان مولتی‌برند ماشین‌های بانکی بشویم.»

او این دستاورد توسن‌تکنو را تشریح کرد و گفت: «هر برندی که وارد سیستم بانکی کشور شود، ما توانایی تطبیق سریع خود را با آن داریم. در حال حاضر ۵ برند اصلی که سهم بزرگی در بازار کشور دارند و همچنین برند خودمان را پشتیبانی می‌کنیم.»

درخشان به تطابق کیفیت محصولات شرکت با انتظارات مشتریان اشاره کرد و گفت: «برای بهبود کیفیت سرویسمان، دو شاخص مهم MTTR و MTBF را در حوزه سرعت عمل در سرویس و در کیفیت خدمات در نظر داریم و خود را با این شاخص‌ها ارزیابی می‌کنیم.»

بابک درخشان، ارتقای زیرساخت‌ها و فرآیندهای پشتیبانی برای استمرار پشتیبانی از کلیه برندها، آموزش مداوم کارکنان فنی و غیرفنی، افزایش نقاط سرویس در سطح ایران و تأمین قطعات در داخل کشور را از برنامه‌های معاونت خدمت توسن‌تکنو در سال آینده دانست.

او به لزوم تولید قطعات در داخل کشور اشاره کرد و گفت: «کارخانه ما در حال تولید است و این فرصت خوبی است تا در پشتیبانی هم قطعات را خودمان تامین کنیم. اینگونه قطعات با کیفیت و سرعت بیشتر و مطابق با ویژگی‌های فنی موردنیاز در اختیار ما قرار می‌گیرند.»

درخشان در پایان به هدف‌گذاری این واحد برای کسب ۳۰ درصد از بازار پشتیبانی محصولات بانکی کشور اشاره کرد.

در ادامه، محمد مظاهری، شراکت‌های استراتژیک را لازمه رسیدن به این‌چنین هدف‌ها دانست و گفت: «با شراکت‌های استراتژیک و افزایش مقیاس تولید، می‌توانیم هزینه را کاهش بدهیم.»

مظاهری افزود: «تأمین قطعات، در پشتیبانی خدمات یک مسئله مهم است. قطعه با کیفیت وجود دارد اما گران است. در حوزه کارتخوان، بعضی از پی‌اس‌پی‌ها خودشان بعضی قطعات را تولید می‌کنند که با توجه به مقیاس تولید پایینشان، هزینه تمام‌شده این قطعات بالاست. اگر ما با هزینه پایین، چنین قطعاتی را در اختیارشان بگذاریم، کمک بزرگی به آنان خواهد بود.»

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا