امور زیربناییتعاون و اشتغال

اولین نشست تعیین دستمزد ۹۸ کارگران آغاز شد

اولین نشست شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۹۸ سال آینده حدود ۱۴ میلیون شاغل تحت پوشش قانون کار در محل وزارت کار آغاز شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اولین نشست شورای عالی کار با دستور کار تعیین دستمزد ۹۸ کارگران از ساعت ۱۶ در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و وزارت کار به عنوان نماینده دولت آغاز شد.

بر اساس قانون کار، دستمزد تمام کارکنان مشمول قانون کار، در شورای عالی کار با رعایت سه جانبه گرایی تعیین می شود.

جلسات شورای عالی کار تا روزهای پایانی اسفند با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت ادامه دارد تا در نهایت با توافق طرفین، میزان افزایش دستمزد ۱۴ میلیون کارکن تحت پوشش قانون کار مشخص شود.

بر اساس محاسبات نمایندگان کارگری و کارفرمایی، حداقل هزینه ماهیانه زندگی یک کارگر بر اساس اطلاعات هزینه سبد معیشت، در سال جاری ۳ میلیون و ۷۵۹ هزار تومان برآورد شد. طبق این محاسبات هزینه معیشت کارگران در سال جاری نسبت به سال گذشته یک میلیون و ۸۹ هزار تومان افزایش یافته است که نمایندگان کارگری شورای عالی کار خواستار جبران قدرت خرید از دست رفته با افزایش معقول دستمزد هستند.

در جلسات شورای عالی کار، نمایندگان کارگری و کارفرمایی در خصوص میزان افزایش دستمزد مذاکره و چانه زنی می کنند تا در نهایت با میانجی گری وزیر کار به عنوان رئیس شورای عالی کار نظرات دو گروه به یکدیگر نزدیک شود.

گفتنی است، شورای عالی کار با ترکیب سه عضو کارگری، سه عضو کارفرمایی و سه وزیر اقتصادی یعنی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر صنعت که در آخرین نشست شورا برای تصمیم گیری نهایی حضور می یابند، تشکیل می شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا