راه‌اندازی کارخانه CO در پتروشیمی کارون/ جزئیات عرضه سهام کارون در بورس

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون از راه‌اندازی کارخانه CO برای تامین خوراک این شرکت تا حدود سه سال آینده خبر داد و گفت: نیمه اول سال ۱۳۹۹، سهام شرکت پتروشیمی کارون در بورس عرضه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علیرضا صدیقی‌زاده در نشست خبری که امروز برگزار شد، با اشاره به محصولاتی که در پتروشیمی کارون تولید می‌شود، گفت: این پتروشیمی تولیدکننده TBI و MDI است. در حوزه PDI در خاورمیانه سهم ۱۰۰ درصدی داریم و در سال ۱۳۹۷ ضمن این‌که با ۵۰ درصد تولیدمان توانستیم بازار داخل را تأمین کنیم، ۵۰ درصد دیگر را به کشورهای خاورمیانه صادر کرده و ۱۰۰ درصد از نیاز کشورهای همسایه را برطرف کردیم.

وی با بیان این‌که MDI در سال ۱۳۹۷ برای نخستین‌بار تولید شد، اظهار کرد: در این حوزه سهم ۳۰ درصدی در داخل کشور داریم و امیدواریم این سهم در سال ۱۳۹۸ به ۶۰ تا ۷۰ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۱۰۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون با اشاره به درآمدهای ارزی این شرکت، ادامه داد: از آنجا که ما تأمین‌کننده نیاز داخل هستیم، بخشی کمی از محصولات‌مان صادر می‌شود و درآمد ریالی ما بیش‌تر است. در سال ۱۳۹۷، ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار صادرات داشتیم.

صدیقی‌زاده درباره بازگشت ارز به سامانه نیما نیز توضیح داد: ماهیت صنعت پتروشیمی این است که نمی‌تواند خارج از حوزه بانک مرکزی حرکت کند و ارزی که از صادرات دریافت می‌کنیم به سیستم بانکی تزریق می‌شود.

تبدیل ۷۰ درصد ضایعات کارون به محصول

وی در ادامه با اشاره به ضایعاتی که در این شرکت تولید می‌شود، گفت: از بخشی از این ضایعات می‌توان استفاده کرد. ما در این راستا تحقیقات مختلفی انجام و با شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها پروژه‌های تحقیقاتی انجام دادیم که کاربری جدیدی برای ضایعات پیدا کنیم. در این راستا حدود ۷۰ درصد ضایعات به عنوان محصول در شرکت‌های دیگر تبدیل شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه حمل و نقل صادرات ایران کم است

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در ادامه با اشاره به این‌که رقبا در منطقه برای صادرات محصولات، اظهار کرد: به دلیل مکان جغرافیایی کشور هزینه حمل و نقل ایران نسبت به کشورهای دیگر کمتر است. برای مثال برای هند به صرفه‌تر است که TDI مورد نیاز خود را از ایران تأمین کند. بعد مسافت در صادرات TDI به کشورهای عراق، ارمنستان، آذربایجان، ترکیه، سوریه و غیره به کمک ما آمده است.

به گفته وی، بعد از اعمال تحریم‌ها دریافت ارز حاصل از صادرات برای این شرکت با مشکلی مواجه نشده است.

جزئیات عرضه سهام کارون در بورس

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون در مورد عرضه سهام این شرکت در بورس، توضیح داد: چه محصولات آفگرید و چه محصولات آنگرید را در بورس کالا طبق قیمت پایه‌ای که به صورت هفتگی توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام می‌شود عرضه می‌کنیم.

راه‌اندازی واحد تولید CO در پتروشیمی کارون

صدیقی‌زاده در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره تأمین خوراک این شرکت، اظهار کرد: در سال‌های گذشته در ایام فرد سال به دلیل کمبود گاز در کشور ۱۰ الی ۲۰ روز با کاهش تولید مواجه می‌شدیم، زیرا CO کاهش می‌یافت، اما با توجه به افزایش تولید گاز طبیعی در کشور در حال حاضر مشکل خاصی نداریم.

وی با بیان این‌که شرکت کارون CO را از پتروشیمی فناوران دریافت می‌کند، گفت: این شرکت تصمیم می‌گیرد چه میزان تولید خود را به ما بدهد. در سال ۱۳۹۷، ۱.۲ کل سال ۱۳۹۶ را به کارون CO تحویل داده‌اند.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی کارون از راه‌اندازی کارخانه تولید CO در شرکت پتروشیمی کارون خبر داد و افزود: تا سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ این کارخانه تکمیل می‌شود و از نظر دریافت CO مشکلی نخواهیم داشت.

صدیقی‌زاده از عرضه سهام شرکت پتروشیمی کارون در بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ خبر داد.

براساس این گزارش، ۸۸.۸ سهام شرکت پتروشیمی کارون وابسته به پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) است. این شرکت در سال ۱۳۸۱ توسط شرکت سوئدی کماتور و یک شرکت آلمانی تأسیس شد اما بعد از این‌که ۵۰ الی ۶۰ درصد این طرح اجرایی شد، این دو شرکت به دلیل تحریم‌ها نتوانستند به فعالیت‌های خود ادامه دهند، بنابراین پتروشیمی بندر امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۰ سهام شرکت‌های سوئدی و آلمانی را خرید و سهامدار عمده کارون شد.

 

 

 

منبع
ایسنا
خروج از نسخه موبایل