فاز جدید ورود پول های تازه به بورس آغاز شد / ۷۶ درصد رشد ارزش معاملات

رشد بیش از ۴ هزار واحدی شاخص کل:

اسفند طلایی بورس تهران با رشد نماگرهای اصلی این بازار ادامه دارد. بر همین اساس در اولین روز هفته شاخص کل توانست بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ واحد ارتقا یابد و وارد کانال ۱۶۴ هزار واحد شود. به این ترتیب، بورس تهران از ابتدای اسفند تا کنون بیش از ۴ درصد بازدهی و ۷ کانال شکنی داشته است. همچنین موج قدرتمند تقاضای حقیقی ها باعث شد ارزش و حجم معاملات به ارقام جذابی دست پیدا کند و صعودی باشند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روند امروز معاملات بورس تهران حاکی از ورود فاز جدیدی از نقدینگی به این بازار است. پول های تازه ای که عمدتا به سمت نمادهای کالامحور و بزرگ بورسی حرکت کرد و باعث رشد قیمتی این نمادها شد، گواه این مدعا نیز افزایش ارزش و حجم معاملات نسبت به روزهای پیشین بود. شاخص هم وزن نیز امروز روندی صعودی داشت. این مولفه مهم بازار نیز بالغ بر ۲۵۷ واحد رشد داشت و از مرز ۳۰ هزار واحد عبور کرد.

ارزش معاملات امروز بورس تهران از مرز ۹۰۰ میلیارد تومان عبور کرد و نسبت به روز معاملاتی قبل رشد ۷۶ درصدی را برجای گذاشت. حجم معاملات نیز نسبت به روز مزبور ۸۷ درصد رشد داشت و به رقم ۳ میلیارد سهم رسید.

در جریان معاملات امروز،   فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین اهرم رشد شاخص کل بود. خرید و فروش های امروز این سهم حاکی از تقاضای وافر سهامداران بود بطوریکه “فولاد” در پایان معاملات با صف خرید حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ سهمی به کار خود پایان داد. حقیقی ها امروز ۶۸ درصد از سهم خرید ها را به خود اختصاص دادند که ۱۳۷ میلیون سهم بود.

شرکت ملی مس ایران دومین شرکت اثرگذار بر رشد شاخص کل بود. صف خرید این سهم به بیش از ۲۳ میلیون سهم رسید، با این حال در پایان معاملات این رقم به ۶۵۲ هزار سهم کاهش یافت. در “فملی” حدود ۷۶ درصد از حجم خرید متعلق به حقیقی های بازار بود. در ادامه نمادهای “کگل”، “پارس”، “کچاد” و “شپنا” بیشترین اثر را بر رشد شاخص داشته اند.

در زمینه تغییر مالکیت نیز حقیقی ها امروز عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشتند. به این ترتیب امروز خالص تغییر مالکیت به بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان رسید که حاصل دست به دست شدن سهام از سوی حقوقی به حقیقی بود. اما بازیگران خرد در روز شنبه بیشترین حجم تقاضا را در صنعت فلزات اساسی داشتند. کانه های فلزی و فرآورده های نفتی در رده های بعدی این ارزیابی قرار گرفتند. در میان نمادها نیز این گروه در “فولاد” تحرک زیادی داشتند.

در آن سمت بازار حقوقی ها در گروه های خرده فروشی و مواد غذایی حمایت بیشتری داشتند. این گروه بیشترین خرید را در نماد “پارند” داشتند و بعد از آن در “های وب” حضور بیشتری از خود نشان دادند.

در روز شنبه همچنین فلزات اساسی برترین گروه بازار شناخته شد. ارزش معاملات این گروه امروز از مرز ۱۴۷ میلیارد تومان عبور کرد. شیمیایی ها دومین صنعت برتر بازار بودند، این گروه نیز ۹۲ میلیارد تومان ارزش معاملات به ثبت رساندند.

کارشناسان عوامل متعددی را دلیل اقبال بازار سهام دانسته اند که از آن جمله می توان به افزایش امیدواری ها به توافق دو قدرت بزرگ اقتصاد جهانی اشاره کرد. در راستای این خبر، چین برای پایان دادن به جنگ تجاری با آمریکا ۱.۲ تریلیون دلار کالا از این کشور وارد کند. همین عامل باعث شد تا نفت جهانی به بالاترین رقم از ابتدای سال ۲۰۱۹ برسد و بیش از ۶۷ دلار معامله شود. همچنین کامودیتی ها  توانستند در آخرین روز معاملاتی سقف های قیمتی پیشین خود را شکسته و به ارقام جدیدی دست پیدا کنند.

از سوی دیگر تمدید ۴ ماهه مهلت پذیرش FATF از سوی گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم نیز از نکات حائز اهمیتی است که از قدرت ریسک های سیستماتیک بازار کاست. بر طبق این زمان بندی ایران فرصت دارد تا پایان ماه خرداد جوانب مختلف این لایحه را بررسی کند.

در ادامه بیان عوامل اثرگذار بر روند بازار می توان به رونق معاملات بورس کالا در یک هفته اخیر در کالاهای مهم اشاره کرد. بررسی ها نشان می دهد رونق عرضه و تقاضا در معاملات محصولات پتروشیمی، فلزی و معدنی باعث شد تا سیگنال مثبت تالار نقره ای به تالار حافظ نیز برسد.

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل