امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

کاهش ضایعات خرما با تولید محصولات جانبی

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: کاهش میزان ضایعات خرما در کشور مستلزم توجه به فرآورده های جانبی این محصول است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مسعود لطیفیان در برنامه «شاخه های طلایی» رادیو اقتصاد با اعلام اینکه نزدیک به ۵۰ درصد از محصولات در سطح جهان در مراحل تولید تا مصرف از چرخه خارج می شوند، افزود: بطور کلی از ضایعات دارای ارزش افزوده بالا می توان محصولات جانبی تولید کرد.

وی همچنین محصولات جانبی خرما را ۲۰ درصد کل محصول عنوان کرد و اظهارداشت: واقع امر اینکه در سند برنامه مدیریت کنترل و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی برنامه ویژه ای برای خرما در نظر گرفته شده تا با بهره برداری بهتر از محصولات جانبی بتوان میزان ضایعات را کاهش داد.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرما از نظر میزان ضایعات در میان سایر محصولات رتبه پنجم را دارد، گفت: این محصول دارای فرآورده های جانبی بسیار زیادیست که می تواند دوباره وارد چرخه تولید شود.

وی درخصوص فرآورده های جانبی خرما افزود: این فرآورده ها بخشی ناشی از میوه خرما اعم از درجه دو، درجه سه، هسته و بخش دیگر مربوط به بقایای چوبی نخل که باقیمانده دمبرگ، برگ، خوشه و غیره است.

لطیفیان دلائل افزایش میزان ضایعات در نخلستان را شرایط اقلیمی نامناسب، وجود آفات و بیماری ها، انجام نامناسب عملیات داشت، ضعف فناوری برداشت میوه و مخلوط کردن محصولات سالم و ناسالم عنوان کرد.

وی همچنین درباره عوامل مربوط به حمل و نقل که در بیرون از نخلستان موجب افزایش ضایعات خرما می شود، اظهارداشت: عدم استفاده از جعبه های بهداشتی و مناسب با توجه به رقم و مرحله رسیدگی، استفاده از اتومبیل های نامناسب برای حمل، عدم وجود نظارت در کارخانه های بسته بندی و غیره است.

مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی گفت: عوامل افزایش ضایعات خرما در مرحله فرآوری می توان به خشک کردن میوه در شرایط نامناسب، عدم جداسازی خرماهای خراب، نارس و صدمه دیده در مرحله سورت، عدم رعایت بهداشت فردی از سوی کارگران، درجه بندی و بسته بندی نامناسب و غیر بهداشتی خرما و عدم شستشو و ضدعفونی مناسب خرما در مرحله بسته بندی را نام برد.

وی با تاکید بر اینکه در مرحله انبارداری هم ضایعات خرما افزایش می یابد که از مهمترین عوامل افزایش این مرحله می توان به ذخیره خرما در فضای نامناسب، عدم کنترل رطوبت قبل از انبارداری، رعایت نکردن اصول بهداشتی در انبار، ذخیره طولانی مدت خرما در بیش از شش ماه، عدم استفاده از انبارهای مجهز به سیستم کنترل رطوبت و دما، عدم کنترل آفات و بیماری های موجود در انبارداری و مخلوط کردن محصول تمیز و غیر تمیز در انبار اشاره کرد.

لطیفیان درباره افزایش ضایعات خرما در مرحله بازار رسانی نیز به رادیو اقتصاد یادآور شد: تاخیر در عرضه محصول در بازار، بازاررسانی نامناسب محصول در بازارهای داخلی و خارجی واعمال سیاست های غیرواقعی قیمت گذاری باعث افزایش ضایعات در محصول خرما می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا