صادرات هر کالایی مطلوب نیست

یک پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی گفت: بدون شک صادرات هر کالایی نمی تواند مطلوب اقتصاد کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سعید غلامی در برنامه «راه ابریشم» رادیو اقتصاد افزود: صادراتی می تواند به نفع کشور باشد که ضمن ایجاد ارزش افزوده و اشتغال افزایی بتواند در بازارهای بین المللی هم مطرح باشد وگرنه صادرات کالاهای خام می توان به زیان اقتصاد مملکت تمام شود.

وی همچنین اظهارداشت: این موضوع در تمامی بسته های حمایتی مورد توجه قرار گرفته که باید از کدام صادرات حمایت کرد.

این پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی گفت: بطورکلی در شرایط فعلی با توجه به اختصاص نرخ ارز ترجیحی به واردات برخی از کالاها بطور مسلم صادرات این قبیل کالا ها مطلوب نیست چرا که به نوعی کالاهای یارانه ای محسوب می شوند.
وی در ادامه افزود: صادرات کالاهایی مثل بنزین و گازوئیل که در داخل کشور بصورت مستقیم از یارانه استفاده می کنند بطور حتم باید با مجوز های دولت باشد تا یارانه مدنظر بتواند به مملکت برگردد.

غلامی اظهارداشت: قانون بودجه که هر سال بوسیله مجلس تصویب می شود نیازهای و ردیف های بودجه ای و مالی که دولت برای اجرای قوانین نیاز دارد بنابراین نباید انتظار داشت تمامی نیازهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یک کشوردر قانون بودجه باشد.

این پژوهشگر ارشد امور اقتصادی و بازرگانی افزود: قانون بودجه فقط بخش مالی و ردیف های اعتباری مربوط به اجرای قوانین و مقررات است و اینکه رد پای تمام سیاست های دولت در بودجه باشد همیشه لازم نیست.

غلامی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برای حمایت از صادرات نیاز به قانون است یا اینکه با اصلاح مقررات و ضوابط می توان به این مهم دست یافت، گفت: سیاست های تجاری بایدسیاستهای منعطفی باشند بنابراین اخذ مصوبه از مجلس در این زمینه اصطکاک ایجاد می کند چون به راحتی قابل تغییر نیست و نیاز به زمان دارد.

وی در ادامه یادآورشد: تمامی کارشناسان از این جهت اتفاق نظر دارند که سیاست های تنظیمی برای تشویق صادرات برای تقویت تجارت در کشور باید به دست دولت سپرده شود که بتواند سیاست های مزبور را با مصوبات هیئت وزیران در راستای حمایت از صادرات تغییر یا تعدیل کند.

 

خروج از نسخه موبایل