اقتصاد کلان

راه سخت پیش روی کمیسیون انرژی در بحث بودجه

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی راه پیش روی کمیسیون انرژی مجلس را در تعیین بودجه با توجه به شرایط موجود اقتصادی بسیار سخت و اساسی دانست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دکتر علی گل مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با برنامه «چالش» گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و زمان بندی محدود، سعی بر آن شد که سهم انرژی را در بودجه کاهش دهیم.

همچنین بخوانید

وی افزود: ساختار فعلی بودجه و بودجه ریزی ساختار غلطی است که باید اصلاح شود. طی جلسات تخصصی که برگزار شد و مرکز پژوهش های مجلس پیگیری مصوبات آن را بر عهده گرفت به دنبال راهبردهایی هستیم که میزان سهم انرژی در بودجه سال۹۹ را کاهش دهیم.

گل مرادی: نقش کمیسیون انرژی با توجه به وضعیت موجود اقتصادی بسیار اساسی و سخت خواهد بود. ولی استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و توانمندی های صاحب نظران صنعت نفت را در رسیدن به اهداف پیش رو بسیار موثر دانست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ایجاد ارزش افزوده را یکی از راهکارهای اصلاح نظام بودجه و عدم وابستگی به نفت دانست و گفت: کمیسیون انرژی به دنبال راهکارهایی است که با بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی به توسعه صنعت پتروشیمی بپردازد که این ارزش افزوده را به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص افزایش قیمت بنزین و نقش آن در بودجه گفت: کمیسیون انرژی برخلاف کمیسیون های دیگر با افزایش قیمت بنزین مخالف است و به دنبال راهکارهایی است که با مدیریت صحیح، الگوی مصرف تغییر کرده که ضمن بهره مندی از نیاز های واقعی از قاچاق بنزین نیز جلوگیری بعمل آید.

وی درآمد حاصل از این سیاست و صرفه جویی را استفاده در توسعه زیر ساخت های این بخش توصیه کرد.

دکتر گل مرادی در مورد سهم نفت در بودجه ۹۸ گفت: بودجه تصویبی مجلس در سال ۹۸ چیزی بالغ بر ۴۴۷ هزار میلیارد تومان است که سهم نفت حدود ۳۵% این بودجه را شامل می شود.

وی افزود: در سال های گذشته معیار فروش نفت ۲,۵ میلیون بشکه بود که در بودجه ۹۸ این رقم به ۱٫۵ میلیون بشکه کاهش یافته است.

گل مرادی شرایط تحریم و محدودیت فروش نفت را که تاثیر زیادی بر بودجه کشور وارد می کند، گامی مثبت تلقی کرد و افزود: علیرغم ناراحتی های پیش آمده می توان با شرایط موجود، اتکا به نفت را کمتر کرد که این یک گام به پیش است و از دیگر ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی کشور در جبران این کمبود بهره گرفت.

وی از دو نوع بودجه بندی مجلس در سال آتی خبر داد و افزود: بودجه بندی براساس شرایط معمول و شرایط سخت و بد بینانه طراحی شده است که حتی اگر شرایط بسیار دشوار پیش رو داشته باشیم با ارائه راهکارهای پیش بینی شده مشکلی برای اداره کشور نخواهیم داشت و در واقع راهبرد آتی بودجه، ما را در مسیر درست قرار می دهد.

وی همچنین از راهبردهای مشترک دولت و کمیسیون انرژی در خصوص قیمت نفت، مدیریت بازار ارز و فروش نفت از طریق بورس و بخش خصوصی خبر داد.

دکتر گل مرادی در پایان پیشنهاد داد: اگر بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت به کالاهای اساسی اختصاص یابد بسیاری از دغدغه های معیشتی کم خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا