بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

زیرساخت فنی و امنیتی ادغام بانک‌های نیروهای مسلح فراهم شد

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک گفت: ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح حتی در مقیاس‌های به مراتب بزرگتر از نظر فنی و امنیتی امکان‌پذیر است و زیرساخت‌های لازم وجود دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، فرهاد فائز با اشاره به سال‌ها توان اجرایی شرکت خدمات انفورماتیک در پیاده‌سازی ابرسامانه‌های ملی در حوزه بانکی کشور و ارایه مستمر و بدون اختلال خدمات کشوری، ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح حتی در مقیاس‌های به مراتب بزرگتر و کلان‌تر را از نظر فنی و امنیتی را امکان‌پذیر می‌داند و تاکید دارد توان فنی و تخصصی کشور فراتر از مدیریت تراکنش‌های چند هزار شعبه است.

معاون بازاریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک درباره ابهاماتی در خصوص زیرساخت و CORE Banking بانک‌های ادغامی وابسته به نیروهای مسلح گفت: در این سال‌ها اتفاقات در خور توجهی رخ داده و شبکه بانکی با وجود تمام دشواری ها توانسته است تاحدود زیادی با تکیه بر توان داخلی بر این موانع فائق شود. به عنوان مثال در شرکت خدمات انفورماتیک تمام تلاش برای بروزرسانی، بهبود و توسعه اولین سامانه متمرکز بانکی (کربنکینگ) بالای هزار شعبه در کشور با نام «بانک ایران» به انجام رسیده و تداوم این روند در سالیان گذشته منجر به تولید و ارائه نسخه جدید بانک ایران تحت عنوان «بانک۲» شده است.

فائز ادامه داد: درباره توانایی‌های نسخه جدید باید گفت، «بانک ۲» تمامی خدمات مربوط به عموم مشتریان بانک‌ها را به صورت مکانیزه و یکپارچه فراهم می آورد. این سیستم، مدیریت و عملیات راهبری ‌کلیه خدمات بانکی را از طریق دسترسی به پایگاه داده‌های مشترک، به صورت متمرکز ارائه می‌کند. انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، امنیت بالا، مشتری محوری، افزایش بهره‌وری عملیاتی و کارایی، مدیریت هزینه‌های عملیاتی و نگهداشت و توانایی بیش‌تر در تبعیت و انطباق با الزامات قانونی داخلی و حتی المقدور خارجی، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است.

وی با بیان اینکه شرکت خدمات انفورماتیک تجربه مدیریت مشتریان و تراکنش‌های بانکی بسیار بزرگتر از آمار بانک‌های نظامی را دارد، گفت:  در حال حاضر، تجربیات قبلی و دانش فنی شرکت خدمات انفورماتیک که به مدیریت چند ۱۰ میلیونی تراکنش‌های روزانه در بزرگترین بانک‌های کشور از جمله بانک ملی ایران و بانک صادرات ایران و پشتیبانی بیش از ۶۷ میلیون مشتری و ۷۵ میلیون حساب “تنها در یک بانک” منجر شده است؛ در گذر از «بانک ایران» به «بانک ۲»  کمک شایانی کرده است. این آمار و تجربه شرکت در مدیریت مشتریان و تراکنشهای بانکی، بسیار فراتر از آمار و ارقام بانک‌های که ادغام آنها در دستور کار قرار گرفته است.

معاون بازریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به رضایت مشتریان گفت: رضایت مشتری و توجه به نیازها و خواسته‌های آنها هدف ماست. از همین رو همواره در تلاش برای نوسازی فرآیندها و ایجاد تغییر و تحول هستیم که نتیجه آن قطعا رضایت مشتری را در بر خواهد داشت. بر همین اساس شرکت خدمات انفورماتیک به دنبال کسب برتری از طریق نوسازی با کمترین هزینه ممکن نسبت به رقبا است. 

فائز افزود: در حال حاضر هر یک از محصولات ارائه شده در بازار دارای مزیت‌های رقابتی مخصوص خود است. به همین دلیل هم، مقایسه سامانه‌های موجود باید از وجوه مختلف مورد ارزیابی قرار گیرند. به عنوان مثال یکی از عمده برتری‌های یک سامانه، مقیاس پوشش شعب و مدیریت تراکنش‌های انبوه است که از این منظر «بانک ۲» محصولی منحصر به فرد در بازار به شمار می‌آید. توجه همزمان به چابکی و دسترس‌پذیری سیستم‌ها از مقوله‌های با اهمیت از دید بانکداران است که ما سعی کرده ایم به این نیاز از طریق بازنگری در معماری سیستم پاسخ دهیم. باتوجه به اینکه شرکت خدمات انفورماتیک توانسته Source همه سرویس‌هایی که به بانک‌های بزرگ و نیز متوسط یا کوچک کشور می‌دهد را در اختیار داشته باشد؛ در نتیجه از این حیث به خدمات مشاوره و پشتیبانی شرکت‌های خارجی وابستگی ندارد که این تجربه، باعث تداوم همکاری و اعتماد بانک‌های کشور شده است. ضمن آنکه در زمینه‌های مختلف، امکان ارائه راه حل جامع (Total Solution) بدون نیاز به مراجعه به تامین‌کنندگان مختلف را برای بانک‌ها فراهم کرده‌ایم

وی در خصوص مزیت‌های سامانه بانک ۲ نسبت به نمونه‌های خارجی اظهار داشت: تامین‌کنندگان خارجی دارای تخصص‌های ارزشمندی در تولید نرم‌افزار بانکی هستند و با ارائه خدمات حرفه‌ای و البته گران قیمت، انتخاب مناسبی برای بانک‌های تراز بین المللی هستند. این درحالی است که تعاملات مورد نظر این شرکت‌ها نیز از استانداردهای بالایی برخوردار است و با در نظر گرفتن مشکلات تحریم و تفاوت زبان، بعید به نظر می‌رسد در شرایط حال حاضر بتوان از توانمندی‌های این شرکت‌ها در داخل استفاده قابل قبولی شود. از چالش‌های مهم و تاثیر گذار ارتباط با این شرکت‌ها، رفتارهای متفاوت و گاهی غیرقابل پیش‌بینی در زمان بحران‌های سیاسی، تحریم و مشکلات امنیتی مورد توجه نهادهای نظارتی است. نتیجه اینکه استفاده از تأمین کننده خارجی از ریسک بالایی برخوردار بوده و فاقد بخش مهمی از خدمات قابل ارائه توسط یک شرکت داخلی همچون خدمات انفورماتیک است. معتقدم محصول «بانک ۲» در مقایسه با محصولات مشابه، از هزینه بسیار کمتری برخوردار است؛ مضاف بر اینکه  بومی‌سازی محصولات و استفاده از دانش داخلی، همواره در کانون توجه و از اولویت های اصلی شرکت بوده است.

فائز تاکید کرد: با توجه به تجربه ۲۵ ساله شرکت خدمات انفورماتیک در عرصه بانکداری متمرکز، ارتباط نزدیک با مراکز رگولاتوری و تعدد و تنوع مشتریان، تسلط این مجموعه بر فرآیندهای کسب‌وکار بانکی کشور، قابل مقایسه با هیچ تأمین‌کننده خارجی و شاید داخلی نباشد. در حال حاضر «بانک ۲» توانایی مدیریت بیش از چند ده میلیون تراکنش لحظه‌ای در روز و ارائه خدمات به بیش از چند هزار شعبه را دارد. به این ترتیب، در خصوص اجرای سیاست دولت محترم در رابطه با ادغام بانکها و موسسات مالی کوچکتر و ایجاد اَبَر بانک با سازمانی بزرگتر و تعداد شعب زیاد، نگرانی خاصی از منظر اجرایی وجود نخواهد داشت.

معاون بازریابی و فروش شرکت خدمات انفورماتیک  ادامه داد: از منظر فنی‌ این CORE با کاهش سطح پیچیدگی و پارامتریک کردن سیستم‌ها توانسته Time to Market را در بازار رقابتی صنعت بانکداری به طور محسوسی کاهش دهد و ایجاد یک مزیت رقابتی را در بانک‌های بهره‌بردار بوجود آورد. از دیگر قابلیت‌های افزوده شده در «بانک ۲» می‌توان به پیاده‌سازی سیستم مدیریت کانال و ایجاد یک ESB با معماری  مبتنی  بر SOA برای یکپارچه‌سازی سیستم‌ها با یکدیگر اشاره کرد. بهینه‌سازی در سیستم‌های مدیریت مالی و نوسازی سامانه‌های حسابداری و دفترکل ریالی و ارزی، حساب‌های پرداختی و مدیریت اقلام باز، بصورت تحت وب و با معماری لایه‌ای از دیگر وجوه برتری «بانک ۲» نسبت به نسخه پیشین آن یعنی “بانک ایران” است. در لایه واسط کاربری شعبه هم، سیستم تحویلداری به Web Based تغییر یافته و در هزینه‌های تجهیز بانک به این CORE صرفه جویی بسیار زیادی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه امنیت اهمیت بسیار بالایی دارد، خاطر نشان کرد: خوشبختانه شرکت خدمات انفورماتیک با اتکا به توانمندی داخلی، از نظر امنیتی در شرایط عالی قرار دارد. لذا در کنار موارد ذکر شده، سطح بالای امنیت در  پیاده‌سازی سرویس‌های شرکت خدمات انفورماتیک هم نکته دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. این شرکت در راستای تحقق بخشی از نقشه راه امنیتی کشور، از سال ۱۳۹۱ اقدام به ایجاد، پیاده‌سازی و اجرای سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) در دامنه راهبری سرویس‌ها و شبکه‌های بین‌بانکی و بانکی کرده و خود را همسو با آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی تمام نهادهای امنیتی کشور می‌داند. 

فائز با اشاره به توانایی ارایه خدمت توسط شرکت خدمات انفورماتیک در بالاترین پیک ترافیک تراکنش‌های بانکی و مالی گفت: شرکت خدمات انفورماتیک علاوه بر تولید و راه‌اندازی CORE برای بانک های بزرگ و کوچک و داشتن تجربه یکپارچه سازی و ادغام موسسات مالی در بانک‌ها، سال‌هاست که سوئیچ هایی را در سطح ملی با کمترین خطایی، حتی در روزهای اوج حجم تراکنش ها مدیریت می کند.

وی افزود: کافی است نگاهی به حجم تراکنش روزانه سامانه شاپرک با متوسط ۱۳۵ میلیون تراکنش در روز و یا شتاب با متوسط روزانه بیش از ۱۰۰ تراکنش در روز بیندازیم. ما در شاپرک شاهد ثبت رکورد ۱۹۷ میلیون تراکنش در ۲۸ اسفند ۹۶ و همچنین در سامانه شتاب، تجربه مدیریت ۱۶۲ میلیون تراکنش را در پرترافیک ترین روزهای سال داشته ایم که این مهم، گواهی بر ظرفیت‌های یک شرکت توانمند داخلی و بی نظیر در سطح منطقه  می‌باشد. بسیار پیش آمده است، که دولت در شرایطی خاص تصمیم به اجرای پروژه های بزرگ با تکیه بر ظرفیتهای موجود در شرکت خدمات گرفته است. پروژه هایی چون واریز یارانه ها، اتصال کارت سوخت به کارتهای بانکی، سبد خانوار و … که  خوشبختانه همه موارد یاد شده با موفقیت اجرایی شده است.

منبع

ایبِنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا