امور زیربناییتعاون و اشتغال

اولین نشست تعیین دستمزد ۹۸ یکشنبه تشکیل می‌شود

نشست شورای عالی کار برای تعیین دستمزد سال آینده یکشنبه هفته آینده برگزار می شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اولین نشست شورای عالی کار با دستور کار «تعیین حداقل دستمزد ۹۸» کارگران یکشنبه هفته آینده (۵ اسفند ۹۷) در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار می شود.

حداقل حقوق کارکنان مشمول قانون کار هر ساله در شورای عالی کار که به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل می شود، تعیین می‌شود.

بر اساس این گزارش، مذاکرات برای تعیین دستمزد عموما در یک جلسه شورای عالی کار به نتیجه نمی رسد و پس از چانه زنی شرکای اجتماعی در چندین نشست، در نهایت در روزهای پایانی اسفند و در نشست نهایی این شورا، حداقل دستمزد سال آینده تعیین و از سوی وزیر کار به عنوان رئیس شورای عالی کار برای اجرا ابلاغ می‌شود. 

در نشست هفته گذشته «کارگروه دستمزد» شورای عالی کار، هزینه سبد معیشت به استناد گزارشات مراجع رسمی آماری استخراج و در نهایت میانگین هزینه زندگی ماهیانه یک خانوار ۳.۳ نفره ۳ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان تعیین شد.

هزینه سبد معیشت و نرخ تورم اعلامی از سوی مراجع آماری به عنوان دو پارامتر مهم در تعیین دستمزد و چانه زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

سال گذشته نیز در نشست این کارگروه، هزینه معیشت خانوار حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که نشان می دهد، هزینه زندگی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از یک میلیون و ۸۰ هزار تومان افزایش داشته است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا