انرژی

برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی به حداکثر رسید/ جلوگیری از هدررفت یک میلیون مترمکعب گاز

مدیر پروژه کاهش مشعل سوزی پالایشگاه‌های ۳ و ۷ پارس جنوبی گفت: در دولت جدید و در دوره جدید وزارت نفت بر اساس طرح‌هایی که توسعه پیدا کرد، برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی به حداکثر خودش رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدحسن ابراهیمی در بازید خبرنگاران از فازهای پارس جنوبی با بیان اینکه سیاست‌های کلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت و گاز در ۲۰ سال اخیر این بود که در فضای رقابتی که در میدان گازی مشترک با قطر وجود دارد، به تولید حداکثری برسیم و بتوانیم سهم خودمان را از این مخزن مشترک برداشت کنیم، اظهار کرد: در سیاست‌گذاری جدید تصمیم بر این شد که طرح‌ها و پروژه‌هایی که تعریف می‌شود پالایشگاه‌هایی که تا کنون به بهره‌برداری رسیدند را بهینه‌سازی کنیم تا آلاینده‌ها در حوزه زیست محیطی کاهش یابد.

همچنین بخوانید

وی با تاکید بر اینکه بر اساس همین سیاست جدید، پروژه کاهش مشعل سوزی تعریف شده  و این پروژه که نخستین کاهش مشعل سوزی در پارس جنوبی است در مناقصه‌ای که برگزار شده بود به نیرپارس سپرده شد.

مدیر پروژه کاهش مشعل سوزی پالایشگاه‌های ۳ و ۷ پارس جنوبی با تاکید بر اینکه در واحد ۱۳ پارس جنوبی توانستیم در حوزه توربوکمپرسورها و بازیافت گوگرد بهترین عملکرد را داشته باشیم، اظهار کرد: نتیجه کار در واحد ۱۳ به بقیه واحدها نیز ابلاغ شد تا این روش بازیافت گوگرد در سایر پروژه‌ها نیز اجرایی بشود.

به گفته ابراهیمی پروژه کاهش مشعل سوزی شامل دو بخش کاهش مشعل سوزی و کاهش آلاینده است که در بخش اول قرار شد در مشعل‌هایی که از عسلویه تا کنعان وجود دارد و شعله‌های آنها بالاست و دود زیادی نیز تولید می‌کنند، در تجهیزاتی که نیاز به بهینه‌سازی دارند، خدمات مهندسی، تامین خدمات، نصب و راه‌اندازی انجام شود تا این حجم از مشعل سوزی کاهش پیدا کند.

جلوگیری از هدر رفت  یک میلیون متر مکعب گاز

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی این دو کمپرسور و کاری که قرار است انجام شود روزانه از هدرفت یک میلیون مترمکعب گاز جلوگیری می‌شود، گفت: اگر این طرح در ۱۴ پالایشگاه دیگر انجام شود، ۱۵ میلیون متر مکعب به تراز گازی کل کشور اضافه می‌شود.

مدیر پروژه کاهش مشعل سوزی پالایشگاه‌های ۳ و ۷ پارس جنوبی با بیان اینکه بخش دوم قرارداد مربوط به واحد بازیافت گوگرد است، گفت: این گاز در مشعل پالایشگاه باعث ایجاد یک گاز فوق العاده سمی‌ به نام SO۲ می‌شود که طبیعتاً این گاز در محیط زیست انتشار پیدا می‌کند و بر تمام محیط زیست منطقه، گیاهان، جانوران مردم، آب، خاک و هوا تاثیر می‌گذارد. با توجه به اینکه بسیاری از کارکنان اینجا پروازی هستند و سایر شهرها می‌آیند می‌توانند اثرات منفی این گاز را در کل کشور منتقل کنند.

ابراهیمی افزود: به همین دلیل به دنبال این هستیم تا آثار مخربی که گاز سمی SO۲ تولید می‌کند را کاهش دهیم، پیش از اینکه شرکت ایرانی این پروژه را انجام بدهد، لایسنسور واحد اول شرکت آلمانی بود و لایسنسور واحد دیگر نیز یک شرکت سوئیسی بود که دیگر هیچ کدام با ما همکاری نمی‌کنند.

به گفته وی، با راه‌اندازی واحد بازیافت گوگرد در دو پروژه‌ای که با شرکت نفت و گاز قرارداد بسته‌ایم، سالانه ۵۰۰ هزار تن گاز اسیدی پالایش می‌شود و از انتشار آنها به محیط زیست جلوگیری می‌شود.

برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی به حداکثر رسید/ جلوگیری از هدررفت یک میلیون مترمکعب گاز

در تولید گاز همپای قطر جلو رفته‌ایم

همچنین علی پهلوان – مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیرپارس با بیان اینکه فاز ۱۳ رکورد تولید با کیفیت گوگرد را در پارس جنوبی زده و تنها پالایشگاهی است که در پارس جنوبی استاندار سختگیرانه گوگرد را اجرایی کرده است، اظهار کرد: همچنین فاز ۱۳ از نظر زمانی رکورد استحصال گورد را زده است.

وی با بیان اینکه تمام گوگرد فاز ۱۳ قابلیت صادرات دارد، گفت: تیم فعال در فاز ۱۳ دانش را در فاز ۱۴ نیز منتقل کرده‌اند، درحال حاضر در فاز ۱۳ این موضوع اجرایی شده در فاز ۱۴ نیز درحال کار هستیم و تا اردیبهشت وارد سرویس می‌شود، فاز ۴، ۵، ۱۷ و ۱۸ نیز به نیرپارس سپرده شده است.

به گفته مدیر پروژه فاز ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی مسائل محیط زیستی اکنون خط قرمز وزارت نفت نیز شده‌ است و این به واسطه همین عملکرد زیست محیطی بوده در فاز ۱۳ پارس جنوبی رقم خورده است.

پهلوان با بیان اینکه با توجه به کاهش مخزن در ایران هم پروژه‌ای به نام فشار افزایی تعریف شده است و ما هم تلاش می‌کنیم که به این مقوله وارد شویم اظهار کرد: هنوز ایران این تکنولوژی را ندارد اما اعلام آمادگی کرده ‌ایم که برای نخستین بار روی این موضوع به عنوان یک موضوع دانش بنیان کار کنیم  و اکنون نیز تیمی از مهندسان ایرانی به دنبال این هستند که بخش مهندسی کار را جلو ببرند.

وی با با بیان اینکه درحال حاضر مشکلاتی که در حوزه تامین قطعات توربوکمپرسورها وجود داشت برطرف شده و اکنون با داخلی سازی که صورت گرفته است توانستیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم، گفت: در تمام فصول سال تولید گاز اهمیت دارد، در حوزه ناترازی گاز نیز نیازمند سرمایه گذاری هستیم ما نیز می توانیم شرایط نرمالی را ایجاد کنیم تا وضعیت فعلی حفظ شود.

پهلوان با تاکید بر اینکه در بحث تولید گاز متانی که ما به خط سراسری وصل می‌کنیم، همپای قطر جلو رفته‌ایم البته قطر در موضوعات ال ان جی خیلی از ما جلوتر است و صادرات ال ان جی انجام می‌دهد اما در بحث تولید گاز و برداشت از مخزن بر اساس آخرین گزارشات شرکت ملی گاز ایران همپای قطر جلو رفته است.

وی با بیان اینکه زمانی که قرار است داخلی‌سازی در کشور انجام شود، نیاز به یک سرمایه‌گذاری اولیه‌ای دارد که ممکن است بحث قیمت رقابتی در آن سال‌های اولیه وجود نداشته باشد اما امروز، توربوکمپرسورهایی که شرکت مپنا تولید کرده است، قیمت رقابتی دارد.

برداشت از مخزن مشترک پارس جنوبی به حداکثر رسید/ جلوگیری از هدررفت یک میلیون مترمکعب گاز

داخلی سازی ۹۵ درصد توربوکمپرسورها در پارس جنوبی

همچنین مازیار یوسفی – مدیر پروژه توربو کمپرسور نیرپارس با بیان سال ۱۳۸۸ را با شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در خصوص داخلی سازی ۱۰۰ دستگاه توربوکمپرسور امضا کردیم، از مجموعه این قرارداد که حدود ۱۴ سال از شروعش می‌گذرد، توانستیم به پیشرفت ۹۵ درصد به داخلی‌سازی پکیج توربوکمپرسور برسیم، گفت: ۵۴ واحد توربوکمپرسورکامل در ایستگاه‌های خط سراسری راه اندازی کردیم و مجموعا ۷۶ توربین تحویل شرکت مهندسی توسعه گاز شده است.

به گفته وی در ادامه قراردادها به دلیل مسائلی که در تحریم‌ها به وجود آمد روی چهار فاز ۱۳، ۱۴، ۲۲، ۲۴، ۲۳ و ۱۹ تعداد ۳۲ توربوکمپرسور را تعمیر و راه اندازی کردیم و عملا استراتژیک‌ترین تجهیزی که در پالایشگاه‌ها استفاده می‌شود، پکیج توربوکمپرسور بود که توانستیم آن را داخلی سازی کنیم.

یوسفی افزود: هرکدام از این پالایشگاه‌ها حدود هفت درصد از تولید گاز کشور را برعهده دارند و ما در این پالایشگاه‌های ۵۰ میلیون مترمکعبی توانستیم پکیج چهار فاز را تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار در سطح شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز قراداد بهره برداری کامل و تولید محور یعنی پرداخت، بر اساس تولید گاز منعقد شده و پالایشگاه ۱۱ و ۱۲ ابلاغ و استارت کار از اول آبان کار زده شده است، اظهار کرد: پالایشگاه دهم منتظر ابلاغ است، با بهره برداری از این سه فاز عملا حدود ۲۰ درصد از حجم تولید گاز توسط این واحدها تولید خواهد شد.

یوسفی با بیان اینکه در صورتی که داخلی سازی اتفاق نمی افتاد، تولید پارس جنوبی ارتقاء پیدا نمی کرد، درواقع بخش داخلی در بدترین شرایط این گوی داغ را در دست گرفت و مسئولیتش را پذیرفت. منابع خیلی هنگفت مالی شرکت‌های فرانسوی، انگلیسی و ایتالیایی در قطر وجود داشت و می‌خواستند که این پالایشگاه‌ها و توربوکمپرسورها به بهره‌برداری نرسد تا برداشت آنها در قطر تسهیل شود.

وی افزود: انجام، تامین، نصب و بومی‌سازی توربوکمپرسورها کار بسیار بزرگی بود که در این پروژه به بهترین شکل انجام شد و درحال حاضر ریسک عدم تولید و عدم صادرات پایدار این چهار پالایشگاه پارس جنوبی کاهش یافته است.

توربین ایرانی در کشورهای روسیه، سوریه و عراق

وی با بیان اینکه روسیه پس از تحریم‌ها با ایران مذاکره داشت و اکنون در حال مبادله تجاری با مپنا برای خریداری قطعات توربین وحتی توربین کامل است، درواقع قیمت ایران در این حوزه یک قیمت رقابتی است و به روسیه، سوریه و عراق خدماتی را در این حوزه ارائه می‌دهیم.

یوسفی با بیان اینکه ایران از نظر رکورد ساخت توربین و در واقع رکورد تولید برق در دنیا، به گواه مجلات علمی معتبر در رتبه ۳ تا ۵ جهان قرار دارد، اظهار کرد: در سال‌های گذشته هر سال حدود ۶ الی ۷ توربین را برای مجتمع گاز پارس جنوبی تعمیر یا تعویض کرده‌ایم و سهم ۵۰ میلیون متر مکعبی را حداقل در سه سال گذشته داشته‌ایم و اگر این داخلی‌سازی صورت نمی‌گرفت ۵۰ میلیون به عدد ناترازی انرژی اضافه می‌شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا