انرژی

استفاده از توان خارجی‌ها برای بهره‌برداری از لایه نفتی پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی نیازمند تکنولوژی های پیشرفته است،گفت: به همین دلیل ترجیح ما این است برای بهره برداری از این لایه از تکنولوژی شرکت‌های معتبر خارجی استفاده کنیم.

علی کاردر در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد لایه نفتی پارس جنوبی توضیح داد: تا کنون از این لایه بهره برداری نمی‌شد و آغاز جریان برداشت از این لایه جزو افتخارات سال ۱۳۹۵ است. در حال حاضر جریان دادن نفت خام از چاه‌ها و سکو به طرف پالایشگاهی که در منطقه لایه نفتی نصب شده آغاز شده است. قرار است برداشت از این لایه به ۳۵ هزار بشکه در روز برسد که این امر برای نخستین دفعه در تاریخ ایران است که در دولت یازدهم اتفاق افتاد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به تجهیزات مورد استفاده در لایه نفتی پارس جنوبی گفت: این تجهیزات برای اولین بار است که در ایران قرار می‌گیرد و مجهز و ویژه است. برای برداشت از این لایه شرکت‌ها به صورت ترکیبی فعالیت کردند بخشی از آن در سنگاپور کار شد، بخشی چینی و بخشی از کار از ابوذبی منتقل شده زیرا در زمان تحریم مجبور بودیم به این صورت اقدام کنیم.

همچنین بخوانید

کاردر با تاکید بر اینکه برداشت از لایه نفتی پارس جنوبی بسیار سخت است، اظهار کرد: برداشت از این لایه نیازمند تکنولوژی های پیشرفته است. بنابراین ترجیح ما این است برای بهره برداری از آن  حتما از تکنولوژی شرکت های خارجی معتبر استفاده شود. در این راستا با شرکت مرس در حال مذاکره هستیم. این شرکت قبلا روی همین میدان در کشور مقابل فعالیت داشته و از آنجایی که منافع مشترک ندارد انتخابش کردیم. سرمایه مورد نیاز برای بهره‌برداری از این لایه چهار میلیارد دلار تخمین زده شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا