معاملات الگوریتمی، دقت، تصمیم انسانی و عمل سیستمی

در کارگاه آموزشی عنوان شد:

امروز صبح کارگاه آموزشی معاملات الگوریتمی ویژه خبرنگاران بازار سرمایه در محل برگزاری این رویداد رقابتی برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در این کارگاه آموزشی، اهداف، مزایا، موانع معاملات الگوریتمی و نحوه انجام معاملات الگوریتمی برای خبرنگاران بازار سرمایه تشریح شد.

احمد پویانفر عضو هیآت مدیره شرکت فرابورس ایران به عنوان مدرس این کارگاه، ضمن بیان توضیحاتی در خصوص این معاملات، گفت: در معاملات الگوریتمی استفاده از کامپیوتر برای معامله حجم زیادی از سفارشات با سرعت بالا با حداقل دخالت انسان صورت می گیرد و ارسال سفارشات از طریق کامپیوتر امکانپذیر است.

وی هدف اصلی از اجرای  معاملات الگوریتمی را کنترل هزینه های اجرا و ریسک بازار دانست و گفت: مدل سنتی معامله اوراق از طریق کارگزاری ها و محدودیت های موجود در ظرفیت سامانه معاملاتی، سازمان بورس را بر آن داشت تا با اجرای معاملات الگوریتمی، روند معاملات را در بازار سهام تسهیل کند.

پویانفر در ادامه تاکید کرد: هدف اصلی حداکثرسازی سود نیست بلکه کنترل هزینه های اجرا و مدیریت ریسک بازار است و به این دلیل که معمولا بازار کشش جذب سفارشات بزرگ مشتریان حقوقی را بدون تاثیرگذاری بر قیمت ها ندارد، معاملات الگوریتمی به عنوان یک ابزار معاملاتی جدید به بازار سرمایه آمد تا این موانع را برطرف کند.

عضو هیات مدیره فرابورس با اشاره به مزایای این معاملات بیان داشت: افزایش کارآیی بازار، ‌افزایش میزان نقدشوندگی، ورود نوآوری های تکنولوژی و ایجاد بازار کار برای رشته های فنی، ‌علوم اجتماعی و روان شناسی از دیگر مزایای این معاملات است.

مدرس این کارگاه آموزشی در ادامه به معرفی سامانه های معاملات الگوریتمی پرداخت و اشاره کرد: کوآنتوم ریتم و کوآنت کن از سامانه های فعال در ایران در زمینه معاملات الگوریتم هستند و سامانه های کوآنتیکس، کالکتیو۲ و پرتفولیو ۱۲۳ از معروف ترین و تاثیرگذارترین سامانه های این قبیل معاملات در بازارهای خارجی هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره به دیگر مشخصه های سامانه های معاملات الگوریتمی بیان داشت: تولید سیگنال های معاملاتی توسط کامپیوتر، گردآوری داده ها و پردازش داده ها توسط کامپیوتر، امکان تعریف انواع استراتژی های کمی و کیفی، سیستم مدیریت ریسک و مانیتورینگ جهت کنترل خطاها و سود و زیان، ارزیابی عملکرد استراتژی از مهم ترین مشخصه های معاملات الگوریتمی توسط کامپیوتر است.

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل