اقتصاد کلان

غفلت از ضلع سوم FATF

یک کارشناس حوزه دیپلماسی اقتصادی و تحریم ها گفت: «اف.ای. تی. اف» شامل سه ضلع از قبیل پولشویی، تامین مالی تروریسم و مبارزه با تامین مالی اشاعه گری سلاح های کشتار جمعی بوده که متاسفانه در ایران از ضلع سوم غفلت شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسین حاجیلو در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد افزود: چیزی که در این مدت درباره «اف. ای. تی.اف» در کشور مطرح شده بحث پولشویی و تامین مالی تروریسم بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: کسانی که در ایران بحث «اف. ای. تی.اف» را پیگیری می کنند از یک موضوع سومی به نام مبارزه با تامین مالی اشاعه گری سلاح های کشتار جمعی غفلت کرده اند.

همچنین بخوانید

این کارشناس حوزه دیپلماسی اقتصادی و تحریم ها گفت: بطورکلی ۳۰ سال از عمر نهاد «اف. ای. تی.اف» در دنیا می گذرد.

وی افزود: این نهاد حوزه پولشویی رادر سال ۱۳۶۸، تامین مالی تروریسم را در سال ۱۳۸۰ و مبارزه با تامین مالی اشاعه گری سلاح های کشتار جمعی را در سال ۱۳۸۷ به عنوان سه حوزه ماموریتی خود تعریف کرده است.

حاجیلو بیان داشت: سلاح های کشتار جمعی در ادبیات بین المللی مشمول مباحث موشکی نیز می شود.

وی گفت: موشک های بالیستیک ایران برای دفاع از آب و خاک کشور و تعریفی که جمهوری اسلامی از این سلاح دارد یک تعریف کاملا دفاعی است.

این کارشناس حوزه دیپلماسی اقتصادی و تحریم ها افزود: تعریفی که غربی ها از موشک های بالیستیک دارند اینکه ایران یک سلاحی ساخته که می تواند کلاهک اتمی حمل و به واقع ابزاری برای نقل و انتقال سلاح های کشتار جمعی است بنابراین موشک های مزبور نیز باید ذیل استانداردهای بند هفتم «اف.ای. تی. اف» قرار گیرد.

وی به رادیو اقتصاد تصریح کرد: بدون شک تعاریف متفاوت بنیادین منجر به بروز رفتار های متفاوتی نیز خواهد شد.

حاجیلو گفت: متاسفانه کسانی در ایران مباحث «اف. ای. تی. اف» را به پیش می برند خیلی تمایل ندارند به این اختلافات بپردازند در حالیکه اختلافات و تعاریف مدنظر بسیار بنیادین و شدید است.

وی اذعان داشت: متاسفانه طی چند ماهه اخیر به دو موضوع پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم در کشور بسیار پرداخته شده ولی به ضلع سوم پرداخته نشده است.

این کارشناس حوزه دیپلماسی اقتصادی و تحریم ها اضافه کرد: پولشویی قرار براینکه جلوی دور زدن تحریم های ایران را سد کند و از طرفی استانداردهای مبارزه با تامین مالی تروریسم بناست مانع فعالیت نهادهای رسمی از جمله سپاه پاسداران، وزارت دفاع بعلاوه گروه های مقاومت هم پیمان با ایران در منطقه شود.

وی در ادامه یادآورشد: نهاد بین المللی «اف. ای.تی. اف» در هیچ از بیانیه ها و اسناد خود به ایران هیچ قولی نداده که در صورت رفع دو موضوع اول می تواند از لیست سیاه خارج شود و فقط از گام بعدی صحبت کرده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا