بورسفرابورس

پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» برگزار شد

پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» در کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراژیک با حضور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل فرابورس ایران، مدیرعامل تامین سرمایه مسکن و رئیس هیات‌مدیره فولاد خوزستان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، سعید فلاح‌پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» گفت: در حال حاضر بیشتر ابزارهای مالی اسلامی مورد معامله در بورس‌های دنیا مانند اوراق مشارکت، صکوک و … در بازار سرمایه ایران در حال معامله است.

وی افزود: علاوه بر ابزارهای مالی نوین، نهادهای مالی نیز طی این سال‌ها در ارکان بازار سرمایه راه‌اندازی شده و انواع صندوق‌ها اعم از جسورانه، خصوصی و Fund of Funds راه‌اندازی شده‌اند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  اظهار داشت: در حال حاضر شاهدیم بازارهای پول و بیمه نیز برای تامین مالی و فروش اموال مازاد به سمت بازار سرمایه آمده‌اند و به زودی نخستین اوراق تامین مالی بیمه‌ای در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

هامونی:حرکت فرابورس بر اساس استراتژی مشخص

در این پنل همچنین امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک عنوان کرد:‎در فرابورس ایران تا کنون دو بار برنامه استراتژی تدوین و اصلاح شده است که این برنامه‌ها ۴ ساله بوده و ما هم‌اکنون در سال ‏دوم برنامه دوم قرار داریم.‎

هامونی گفت: در حالی که در فرابورس ابتدا معاملات تنها محدود به سهام و حق تقدم سهام و اوراق تسهیلات مسکن بود و آحاد مردم شاید تنها با ‏اوراق تسه این بورس را می‌شناختند اما هم‌اکنون انواع اوراق مالی اسلامی مانند اوراق رهنی، صکوک و اسناد خزانه ‏اسلامی در فرابورس در حال معامله است.‎

وی افزود: در حال حاضر حتی ابزارهای متعددی در حوزه محصول در فرابورس ارائه شده است؛ به عنوان مثال گواهی حق اختراع از سوی ‏دارنده آن می‌تواند به عنوان یک ورقه بهادار در بازار عرضه و معامله شود. بنابراین نوآوری در حوزه محصول را نیز طی این ‏سال‌ها در دستور کار داشته‌ایم.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید همانند بلاک‌چین در بورس‌هایی همچون توکیو، استرالیا و … به منظور شناسایی هویت مشتری (KYC) در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: ما نیز برای سرعت‌بخشی به فرایندهای کاری ارکان بازار سرمایه می‌توانیم از آن بهره ببریم.

هامونی با اشاره به اینکه خاصیت بلاک‌چین اعتماد و اعتبارسنجی است و می‌توان از آن به عنوان مثال در معاملات عمده بورس‌ها استفاده کرد، ادامه داد: هم اکنون در جریان صحت اعتبار خریداران عرضه‌های عمده باید از دستگاه‌های متعددی مانند سازمان خصوصی‌سازی، سازمان امور مالیاتی و … استعلام کرد، اما بلاک‌چین فرایند استعلام اعتبار خریداران را تسهیل و تسریع می‌کند و برای آنکه بهره‌گیری از این فناوری به تهدید بدل نشود باید بسترهای قانونی آن به درستی و با دقت دیده و تدوین شود.

منبع
سنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا