پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» برگزار شد

پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» در کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراژیک با حضور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل فرابورس ایران، مدیرعامل تامین سرمایه مسکن و رئیس هیات‌مدیره فولاد خوزستان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، سعید فلاح‌پور، معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پنل «استراتژی نوآوری در بازار سرمایه ایران» گفت: در حال حاضر بیشتر ابزارهای مالی اسلامی مورد معامله در بورس‌های دنیا مانند اوراق مشارکت، صکوک و … در بازار سرمایه ایران در حال معامله است.

وی افزود: علاوه بر ابزارهای مالی نوین، نهادهای مالی نیز طی این سال‌ها در ارکان بازار سرمایه راه‌اندازی شده و انواع صندوق‌ها اعم از جسورانه، خصوصی و Fund of Funds راه‌اندازی شده‌اند.

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  اظهار داشت: در حال حاضر شاهدیم بازارهای پول و بیمه نیز برای تامین مالی و فروش اموال مازاد به سمت بازار سرمایه آمده‌اند و به زودی نخستین اوراق تامین مالی بیمه‌ای در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

هامونی:حرکت فرابورس بر اساس استراتژی مشخص

در این پنل همچنین امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در کنفرانس بین‌المللی مدیریت استراتژیک عنوان کرد:‎در فرابورس ایران تا کنون دو بار برنامه استراتژی تدوین و اصلاح شده است که این برنامه‌ها ۴ ساله بوده و ما هم‌اکنون در سال ‏دوم برنامه دوم قرار داریم.‎

هامونی گفت: در حالی که در فرابورس ابتدا معاملات تنها محدود به سهام و حق تقدم سهام و اوراق تسهیلات مسکن بود و آحاد مردم شاید تنها با ‏اوراق تسه این بورس را می‌شناختند اما هم‌اکنون انواع اوراق مالی اسلامی مانند اوراق رهنی، صکوک و اسناد خزانه ‏اسلامی در فرابورس در حال معامله است.‎

وی افزود: در حال حاضر حتی ابزارهای متعددی در حوزه محصول در فرابورس ارائه شده است؛ به عنوان مثال گواهی حق اختراع از سوی ‏دارنده آن می‌تواند به عنوان یک ورقه بهادار در بازار عرضه و معامله شود. بنابراین نوآوری در حوزه محصول را نیز طی این ‏سال‌ها در دستور کار داشته‌ایم.

مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید همانند بلاک‌چین در بورس‌هایی همچون توکیو، استرالیا و … به منظور شناسایی هویت مشتری (KYC) در دستور کار قرار گرفته است، عنوان کرد: ما نیز برای سرعت‌بخشی به فرایندهای کاری ارکان بازار سرمایه می‌توانیم از آن بهره ببریم.

هامونی با اشاره به اینکه خاصیت بلاک‌چین اعتماد و اعتبارسنجی است و می‌توان از آن به عنوان مثال در معاملات عمده بورس‌ها استفاده کرد، ادامه داد: هم اکنون در جریان صحت اعتبار خریداران عرضه‌های عمده باید از دستگاه‌های متعددی مانند سازمان خصوصی‌سازی، سازمان امور مالیاتی و … استعلام کرد، اما بلاک‌چین فرایند استعلام اعتبار خریداران را تسهیل و تسریع می‌کند و برای آنکه بهره‌گیری از این فناوری به تهدید بدل نشود باید بسترهای قانونی آن به درستی و با دقت دیده و تدوین شود.

منبع
سنا
خروج از نسخه موبایل