بازدید مدیران ارشد استان کرمان از بورس تهران

 

هیاتی از فرمانداران، شهرداران و بخشداران استان کرمان، سه شنبه ۱۴ اسفند ماه از تالار شیشه ای حافظ بازدید کردند و طی جلسه ای با ساختار و کلیات بازار سرمایه و تامین مالی از طریق بورس تهران آشنا شدند.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی  از بورس تهران، در ابتدای این جلسه حمید روح بخش ضمن خوش آمد گویی به معرفی سازو کار و نماگرهای اصلی از قبیل ساختار بازار سرمایه، فرایند معاملات، ارزش بازار،گردش معاملات، ابزارهای قابل معامله، تنوع نهادهای مالی و صنایع بورسی پرداخت.

در ادامه این جلسه اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس تهران به معرفی ابزارهای تامین مالی از طریق بورس پرداخت و تامبن مالی شهرداری ها از طریق بورس را مناسب و بهینه ارزیابی کرد.

مدیر پذیرش بورس تهران به تفاوت تامین مالی از طریق بورس و بانک اشاره کرد و افزود:  تامین مالی از طریق بورس با جمع آوری وجوه سرمایه گذاران خرد، دسترسی به ارقام قابل توجه را برای ساخت پروژه ها  و اجرا کردن طرح های توسعه ای شهری فراهم می کند.

وی افزود: تاکنون شهرداری های تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و سبزوار از طریق بورس تهران اقدام به تامین مالی کرده اند و این شهرداری ها بالغ  بر ۳۳۰۰ میلیارد تومان از طریق بازار اوراق بدهی در بورس تهران تامین مالی کرده اند.

درگاهی ادامه داد: در برخی شهرداری های شهر های بزرگ از طریق تشکیل یک مدیریت تخصصی انتشار اوراق بدهی، موفق به برقراری یک ارتباط خوب با بازار سرمایه کشور شده اند و شهرستان های استان کرمان با توجه به ظرفیت هایی که دارا هستند، می توانند کانال ارتباطی با بورس تهران را شکل دهند و از ابزارهای تامین مالی بازار سرمایه برای توسعه این استان استفاده کنند.به عنوان مثال شهرداری ها می توانند از اوراق صکوک سفارش ساخت در حوزه ساخت پل، و زیر گذر به راحتی استفاده کنند و این اوراق در واقع به مثابه برون سپاری است

درگاهی به تامین در سطح بین الملل اشاره کرد و اظهار داشت: در دنیا شرکت های دولتی و شهرداری ها، بخش عمده تامین مالی خود را  از طریق اوراق بدهی انجام می دهند.

مدیر پذیرش بورس تهران با معرفی صندوق زمین و ساختمان، خاطرنشان کرد: صندوق زمین و ساختمان جزو صندوق های قابل معامله در بورس است و هدف از تشکیل آن جمع آوری وجوه از سرمایه گذاران و تجهیز این منابع و اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مشخص است.

وی در پایان گفت: از بین انواع ابزارهای مالی و اوراق موجود در بورس صندوق زمین و ساختمان برای تامین مالی شهرداری ها مناسب تر به نظر می آید. خیلی از شهرداری های کشور، زمین و مجوز در اختیار دارند و این ابزاری است که می تواند زمین های غیر مولد را به مولد تبدیل کند و از آن در طرح ها ی گردشگری و هتل سازی یا ساختمان سازی استفاده کنند.

 

خروج از نسخه موبایل