امور زیربناییراه و ساختمان

بندر شهید بهشتی هیچ محدودیتی برای پذیرش انواع کشتی‌ و کالا را ندارد/ رشد ۵۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در شرایط معافیت از تحریم‌/ چابهار ارزان‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان

مدیرکل بنادر و دریانوری سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در حال حاضر بندر شهید بهشتی چابهار هیچ محدودیتی برای پذیرش انواع کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری انواع کالاها ندارد، گفت: چابهار ارزان‌ترین و کوتاهترین مسیر برای ترانزیت کالاهای افغانستان است.

به گزارش آرمان اقتصادی،، بهروز آقایی در حاشیه بازدید سرمایه‌گذاران خارجی و خبرنگاران از بندر شهید بهشتی چابهار با اشاره به چهار فاکتور توسعه این بندر اظهار داشت: بندر شهید بهشتی چابهار را با چهار فاکتور توسعه دادیم اولین هدف‌گذاری ما در این بندر ارتقای ترانزیت بار و کالا بود.

وی با اشاره به سه فاکتور دیگر توسعه بندر شهید بهشتی اظهار داشت: توسعه ترافیک دریایی و مسافر دریایی، پیوند کشورها و ایجاد دروازه ملل و همچنین کاهش معضلات زیست محیطی و منطقه‌ای در حوزه دریای عمان از فاکتورهای توسعه بندر شهید بهشتی در چابهار بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان با بیان اینکه توسعه بندر چابهار بر اساس زیرساخت‌های عمرانی انجام شده و ۲۰۳ هکتار دریا در این بندر استحصال شد که به عنوان پسکرانه از آن استفاده شود، گفت: پنج اسکله در بندر چابهار به تعداد اسکله‌ها در فاز یک اضافه شده است و درفت اسکله بندر چابهار ۱۶٫۵ متر طراحی شدها ست.

آقایی با تاکید بر اینکه در بندر چابهار محدودیتی برای پذیرش کشتی‌های اقیانوس‌پیما نداریم گفت: همچنین هیچ محدودیتی در فصول مختلف سال برای پذیرش کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری کالا نداریم.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان افزود: پس از تکمیل زیرساخت‌ها تجهیزات بندری در سه پارت به بندر منتقل و مونتاژ شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی ادامه داد: امروز جرثقیل‌ها عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهند ۳۰ دستگاه استراتژیک در این حوزه وارد بندر شده است که با سرعت ۶۰۰ تن در ساعت عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می‌دهند.

آقایی با تاکید بر اینکه هیچ محدودیتی در تخلیه انواع کالا در بندر چابهار وجود ندارد اظهار داشت: از سال گذشته تا به امروز ۹ کشتی حامل کالاهای ترانزیتی افغانستان با کمترین زمان از طریق بندر چابهار انتقال داده شدند.

وی افزود: در ۱۲ سال گذشته بیشترین تخلیه و بارگیری در بازه زمانی ۱۱ ماهه امسال انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان گفت: از سال گذشته بیش از ۵۰ درصد کالاها به صورت مستقیم از بنادر مبدا به چابهار منتقل شدند و امروز بندر چابهار پذیرای هر نوع کالا و کشتی است.

وی درباره فرصت‌های سرمنایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی در بندر چابهار اظهار داشت: یکی از مهمترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری تکمیل فاز دوم بندر شهید بهشتی است حوزه‌های پتروشیمی و نفتی هم از فرصت‌های سرمایه گذاری در این منطقه محسوب می‌شوند. تاسیس و راه‌اندازی کالاهای بسته‌بندی و پردازش و همچنین فازهای ۳، ۴ و ۵ بندر شهید بهشتی از جمله فرصت‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی درباره روابط تجاری ایران و افغانستان از طریق بندر چابهار اظهار داشت: یکی از اهداف ما از توسعه بندر شهید بهشتی کمک به افغانستان است که با کمترین زمان و کمترین هزینه‌ کالاهای خودرا از مسیر چابهار منتقل کنند.

وی تاکید کرد: برای کالاهای معدنی افغانستان بهترین مسیر بندر شهید بهشتی است که در یک شرایط رقابتی هزینه‌های حمل و نقل را برای افغانستان بسیار کاهش می‌دهد.

آقایی گفت: هیچ محدودیتی برای پذیرش سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی نداریم و بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی در یک دهه گذشته در سال جاری انجام شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوری سیسات و بلوچستان درباره مزایای معافیت از تحریم‌ها برای بندرچابهار اظهار داشت: در این فرصت معافیت از  تحریم‌ها توانستیم در حوزه نقل و انتقال کالاهای کانتینتری ۶۰ درصد رشد داشته باشیم و همچنین تخلیفه و باررگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی را تا ۵۶ درصد رشد دهیم.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا