خودروصنعت، معدن، تجارت

سیر تکاملی آئودی R8 از نسل اول تا کنون

ئودی R8 لوکس‌ترین و قدرتمندترین ماشینی است که توسط مهندسین آلمانی در کمپانی آئودی ساخته شده است. در این خودرو انواع گجت های به روز شده با بدنه‌ای براق و طراحی فوق العاده همراه شده تا ظاهر جذاب و عملکرد خیره کننده خود را کامل کند. آئودی R8 از بدو ورود خود تا به حال افراد زیادی را مجذوب خود کرده و به همین دلیل از سال ۲۰۰۷ تا کنون این خودرو هم چنان در صدر جدول خرید و فروش آئودی قرار دارد. یکی از نکات مهمی که این خودرو را در طول ۱۰ سال تولید خود همیشه در صدر نگه داشته است، طراحی بسیار خاص و تکنولوژی‌های پیشرفته به کار رفته در این خودرو است که در هر نسل باعث غافلگیر شدن طرفدارهای خود می‌شد. در ادامه این متن قصد داریم سیر تحولات آئودی R8، این غول کمپانی آئودی را بررسی کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اولین نسل آئودی R8 که در کلاس کوپه طراحی شده بود، در سال ۲۰۰۷ تولید و روانه بازار شد. این مدل آئودی R8 از یک موتور ۴٫۲ لیتری V8 بهره می‌برد. این موتور توانایی تولید نیروی ۴۲۰ اسب بخار را داشت. با این قدرت طی کردن سرعت ۰ تا ۱۰۰ تنها ۴٫۳ ثانیه طول می‌کشید و حداکثر سرعت آئودی R8 2007 به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این موتور در سال ۲۰۰۷ بر روی مدل RS4 نیز به کار رفته بود اما موتور آئودی R8 با تکنولوژی های بیشتری همراه بود. سیستم روغن کاری در آئودی R8 به جای ۱ پمپ روغن، ۲ پمپ روغن داشت. این موضوع باعث حرکت نرم‌تر موتور می‌شد. یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی که این خودرو را بسیار خاص و جذاب کرده بود، سیستم ۴ چرخ متحرک بود. آئودی R8 2007 یکی از اولین ماشین‌های آئودی بود که از این تکنولوژی بهره می‌برد. اما در این مورد ۸۰% نیرو به چرخ‌های عقب و ۳۰% آن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شد.

سال ۲۰۰۹ با تغییرات زیادی برای آئودی R8 کوپه همراه بود. موتور جدیدتر و قدرتمندتر ۵٫۳ لیتری V10 این خودرو توانایی تولید ۵۳۲ اسب بخار را دارد و گشتاور آن نیز به ۱۰۰ نیوتون متر افزایش پیدا کرده است. این بدین معنی است که سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با آئودی R8 تنها در ۳٫۶ ثانیه طی می‌شود. علاوه بر این با هماهنگی و قدرت بیشتری که این موتور دارد، بیشینه سرعت نیز به ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت افزایش یافت. آئودی R8 2009 به عنوان اولین ماشین مجهز به چراغ های LED به بازار معرفی شد. این موضوع نه تنها برای خود آئودی بلکه برای صنعت خودرو در جهان تحسین برانگیز بود. علاوه بر این در این مدل حجم ترمز‌ها افزایش پیدا کرد و چرخ‌ها سبک‌تر و سخت‌تر شدند تا مقاومت لازم در برابر ترمز‌های جدید را داشته باشند.

اولین آئودیR8 اسپایدر کانورتیبل یا همان کروک در سال ۲۰۱۰ معرفی شد. در این نسل از آئودی به دلیل تغییر نوع سقف شاهد افزایش وزن خودرو بودیم. اما با وجود این افزایش وزن، این خودرو همچون گذشته بهترین عملکرد خود را به نمایش گذاشت. در سال ۲۰۱۰ کمپانی آئودی بیشتر بر روی طراحی خارجی و مقاومت بدنه خودرو تمرکز داشت. با تغییر ظاهر این خودرو فروش آئودی R8 نیز تحت تاثیر قرار گرفت و طرفداران بیشتری به خرید آئودی R8 روی آوردند.

پس از معرفی اولین آئودی R8 اسپایدر، آئودی تصمیم گرفت تا همان احساس قبلی را برای رانندگی با این خودرو فراهم کند. پس از آزمایش‌های فراوان و معرفی آئودی R8 کانورتیبل با موتور ۴٫۲ لیتری که عملکردی مانند نسل اول داشت. کمپانی آئودی در سال ۲۰۱۱ آئودی R8 GT کوپه را روانه بازار کرد. این خودرو با توجه به افزایش وزنی که داشت اما قدرت موتور و عملکرد بسیار خیره کننده‌ای ارائه می‌داد. به همین دلیل این خودرو اولین ماشین مسابقه ای بود که در خیابان ها نیز دیده می‌شد. موتور ۵٫۲ لیتری V10 در نسخه کانورتیبل آئودی R8 قدرتی معادل ۵۶۰ اسب بخار داشت. ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۳٫۴ ثانیه و حداکثر سرعت آن به ۳۱۸ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این عملکرد برای نسخه کانورتیبل که نسبت به نسل های قبل افزایش وزن داشته بسیار غافلگیر کننده بود که همین موضوع بر خرید و فروش آئودی R8 در سال ۲۰۱۱ تاثیر بسزایی داشت.

در سال ۲۰۱۲ آئودی R8 GT اسپایدر با همان اهداف قبلی اما با وزنی کمتر وارد نمایشگاه‌های ماشین شد. در این مدل آئودی R8 دارای یک اسپویلر در عقب ماشین و یک اسپلیتر یا شکاف دهنده هوا در قسمت سپر جلوی ماشین داشت که ضریب آیرودینامیک خودرو را افزایش می‌داد. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ شاهد تغییرات زیادی در آئودی نبودیم. اما هم چنان بازار خرید و فروش آئودی R8 در این سال‌ها داغ بود.

در سال ۲۰۱۷ آئودی R8 با یک انفجار به بازار خودرو بازگشت. موتور جدید V10 plus آئودی R8 نسل جدید از این ماشین یک هیولای قدرتمند ساخت. قدرت موتور آئودی R8 2017 تا ۶۱۰ اسب بخار افزایش داشته و در ۲٫۹ ثانیه سرعت ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را طی می‌کند. بیشینه سرعت این موتور نیز به ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. ظاهر جدید این خودرو نیز نسبت به قبل بسیار مدرن تر و براق‌تر به نظر می‌رسد. ارتقاء اسپلیترها در سپر جلو باعث تنفس بهتر موتور برای تولید سرعت بیشتر می‌شود. با وجود صدای خشن موتور آئودی R8 جدید که طرفداران زیادی نیز دارد، هم‌چنان رانندگی با آن بسیار راحت و نرم است. همه این راحتی را مدیون حضور تکنولوژی‌های جدید در نسل ۲۰۱۷ آئودی R8 هستیم.

منبع
دیجیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا