گوی سبقت در دستان شاخص هم وزن

در روند امروز معاملات بورس تهران ثبت شد:

در روز شنبه، روند معاملات در تالار شیشه ای با افت شاخص کل همراه شد، این روند نزولی در حالی رخ داد که دیگر شاخص مهم بازار ، یعنی شاخص هم وزن با رشد به کار خود پایان داد. موج عرضه در نمادهای کالایی ، امروز بزرگترین دلیل افت شاخص کل بود. با این حال امروز بار دیگر اقبال با نمادهای بانکی بود ، نمادهایی که هر کدام در یک قدمی افزایش سرمایه های سنگین قرار دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در جریان معاملات روز جاری شاخص کل با افت حدود ۹۰۰ واحدی در میانه های کانال ۱۶۴ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم وزن اما، با رشد ۱۰۸ واحدی توانست در مسیر صعود قدم بردارد.

در جدول نمادهای موثر بر رشد شاخص کل، جدال بین نمادهای کالایی در سمت عرضه و نمادهای بانکی در سمت تقاضا مشهود بود. نمادهای بانکی در اولین روز هفته شاهد خریدهای متعددی از سوی سهامداران بودند. در این گروه خبرها در خصوص افزایش سرمایه بانک صادرات در تصمیم سهامداران تاثیر بسزایی داشت.

بر اساس آگهی منتشر شده از سوی بانک صادرات، مجمع فوق العاده این شرکت جهت تصمیم گیری در زمینه افزایش سرمایه ۲۲۳ درصدی در روزهای آتی برگزار می شود. همچنین بانک تجارت که برنامه افزایش سرمایه ۴۷۰ درصدی را در برنامه دارد، در انتظار اظهار نظر حسابرس قانونی است که به گفته مقامات مسئولان این بانک، این مورد نیز در روزهای آتی تعیین و تکلیف می شود.

نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان امروز بیشترین اثر را بر افت شاخص کل داشت. در این نماد، خروج حقیقی ها و فروش سهام از آن سمت بسیار پررنگ بود. به نحوی که حقیقی ها ۸۹ درصد از فروش ها را به خود اختصاص دادند.

دو نماد دیگری که بر افت شاخص اثرگذار بودند “کگل” و “فملی” بود، با این وجود “وبصادر” در رده چهارم از افت بیشتر شاخص کل جلوگیری کرد. بانک صادرات که با صف خرید حدود ۱۲ میلیون سهمی به کار خود خاتمه داد، شاهد ثبت سفارش خرید ۹۷ درصدی از سوی حقیقی های بازار بود.

زمین بازی سهامداران امروز با برد حقوقی ها همراه شد. خالص تغییر مالکیت بورس تهران امروز حدود ۲۰ میلیارد تومان و از سمت حقیقی به حقوقی رقم خورد. حمایت حقوقی ها امروز در صنعت فلزات اساسی بیش تر از دیگر صنایع بود. این گروه در صنایع اطلاعات و ارتباطات و خرده فروشی نیز خرید های قابل توجهی داشتند. در میان نمادها نیز، بزرگان بازار از بانک ملت بیشترین خرید را داشتند و بیش از ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان نقدینگی به این نماد تزریق کردند.

در آن سوی زمین معاملات، حقیقی ها عمده تقاضای خود را در صنعت بانکداری به ثبت رساندند. همچنین خودرو و بیمه دو گروه دیگری بودند که بیش از دیگر گروه های بورسی مد نظر سهامداران این گروه قرار گرفتند. کوچکترهای بورسی امروز بیشترین خرید را در نماد “وبصادر” داشتند و بعد از آن از بانک تجارت تقاضای مناسبی را به ثبت رساندند.

برتربن صنعت بورسی بانک ها بودند. ارزش معاملات این صنعت امروز حدود ۶۲ میلیارد تومان بود، بعد از بانک ها، فلزات اساسی دیگر صنعت برتر بازار بودند که ارزش معاملات این گروه نیز بالغ بر ۳۰ میلیاردتومان ثبت شد.

 

منبع
SENA
خروج از نسخه موبایل